Perot tiba2 buncit, 4 bln xperi0d. Bila ak cuba kempiskn ia mngeras. Akhirnya mn4ngis aku diklinik

Foto sekadar h1asan. Assalammualaikum semua dan semoga semuanya dalam l1ndungan Allah. Terima kasih admin sudi siarkan k1sah saya. Cukup lah saya dikenali sebagai Maya. Selain ingin melu4hkan lu4han saya, saya juga ingin meminta pendapat dan pandangan semua.

Saya berumur lingkungan 20 an yang bekerja di sebuah syarikat swasta di bandar kota dan berjauhan dengan keluarga. Saya pernah dikecew4kan dengan putvs tunang. Ceritanya bermula setelah saya putvs tunang selama 6 bulan, saya mengenali seorang lelaki cukup lah saya kenali dia sebagai Abu.

Dia sangat ambil berat mengenai saya dan kami selalu keluar bersama cuma saya masih belum bersedia untuk lebih ser1us dengan dia. Cuma saya terlalu selesa berkawan dengan dia. Sehingga kes1lapan saya di suatu malam saya berasa t1dak sihat dan dem4m, lalu dia membawa saya keluar untuk ke kl1nik.

Selepas ke kl1nik, dia mengajak saya makan dulu untuk mengisi pervt dan menyuruh saya makan ub4t untuk sihatkan diri. Disebabkan kes4n ub4t yang membuatkan saya meng4ntuk.

Saya mengiyakan dan menurut sahaja ajakan untuk bermalam di rumahnya shja memandangkan esok saya diberikan cuti sak1t dari kl1nik untuk tidak bekerja. Disebabkan keb0d0han diri saya sendiri, kami terl4njur.

Selepas daripada peristiwa itu, saya berasa menyes4l dan menj4uh darinya. Dan dia semakin berani untuk mesej berb4ur lvcah dan cuba meng4jak perkara yang sama. Disebabkan itu, sya memvtuskan utk tak lagi menghubungi dengan dengan menyek4t dia di whatsapp dan call sebab saya berasa j1j1k dengan diri saya sendiri serta perbualan dia yang makin mel4mpau batas.

Selepas itu, kami sudah tidak menghubungi antara satu sama lain. Dan bermula lah episod episod duk4 l4ra saya. Saya dapati diri saya sudah 2 bulan tidak datang ha1d dan bagi saya itu adalah n0rmal kerana saya memang mengalami mas4lah h0rm0n datang bulan yang t1dak stabil sebelum ini sehingga pernah hampir setahun tidak datang ha1d.

Selepas 4 bulan ha1d saya masih belom datang, saya dapati perut saya makin bunc1t dan ramai kawan yang menegur saya semakin gemvk. Saya anggap itu adalah n0rmal kerana saya memang seorang yang kuat makan.

Jadi, saya telah cuba untuk diet, bersenam untuk kep1skan perut dan memakan p1l untuk stab1lkan ha1d saya. Perut saya semakin menger4s.

Saya cuba google mencari tanda tanda sak1tnya yang saya alami dan kebanyakan tanda tanda saya itu kemungkinan 0vary cyst.

Selepas v4ksin untuk d0s pertama saya dapati badan saya sak1t dan saya telah pergi ke kl1nik untuk membuat pemer1ksaan mengenai pervt saya yang menger4s. Dan saya didapati meng4ndung 34 minggu.

Ye, sya hanya mampu menang1s dan menyalahkan diri saya sendiri. Benc1 dengan diri saya sendiri. Saya mencari kekuatan sendiri dengan meng4du dan bert4ubat bersungguh dengan Allah atas kes1lapan saya. Saya tahu saya akan dipandang h1na oleh ramai orang. Saya tahu selepas ini saya tidak dipandang mulia.

Saya tahu selepas ini tidak ada mana mana lelaki yang sudi menjadikan diri saya yang j1j1k ini sebagai isteri. Tapi biarlah saya bert4ubat dan menyes4l untuk Allah terima diri saya ini. Saya terp4ksa rahs1akan dari keluarga kerana keluarga saya dari golongan orang yang kuat agama dan saya tidak mahu mengecew4kan mereka dengan kes1lapan saya sendiri.

Saya tahu akan ramai mengec4m tindakan saya tapi saya tidak mahu keh1langan ibu ayah saya kerana mereka ada ser4ngan j4ntung dan lem4h semangat. Sya tidak sanggup had4pinya. Saya hanya melu4hkan kepada seorang kawan baik saya serta majikan saya. Mereka lah yang banyak beri sokongan kepada saya.

Saya juga telah bertemu dan diambil berat oleh ibu 4ngkat terhadap anak dlam k4ndungan saya ini. Ini sahaja lah saya mampu lakukan kerana biarlah bay1 dalam k4ndungan saya ini dijaga oleh mereka yang sudah lama ingin menjaga seorang cahaya mata.

Ibu angk4t ini akan men4nggung k0s bersal1n di pr1vate h0spital dan k0s berp4ntang saya. Saya juga hanya dibenarkan untuk bercuti tanpa gaj1 selama 26 hari oleh bahagian HR saya kerana saya boleh dibu4ng kerja jika ambil lebih dari tempoh tersebut.

Saya tidak kisah dikec4m, dim4ki, dih1na dan dipandang rendah oleh ramai orang. Saya harap ada yang sudi menjawab pertanyaan saya.

1. Saya hanya dibenarkan mengambil cuti selama 25 hari sahaja. Saya harap ada yang sudi bagi t1ps berp4ntang untuk saya dan selepas cuti 25 hari.

Majikan saya akan menyuruh saya bekerja di depan pc sahaja, tidak akan suruh saya melakukan tug4san yang ber4t dan akan menjemput serta hantar saya pulang kerja.

Adakah okey untuk saya? Saya harap ada yang sudi bagi tips berp4ntang untuk saya, tempoh berp4ntang (sebab ada info kate 7 hari/ 14 hari sahaja), makanan, cara berp4ntang.

2. Saya boleh minta ub4t untuk st0pkan susv badan or ade ub4t untuk st0pkan susv badan? Atau ade tips untuk st0pkan susv badan.

3. Saya harap ada yang sudi memberi tips kepada saya untuk bersal1n secara n0rmal tanpa cz3r, jah1tan dan luk4 tervk memandangkan cuti saya tidak lama untuk berehat.

Buat masa sekarang, saya hanya mengam4lkan minyak kelapa dara. Untuk hasil med1cal checkup buka buku p1nk, saya t1ada mas4lah d4rah t1nggi, kenc1ng manis dan k4ndungan saya alhamdulillah tiada s0ngsang, aktif bergerak, jant0ng n0rmal dan berat 2.1 kg.

Dan saya memang 4dd1ct minum susu l0wfat/ fullcream sejak dari kecil lagi. Saya harap ada yang sudi bagi petua untuk saya mudah bersal1n.

4. Jika saya sudah ser4hkan anak dalam k4ndungan saya kepada keluarga angk4t dan tidak tahu nama anak tersebut, boleh ke saya mendoakan kesejahteraan dia sebagai ibu tanpa mengetahui namanya? Adakah sampai doa saya kepada anak tersebut? Bagaimana pula hubvngan saya dengannya di akh1rat kelak?

5. Saya harap ada yang sudi bagi pandangan/ nasihat dan pendapat dari segi kes1hatan dan em0si untuk saya hadapi hari hari saya selepas ini? Saya sangat menyes4l dan bert4ubat dengan keb0d0han sendiri. Saya tidak kisah kalau dipandang h1na oleh ramai orang.

Saya ingin mendapat kembali hidayah dan redha Allah. Saya redha dikec4m. Tolong doakan saya untuk selamat bersal1n secara n0rmal dan semoga ada insan yang sudi menjawab semua persoalan saya.

Semoga kita semua dalam lindungan Allah. Semoga tiada antara kita mengulangi kes1lapan seperti saya lakukan. Saya harap Allah sentiasa meredhakan perjalanan saya selepas ini dan menerima t4ubat saya atas d0sa besar saya yang lalu.Kredit edusimedia.

Reaksi Warganet

Aini Hafifah – Pengalaman saya bersama dengan ibu ibu yang bersal1n sendirian tanpa ditemani sesiapa, puan letakkan seluruh perg4ntungan kepada Allah, insyaAllah mudah semua urusannya.

Isu berp4ntang dan kerja, ramai yg berkahwin sambil belajar, tak habis waktu p4ntang dah pergi kelas. Atau ibu ibu yang ada anak pr4matang. Saya dah lalui kedua duanya. Alhamdulillah, tip yang saya follow rapat adalah, makanan yang sihat untuk badan yang sihat. Boleh sambung je pren4tal vit4min tu sampai habis p4ntang.

Aini Hidayati – Maaf kalau saya beza pandangan. Bagi saya berterus ter4ng kepada mak ayah. Sebab awak di4n1ayai. Bukan awak sengaja menyer4h diri. Pel1hara anak tu. Dia berh4k dapat kasih sayang seorang ibu.

Ada perempuan yang beri anak lu4r nikah dekat keluarga 4ngkat sampai ke sudah terlalu merindui anaknya. Berilah dia sebaik baik penjagaan dan sebaik baik ilmu agma.

Pasal jodoh, jangan b1mbang. Allah itu ada dan insyaAllah awak akan dapat lelaki yang baik. Jangan lupa banyakkan doa. Saya mendoakan yang terbaik utk awak

Umi Ali – Soalan no 4 – Tiada terp1sah ibu dan anak walaupun tanpa ak4d. Berbeza dengan ayah. SubhanaAllah. Betapa Allah memuliakan seorang ibu yang melah1rkan.

Anak itu tetap anak kamu walau tiada rezeki bersama didunia, insyaAllah disana nanti pasti bersama. Saya faham jika keluarga angk4t tak selesa jika hubvngan rapat ibu dan anak diteruskan. normal. Jika saya ditempat ibu 4ngkat, saya juga begitu. Orang cakap mudah, tapi tak senang kan.

Allah tahu, ada dia dalam k4ndungan kamu, sbelum kamu sendiri sedar adanya dia disitu. Pasti tentu pasti, doa ibunya yang sungguh sungguh bert4ubat ini, sampai kepada anaknya, insyaAllah.

N0 w0rries okey. Tahniah atas t4ubat nasuha kamu, semoga jadi asb4b diangkat darjat, bertambah keimanan dan ketaqwaan. Salam sayang, dari alam maya

Atikah Halim –Puan boleh kembali cergas dan bertenaga selepas berp4ntang dalam masa 14 hari sekiranya bersal1n normal.

Asalkan beri anak susv untuk el4kkan anak kun1ng. Yg penting, sentiasa fikir p0sitif, kerap berjalan dan naik turun tangga semasa meng4ndung untuk mudah bersal1n, jangan m1ss ambil as1d f0l1k dan ub4t yang diberikan oleh kl1nik.

Kurangkan pengambilan gula semasa mng4ndung, lebihkan buahan, sayuran, susu dan air kosong. Boleh amalkan juga kurma dan buah tin. Cik akan bersal1n di h0spital swasta, InsyaAllah boleh dapat rehat yang cukup.

Untuk dapatkan t1ps kes1hatan termasuk t1ps semasa meng4ndung, bersal1n, dan berp4ntang, boleh follow FB Dr Imelda Balchin, it will help you a lot. Moga cik dipermudah urusan dan dapat kembali mengejar cita cita selepas bersal1n dan menjadi insan yang berguna buat agama, keluarga, masyarakat, dan negara.

Sumber – Maya (Bukan nama sebenar) via IIUMC.

Sumber :  Seleksi Media

Leave a Comment