Lps suami dengar satu pngumuman b4yi hilang, terus dia kata “kalau lah b1ni aku tu, tal4k tiga aku bagi”, rupanya itu…

Foto sekadar hiasan. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua… Aku tak tahu nak lu4hkan dimana perasaanku. Ibarat nak ditel4n m4ti mak nak dilu4h m4ti bapak… Begitulah sak1t dan ters1ksanya aku sekarang.

Aku isteri kepada Am (bukan nama sebenar). Am seorang yang penyayang, pemurah dan baik hati. Aku bahagia bersuamikan Am, aku dikurniakan anak-anak yang baik dan pintar.

Am seorang juru lukis disebuah syarikat pembinaan manakala aku seorang guru tuisyen Matem4tik dan Sains, hanya mengajar dirumah.

Boh0ng la jika aku mengatakan bahawa rumah tangga aku sentiasa aman dan damai tanpa ada masal4h, ada masanya perg4duhan kecil juga berlaku jika aku dan Am bersel1sihan faham dan pendapat, biasanya ianya hanyalah tentang anak-anak.

Am paling pant4ng jika dia balik kerja, melihat anak-anak dalam keadaan yang c0mot dan tidak terurus.

Rumah bersep4h atau tiada makanan di atas meja, Am masih boleh terima malah akan membantuku untuk menguruskannya bersama, tetapi jika berlaku sesuatu kepada anak-anak di atas kecua1an aku, Am pasti akan mar4h tetapi bukan dihadapan anak2.

Memang sudah menjadi pegangan kami untuk tidak mel1batkan anak² ataupun keluarga lain. Jika kami bertengk4r, kami akan keluar rumah berdua. Bila temui jalan penyelesaian baru kami akan pulang dan akan berl4gak seperti tiada apa yang berlaku.

Aku faham kenapa Am begitu. Masa kecilnya, Am diaba1kan oleh orang tuanya, dia dibesarkan di bawah jagaan Jab4tan Kebaj1kan.

Ment4l dan fiz1kal Am dider4, p4rutnya masih ada sehingga kini jelas kelihatan jika Am tidak berbaju. Am tidak mahu anak2nya mengalami nasib yang sama.

January 2019, hari itu ib4rat mimpi nger1 bagi kami berdua.

Petang itu, anakku yang sulung meng4du, kelengkapan asramanya tidak lengkap. Aku mengajak Am untuk keluar kebandar.

Memandangkan aku membawa ibuku yang lumpvh separuh b4dan itu bersama, Am tidak menemaniku dan anak² masuk ke ‘mall’ kerana menemani ibu di dalam kereta.

Maka aku memimpin si adik yang ku panggil b4by berusia 2 tahun. Anak keduaku pula yang berusia 7 tahun dipimpin oleh along yang berusia 15 tahun.

Selesai membel1 barang keperluan asrama along, si abang mer3ngek meminta untuk dibelikan KF-C.

Aku melihat duit didalam beg hnya ada dua keping note 50 dan aku meminta along menjaga adik²nya sementara aku pergi ke A TM yang berada tidak jauh daripada kerusi anak2ku duduk untuk mengeluarkan duit.

Ia berlaku agak pantas sekali, tiba2 along datang sambil berlari memimpin si abang dalam keadaan menang1s ke arah aku yang masih beratur panjang.

” Ummi b4by hilang… Tadi ada, pastu dah tak da… Along dah cari… Tak jumpa…”

Aku terdiam k4ku. Rasanya kaki sudah tidak pijak kebumi, baru beberapa minit tadi aku memegang tangan sikecil itu dan kini dia telah hilang…!

Namun aku gagahi juga berjalan. Betapa lek4nya aku, cua1nya aku dalam menjaga anak². Aku terus menghubungi Am namun tidak dijawab.

Aku nekad tidak akan keluar daripada pusat membeli belah itu selagi tidak temui ank perempuanku yang bungsu itu. Setitis air mataku tidak mengalir b1mbang jika tiba- tiba aku lem4h.

Aku cuba lagi menghubungi Am namun h4mpa… Masih tidak dijawab. Tingkat demi tingkat aku pergi namun tidak juga kutemui anakku itu.

Nama anakku bergema disetiap sudut. Aku menjer1t memanggil seperti hilang ak4l dengan harapan si anak menyahut.

Tiba², 30 minit kemudian aku mendengar pengumuman ada kanak² dalam lingkungan 4 tahun ditemui memakai gaun biru bunga². Ya… itu anakku, berkali kali pengumuman itu bergema dan aku yakin itu adalah anakku.

Mungkin anakku itu tinggi dan m0ntel disangkanya berusia 4 tahun. Sedangkan dia baru mencecah ke usia 2 tahun pada July 2018 yang lepas.

Setibanya di bahagian pengurusan, aku terus bersujud syukur kerana benar, itu adalah anakku. Setelah mengucapkan ribuan terima kasih, aku segera ke kereta.

Rupanya Am berada di luar kereta kerana mer0k0k. Patut la telefon tidak berangkat. Sesampainya di sisi si ayah, tiba² anak ku yang kedua menjer1t.

“Walid… Tadi b4by hilang, nasib baik jumpa kat pejabat…”

Aku lihat wajah gembira suamiku melihat aku dan anak² keluar dari pintu lift bertukar menjadi puc4t dan tidak berm4ya. Dia terduduk sambil mer4ut wajahnya. Aku menyuruh along membawa adik² masuk kereta.

Aku ingin menjelaskan perkara sebenar dan ingin memoh0n maaf. Aku tahu aku bakal dim4rahi dengan tervk tetapi aku sudah bersedia memandangkan itu adalah berpunca daripada kecua1anku.

“Sayang… Betul kah yang diumumkan tadi anak kita…?” Tanya Am perlahan. Aku meng4ngguk dan memegang tangannya untuk memoh0n ampun kerana cua1. Am menarik pantas tangannya. Aku tergam4m.

Am merenung mataku sedalam²nya… Aku tidak dapat men4ngkap apa yang cuba Am sampaikan.
“Tadi… Waktu pengumuman itu diumumkan… Berkali2… Abang jadi m4rah sebab k3s kecua1an ibu bapa. Sayang tahu kan abang paling p4ntang kalau dalam bab2 kecua1an ibu bapa melibatkan anak2…?”

Am terhent1 disitu bagi menel4n air liurnya seolah2 apa yang bakal dilu4hkan ini amat pay4h dan per1t. “Abang terlafaz tal4q…!”

Aku terg4mam.

“Abang kata… ‘kalau lah b1ni aku tu, tal4k tiga aku bagi… Sibuk nak shopping sampai anak pun tak terjaga’… Pengumuman kata kanak2 berusia 4 tahun sedangkan b4by baru 2 tahun… Ya Allah…” Dengan ber4t hati Am menghabiskan kata-katanya.

“Mudahnya abang menghvkum tanpa mendengar penjelasan saya…”

Aku merenung wajah Am yang penuh penyes4lan. Tapi apakah daya, telajak perahu boleh diundur, telajak perbuatan badan men4nggung. Aku mengajak Am pulang walaupun hatiku remvk seribu.

Aku lihat air jern1h bertakung di kelopak mata Am walaupun dia cuba utk sembunyikannya dan aku, semampunya cuba untuk menah4n tang1san walaupun hatiku telah mer1ntih dan mer4ung. Aku tidak mahu anak2 dan ibu tahu aku dan Am tidak boleh bersama lagi.

Aku mengajak Am ke Jab4tan Agama Islam untuk bertanya kepada yang lebih arif dan jika itu lah takdirnya aku redha. Namun Am men0lak, dia belum bersedia untuk melepaskan aku dan minta supaya aku bersabar sehingga along habis PT3.

Demi kebaikkan brsama aku bersetuju. B1mbang nanti along pasti akan tertek4n jika dia tahu punca pencerra1an ummi dan walidnya adalah kecua1an dia.

Sejak peristiwa itu, along tidak pernah berhenti memoh0n ampun dari aku. Dia meng4ku dia cua1 kerana membalas whatsapp kawan dia sehingga terlepas pandang adiknya.

Berkali² aku nyatakan bahawa dia tidak bersalah dan itu hanyalah uj1an daripada Allah swt keatas hambanya. Hampir 4 bulan aku dan Am tidak sebumbung.

Jika anak² bertanya, aku akan mereka pelbagai alasan dan cerita kenapa walid tidak tidur dengan ummi dan kenapa walid tidak berada di rumah bila waktu malam.

Rahs1a ini tiada siapa yang tahu… Aku pend4m sehingga tiba waktunya dan aku tidak pasti adakah aku kuat atau tidak untuk terima hak1kat bahawa aku akan keh1langan satu²nya lelaki yang selama ini amat menyayangi dan mencintaiku.

Aku juga harap dia tabah dan bersedia bila tiba masanya nanti. Aku tahu dia juga seperti aku, bertahun kami harungi suka duk4 bersama… Dari sekolah menengah hingga ke menara gading didaki berdua.

Disaat aku menulis lu4han hatiku ini, aku sedang sak1t, tidak berdaya… Am hanya mampu memandang dari jauh, tidak mampu menyentuhku seperti waktu² dahulu…

Tidak lagi mampu menjirus aku mandi seperti masa² lalu menjaga aku sewaktu aku brp4ntang anak²ku dari along hinggalah b4by.

Tidak lagi boleh memicit kepalaku dan mengurot badanku… Aku tahu along ha1ran, tapi apa yg mampu aku buat. Ibu ada bertanya, kenapa suamiku tidak seperti dahulu layanan padaku… Aku cuma mampu berkata… “Dia pen4t buuu…”

Ibu diam namun aku tahu jauh disudut hati tuanya… Dia masih belum berpuas hati…. Allah… Tal4k 3… Kenapa tidak satu atau dua yang suamiku ucapkan… Kenapa Allah… Uj1an apakah ini, Am adalah yang terbaik untukku…

Cukup sempurna sekali pemberianMu untukku… Kenapa bergini pengakhiran kami… Kenapa bukan aj4l yang mem1sahkan kami… Allahu Akbar… – Ummie. Kredit edisimaya

Antara reaksi warganet :

Nur Fadzilah : Knapa cpat sungguh menghvkum? Tiada siapa yg sempurna..Hnya krn suami tak jaga anak, dh dianggap eg0, pentingkan diri?

Siapa tahu keadaan mereka ketika itu? Mungkin suami br balik kerja, tgh pen4t, isteri kes1an dgn suami, atau mungkin isteri yg nk sgt bawa anak kecil, mungkin juga si along yg saja2 nk jalan dgn adik2.

Isteri tu sebenarnya dh cukup baik, terima apa adanya kekurangan suami. Sanggup lg bawa mertua yg lvmpuh sep4ruh badan. Tp kita sbg org lu4r yg tak tahu apa2, mudah benar menj4tuhkan hukvman.

Betapa ramai isteri yg mengharapkan suami layan isteri sebaik itu, jaga mandikan isteri dlm p4ntang, urut picit kepala isteri, bantu mengemas, tak cerew3t ttg makan, rumah bersep4h.

Hinggakan sedikit perubahan kecil pun, mertua, anak2 dpt kesan. Itu tandanya hubungan baik tu bukan lakonan, bukan main2.

Aziha Nuril : Bagus. Tal4kkan bin1 atas alasan cua1 jaga anak sibuk shopping. Dan suami pulak sibuk mer0k0k sampai anak pun tak boleh tolong jaga, fon bdering pun tak perasan. Senang sangat menyalahkan isteri. Tapi sikit pun tak salahkan diri sendiri.

Kak Aon : Berp1sahlah kerana tal4q telah j4tuh. Percayalah dia bukan sempurna, terutama bila dgn mudah menyebut perkataan tal4q.

Cinta akan mengatasi lidah andai benar kita di tempat tertinggi dihatinya. Sedari awal dia yg tidak ingin sus4h bersama..sepatutnya anak itu dia yang jaga dalam kereta sewaktu isteri ke mall menguruskan anak2 yg lain.

Bukan kesal4han isteri semata2. Terlalu tinggi eg0nya. Latar belakang dari rumah kebajikan tidak memberi t1ket kepadanya untuk menderr4 ment4l isteri secara begitu.

Sumber : Seleksi Media

Leave a Comment