Lelaki Australia Pec4h Rek0d Dunia, Buat ‘Planking’ Selama 9 Jam 30 Minit 1 Saat

Bagi yang sudah biasa dengan senaman kardi0, pasti korang sudah biasa dengan istilah planking. Kebiasaan rutin planking ini dilakukan dalam masa beberapa minit, tu pun dah dikira lama. Buat seminit pun dah terket4r-ket4r otot apa lagi buat dalam masa sejam.

Tapi apa yang mengejvtkan satu dunia, seorang lelaki yang berasal daripada Australia, Danial Scalii telah mencipta rekod dunia dengan melakukan planking paling lama dengan catatan masa 9 jam 30 minit 1 saat. G1la, lama betul!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Daniel Scali (@daniel_scalii)

Ianya merupakan percubaan kedua setelah percubaan pertamanya pada 18 Jun lalu g4gal dan tidak diterima Guinness atas mas4lah tekn1kal. Rekod baharu yang diciptanya itu telah memad4mkan rekod lama iaitu lebih sejam.

“Beri kesedaran kepada semua”

Dalam perkongsian dia ak4un Instagram Scalii, dia memberitahu bahawa dia merupakan salah seorang pengh1dap sindr0m kesak1tan kr0nik (CRPS) selepas p4tah tangan kiri ketika usianya 12 tahun. Cubaan memec4h rek0d dunia yang dilakukannya seiring dengan misi menyebarkan kesedaran tentang penyak1t itu. First time min dengar penyak1t tu.

Sindr0m yang dialami tidak mem4tahkan semangat dia untuk memec4hkan rekod dunia yang dipegang oleh George Hood pada tahun lalu dengan catatan masa 8 jam, 15 minit, 15 saat. Menurutnya, bukan mudah bagi dia untuk melakukan planking dengan kondisinya itu.

“T4k semudah yang disangka”

Menurut Scalii dalam video yang dimuat naik oleh Guinness di Y0utube, seawal minit ke-14, dia sudah merasakan betisnya sudah ‘terb4kar’.

Masuk enam ke tujuh jam, badan saya dah mula menggel3tar dan akhirnya saya munt4h”

“Saya rasa sak1t dari hujung rambut sampai hujung kaki. Semua keb4s termasuk kaki, peha dan tangan kiri saya”, tambahnya.

Selepas minit ke 9 jam 30 minit 1 saat, senyuman telah terukir di wajahnya apabila berjaya memec4hkan rek0d dunia yang boleh dikatakan lu4r biasa dan tak semua mampu buat. Kejayaan memec4h rekod dunia merupakan pencapaian peribadi yang tidak akan dilupakan oleh dia.

Semoga cerita ini memberi inspirasi kepada semua supaya tidak mudah mengalah walaupun kita ada kekurangan pada diri.

Sumber :  Lobak Merah

Leave a Comment