Warga Em4s Dicer4i Suami Kerana H4nya Tertinggal Lengkuas Di Pasar. Ketua H4kim Syarie cerita perkar4 sebenar

Hanya kerana tertinggal bungkusan lengkuas yang dibel1 di sebuah pasar di Dungun, seorang wanita warga em4s dicera1kan suaminya ketika mereka dalam perjalanan pulang ke rumah.

Ketua H4kim Syarie negeri, Wan Mohd. Zakri Wan Mohd. berkata, pelbagai lagi alasan rem3h-tem3h yang menjadi punca percera1an pasangan Islam di Terengganu antaranya kerana isteri t1dak memasak hidangan kegemaran suami.

Di samping itu, katanya, ada juga pasangan yang bercera1 kerana isteri t1dak memakai seluar jeans.

Ketua Hakim Syarie negeri, Wan Mohd. Zakri Wan Mohd

“Disebabkan terl4mpau m4rah, suami yang tidak mahu berpat4h semula ke pasar untuk mengambil lengkuas berkenaan tiba-tiba melaf4zkan cerra1 semasa di atas motosikal.

“Bagaimanapun, rata-rata suami menyes4l dengan tindakan itu dan segera tampil ke m4hk4mah syar1ah bagi mengesahkan percerra1an sebelum kembali rvjuk dengan pasangan masing-masing,” katanya di sini hari ini.

Menurut Wan Mohd. Zakri, situasi percerra1an dengan alasan rem3h-tem3h dan tidak munasabah itu lazim serta sentiasa berlaku dalam masyarakat sejak dahulu.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan kalangan suami agar banyak bersabar dan tidak menggunakan l4faz t4lak sesuka hati jika menghadapi mas4lah dengan pasangan masing-masing kerana kesan bvruknya terhadap institusi rumah tangga yang dibina.

“Jangan begitu mudah mel4fazkan perkataan cerra1, sebaliknya suami perlu melihat pertimbangan lain dalam menyelesaikan mas4lah.

“Kaedah mendidik, mengajar mahu pun bergurau dengan isteri bukan melalui ugvtan l4faz tal4k tetapi banyak lagi pendekatan lain yang disaran Rasulullah dan yang paling must4hak semua pasangan perlu bert0lak-ansur serta tidak eg0 demi menyelamatkan sesebuah perkahwinan,” katanya.

Dalam perkembangan sama, Wan Mohd. Zakri berkata, semua m4hk4mah syar1ah di negeri ini akan ber0perasi sepenuhnya bermula minggu dengan memperluas kateg0ri yang boleh didaftarkan berbanding sebelum ini.

Sumber : Utusan Online

Sumber : Limau Asamboi

Leave a Comment