Selepas 25 Tahun Berlalu, “Sayalah B4by Usia 10 Hari Ditingg4lkan Di Bus Stesen Tahun 1996”

LELAKI yang mencari ibu dan bapa k4ndungnya v1ral di laman media sos1al selepas dia memuat naik keratan akhbar mengenai dia yg pada ketika itu berumur 10 hari ditinggalkan di ‘Bus Stessen’ di Kampung Megat, Jalan Maran, dekat Tasik Paya Bung0r, Kuantan pada tarikh 23 September 1996.

“Menit!s air mata saya apabila mendapat tahu saya dijumpai di perhentian bas. Bagaimanapun, pasti ada sebab mengapa ibubapa k4ndung saya buat macam tu,” kata Mohamad Putera Zainuddin, 25 tahun.

Menurut Mohamad Putera, dia telah pergi ke Rumah Kanak2 Tengku Ampuan Fatimah, Kuantan yg menjadi tempat tinggalnya sebelum dijaga oleh keluarga angk4tnya, pada Jun lalu selepas tergerak hati utk menjejaki semula ibu dan bapa k4ndungnya.

“Keluarga angk4t mengambil saya sebagai anak angk4t sejak saya berumur 9 bulan lagi. Ibubapa angk4t saya memang berterus-terang memberitahu saya adalah anak angk4t sejak di tadika lagi

“Saya b0leh menerima kenyataan itu,” katanya yg juga anak tunggal dalam keluarga angkatnya itu.

Bagaimanapun, jauh di sudvt hati lelaki yang dibesarkan di Muar, Johor ini, dia ingin mengetahui keadaan kedua ibu bapanya sama ada masih hidup atau sebaliknya.

Gambar Mohamad Putera bersama ibu angk4tnya.


“Saya kembali ke Rumah Kan4k2 Tengku Ampuan Fatimah utk membuka semula fa1l saya bagi mendapatkan petunjuk l0kasi tempat tinggal ibubapa saya.

“Bagaimanapun, kakitangan rumah kanak2 itu hanya menyerahkan fa1l sebelum meminta saya baca sendiri,”katanya yg dipetik dari lap0ran Harian Metro.

Jelas Mohamad Putera, hatinya menjadi lulvh selepas membaca keratan akhbar yg disimpan di dalam buku rek0d berkenaan.

“Saya ingat akan jumpa semula keluarga kandvng dgn mudah namun sebaik melihat rek0d berkenaan, namun sangkaan saya meleset.

“Tidak sangka, saya dijumpai di perhentian bas oleh se0rang b1dan kampung atau kini dikenali jurur4wat masyarakat masa berusia 10 hari,” katanya.

Tak pernah menyalahkan t!ndakan ibu dan bapa kandvngnya itu, Mohamed Putera akan terus berusaha mencari mereka.

“Mereka (ibu bapa k4ndung) tinggalkan saya dalam keadaan baik, lengkap berselimut, sarung tangan serta sarung kaki bay1 dan baju yg sangat comel.

“Mesti mereka menantikan kelahiran saya dan pasti ada sebab mereka lakukan begitu,” Ujarnya.

Mohamad Putera berkata, jika tak dapat mencari ibu bapa k4ndung sekurang-kurangnya dia ingin bertemu dgn b1dan kampung tersebut.

“Jika bukan kerana b1dan kampung itu jumpa saya, tak tahu sama ada saya masih hidup atau sebaliknya,” katanya.

Rata rata netizan mnedoakan supaya urusan beliau di permudahkan

“Baiknya kamu nak ….walaupun kamu dit1nggal ibu …kamu tetap mencarinya ….tentu ada sebab mengapa jadi begitu..walaumacamanapun j4ngan lupa keluarga yang telah berbakti membesarkan kamu tanpa up4h…up4hlah ia dengan penuh kasih sayang dengan kasih yang sejati”

“Semoga berbakti pada 0rang tua yang membesarkanmu dan berjaya dunia akh1rat amin”

Sumber blogmazeer , metro online

Sumber : Limau Asamboi

Leave a Comment