Masuk PPV nak cucvk v4ksin, pengantin terkejvt ada ‘majlis’ kahwin dirancang… siap ada sh0w silat, k0mpang – “Nasib baik kami nikah betul-betul”

SIAPA sangka tarikh janj1 temu seorang wanita untuk menerima d0s kedua vaks1n c0vld-19, secara kebetulan j4tuh pada hari pernikahannya.

Kehadirannya dalam persal1nan busana pengantin warna putih mencur1 tumpuan di Pusat Pember1an Vaks1n (PPV) Dewan Jubli Perak Sultan Haji Ahmad Shah di Kuantan, Pahang.

Tidak bersendirian, dia turut ditemani suami yang lengkap berbaju Melayu dan samping songket berserta songkok, ibarat pasangan Raja Sehari.

Pengantin perempuan, Fazira Asmawati Muhd Razali berkata, janji temu d0s kedua vaks1nnya adalah pada hari pernikahannya 31 Ogos lalu di mana tarikh tersebut telah ditetapkan lebih awal.

Wanita berusia 25 tahun itu bagaimanapun tidak meny4ngka video berkenaan yang baru dikongsi di laman sosial pada Rabu, menjadi tul4r.

“Saya hadir ke P PV untuk d0s pertama vaks1n pada 10 Ogos lalu. Selepas selesai dapat sunt1kan, baru dapat tarikh untuk d0s kedua iaitu 31 Ogos.

“Masa tu tak sangka appp0intment j4tuh pada hari yang saya nikah, sedangkan tarikh nikah di masjid dah dapat lebih awal. Memang rasa cu4k masa tu,” katanya kepada mStar.

pengantin ppv 4

Pengantin bersama keluarga selepas akad n1kah.

Lebih mesra disapa Fiera, pada mulanya dia bercadang untuk men4ngguhkan janj1 temu d0s kedua vaks1n kerana mahu memberi laluan kepada pernikahannya mengikut pr0sedur 0perasi stand4rd (S0P) di Masjid Negeri Sultan Ahmad 1 di Kuantan.

“Selepas berbincang dengan suami kira-kira seminggu sebelum nikah, katanya lebih baik diteruskan app0intment vaks1n, Nanti kalau c4ncel, ambil masa untuk dapat tarikh baru.

“Jadi, saya ke PP V selepas nikah di masjid. Memang datang pakai baju pengant1n, sebab ada m4sk jadi tak la rasa seg4n,” ujar anak kelahiran Kuantan itu.

pengantin ppv 5

Pengantin memasuki dewan di PP V.

Menurut Fiera, dia bersendirian masuk bagi menerima vaks1n kira-kira pukul 1.30 petang sementara suami yang menemaninya ke PP V menunggu di dalam kereta di kawasan parkir.

“Nak dekat masuk ke tempat cucvk vaks1n, penyelia di PP V jumpa saya dan cadangkan untuk panggil suami masuk sekali sebab pertama kali mereka terima kehadiran pengantin, kebiasaannya penerima vaks1n yang datang berpakaian k0stum.

“Kebetulan masa tu memang tak ramai orang dan pr0ses berjalan sangat cepat, jadi saya keluar sekejap untuk panggil suami teman sekali ke dalam dewan,” katanya sambil menambah dia mengenali suaminya sejak enam tahun lalu.

pengantin ppv 2

Bersama petug4s di PP V.

Bagaimanapun dia tidak menyangka sama sekali sebaik kembali masuk ke dewan mereka disambut oleh seorang petug4s yang membuat ‘pertunjukan’ silat.

“Petug4s buat ‘show’ bermain silat tu seperti yang biasa dilakukan di kenduri kahwin apabila menyambut ketibaan pengantin. Selepas selesai cucvk, mereka pasang lagu kompang pula, macam pengantin sedang berarak ke pelamin.

“Kebetulan pula hari tu adalah Hari Kebangsaan jadi kesemua petug4s di PP V memakai baju tradisional seperti baju Melayu dan baju kurung, seolah-olah tetamu majlis. Siap ada yang ucapkan tahniah kata selamat pengantin baru bila kami lalu,” katanya.

Fiera yang mengusahakan gerai makan berkata, situasi yang berlaku tanpa dirancang itu menghidupkan suasana seperti sebuah majlis kahwin.

pengantin ppv 3

Pengantin (hadapan, tengah) selepas pihak perempuan menerima d0s kedua vaks1n.

“Memang tak sangka, nasib baik kami ni nikah betul-betul. Walaupun semua mengikut S0P, tapi suasana macam kenduri kahwin, cuma tak ada makan nasi minyak dan pelamin.

“Majlis nikah kami pun berlangsung serba ringkas dihadiri keluarga terdekat. InsyaAllah kami rancang nak buat makan-makan secara sederhana pada masa akan datang, dan sudah tentu kena ada nasi minyak!” ujarnya secara berseloroh.

Sumber : mStar

Leave a Comment