Bertaraf menteri, ini jaw4tan terkini Muhyiddin Yassin

PUTRAJAYA: Tan Sri Muhyiddin Yassin dilant1k sebagai Pengerusi Majlis Pemul1han Negara bertaraf Menteri.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Zuki Ali berkata, keputvsan itu dibuat Jemaah Menteri dalam mesyuaratnya pada 1 September lalu.

Menurut beliau, pelantikan bek4s Perdana Menteri ke-8 itu telah disemb4h maklum kepada Yang di-Pertuan Ag0ng, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

“Pelantikan ini juga dibuat atas dasar keyakinan kerajaan terhadap kemampuan Muhyiddin untuk menerajui strategi pemul1han negara, demi mencapai impak ek0nomi terbaik dan memul1hkan semula kehidupan rakyat yang terjejas tervk ak1bat p4ndem1k c0vld-19.

“Pihak kerajaan mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Muhyiddin di atas pelantikan ini,” katanya dalam kenyataan hari ini

Selepas angk4t sump4h PM, Ismail Sabri terus singgah ke rumah Muhyiddin Yassin

Bek4s perdana menteri Muhyiddin Yassin memberi jam1nan akan memberikan sok0ngan penuh kepada penggantinya, Ismail Sabri Yaakob.

Menerusi catatan di media sosial selepas menerima kunjungan Ismail hari ini, Muhyiddin berkata dia membantu “kerajaan Perikatan Nasional” untuk berkhidmat kepada rakyat.

“Saya mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada beliau atas pelantikannya sebagai perdana menteri.

“Saya memberi sok0ngan penuh kepada beliau dan insya-Allah akan terus memb4ntu Kerajaan Perikatan Nasional menyampaikan khidmat yang terbaik kepada rakyat, khususnya dalam tempoh pemul1han negara,” kata presiden Bersatu itu.

Terdahulu, Ismail yang mengangkat sump4h sebagai perdana menteri ke sembilan hari ini melakukan kunjungan ke kediaman Muhyiddin di Kuala Lumpur.

Ismail dilantik sebagai perdana menteri setelah mendapat sokongan 114 ahli parlimen.

Muhyiddin sebelum ini berkata sokongan 50 anggota parlimen PN kepada Ismail adalah bersy4rat dengan memastikan angg0ta kabinetnya bebas daripada sebarang pertudvhan jen4yah di m4hk4mah.

Ini dilihat sebagai usaha untuk mengekang Presiden Umn0 Ahmad Zahid Hamidi – yang sedang dibicarakan atas tudvhan rasu4h – dan beberapa penyokongnya dilantik ke jaw4tan kabinet.

Kem Zahid dalam Umn0 memainkan peranan penting dalam menumb4ngkan Presiden Bersatu itu daripada kerusi perdana menteri.

Ini juga merupakan kali kedua Muhyiddin menggel4rkan kerajaan pimpinan Ismail sebagai kerajaan PN dan bukannya BN.

Dengan sok0ngan 50 ahli parlimen, PN merupakan rakan k0ngsi terbesar dalam kerajaan yang dipimpin Ismail.

BN sendiri hanya memiliki 42 ahli parlimen.

Parti Muhyiddin, Bersatu dijangk4 akan diberikan jawatan timb4lan perdana menteri.

Angg0ta majlis tertinggi Bersatu, Eddin Syazlee Shith juga berkata terdapat cadangan untuk melantik Muhyiddin sebagai menteri ment0r semasa mesyuarat dengan BN sebelum ini, namun hal itu belum dimuktamadkan.

Kredit: trendingsangat

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:.

Sumber : Menujukebenaran

Leave a Comment