Berkawin dgn dud4 anak 3. Sebulan tinggal sebumbung dgn anak2 tiri, tiap2 mlm berend4m air mata.

Baca perlahan-lahan dan ambillah Pengaj4ran apa yg pernah berlaku kepada saya ini. Jadikan ini sebagai panduan. Foto sekadar hiasan.

Salam semua. Nama saya Mimi. Berusia 34 tahun. Ibu kepada seorang cahaya mata yang berusia 6 tahun.

Bekerja sebagai Eksekutif Kew4ngan di sebuah syarikat swasta berpendapatan RM4k++ sebulan dan suami bekerja sebagai penjaga stor (kerja sekarang).

Kisah saya bermula ketika saya di semester akhir pengajian Ijazah saya. Saya mengenali suami yang ketika itu sudah setahun bergel4r dud4 anak 3. Ketika itu saya berusia 24 tahun, dan suami berusia 42 tahun. Yea.. beza umur kami 18 tahun. Ketika itu suami saya bekerja sebagai superv1sor di sebuah kilang.

Diawal perkenalan dengan suami, saya sudah dimaklumkan mengenai st4tusnya. Suami mempunyai ank berusia perempuan 19 (lelaki), 16 (perempuan) dan b0ngsu lelaki 9 tahun. Saya juga mengetahui bah4wa ketiga tiga anak suami tinggal bersama suami.

Ketika menjal1nkan hubvngan dengan suami, suami selalu membawa bersama anak anak, yang kedua dan bongsu keluar bersama dengan alasan untuk kami mesra.

Alhamdullillah hubvngan saya dengan anak anak suami (anak t1ri saya sekarang) ok.
Dipendekkan, genap 2 tahun kami bercinta dan saya pun telah bekerja, kami dec1de untuk berkahwin.

Disaat ingin memperkenalkan suami kepada keluarga saya, banyak juga hal4ngan dan soal jawab dari parent dan adik beradik.

Saya tidak sal4hkan mereka kerana mereka terkejvt dengan pilihan saya yang berst4tus duda anak 3. Akhirnya keputusan kami untuk berkahwin direstui.

Bermulalah kehidupan saya sebagai seorang isteri dan ibu tir1 kepada 3 orang anak.
Sebulan tinggal sebumbung dengan anak t1ri, Allahu setiap malam saya berend4m airmata.. 4 bulan usia perkahwinan, saya dimaklumkan bahawa kilang tempat suami bekerja akan ditvtup.

Dan suami telah direzekikan bekerja sebagai penjaga st0r disebuah syarikat percetakan.
Kini dah 7 tahun usia perkahwinan kami. Saya dikurniakan seorang anak yang kini berusia 6 tahun.

Yea saya bekerja. Jam 6.30am saya sudah bergerak ke office. Jam 7pm baru saya sampai dirumah. Pen4t tu Allah je tau sebab sebelum kahwin saya menyewa dekat dengan office.Tapi lepas kahwin suami minta saya pindah ke rumahnya di Rawang. Tiap hari saya ulang alik. Tapi demi suami tercinta, saya sanggup berk0rban.

Saya bukan mervngut.. Tapi sekadar melu4h rasa. Anak t1ri saya yang walau dah besar dan dah anak d4ra, mereka tak pernah membantu dari segi kerja rumah. Jika fikirkan pervt saya dan suami saja, bila pen4t kami boleh je makan kat luar.

Tapi mengenangkan 3 lagi mulut yamg perlu disu4p, takkan tiap tiap hari makan kat lu4r. Dgn suami pendapatan RM1500 sebulan, mana mampu untuk itu….

Yea sy tahu menjaga pervt suami tnggungjawab isteri. Tapi apa salahnya bila “ibu” masak didapur, si anak t1ri yang besar panjang tu datang tolong sekali di dapur.

Ini tidak, anak anak hanya datang ke dapur bila semua dah siap terhidang atas meja. Dan hanya membasuh pinggan yang digunakan sahaja walhal ada peralatan masak diletak sekali di dalan sinki, tapi diletak tepi tanpa tolong membasuh.

Saya sejenis yang mal4s nak panggil panggil. Anak dah besar panjang, dah ada akal fik1ran. Itu baru kisah masak, belum masuk part rumah. Anak anak t1ri saya sejenis yang “tak pandai teng0k rumah kemas”. Saya tak tahu nak describe macam mana.

Saya dah terbiasa dengan keadaan rumah yang bersih dan kemas. Tapi bila saya kahwin, saya seolah olah mendapat “kejvtan”. Bilik bilik anak t1ri saya ya Allah bersep4h dan berb4u busok.

Saya pernah minta tolong anak t1ri untuk kemas apa yang patut, tolong kat dapur, mereka boleh jawab, “Mak cakap kemas rumah ni tanggungjawab isteri. Mak cakap masak tu tug4s isteri bukan tug4s anak”. (mak itu mervjuk bekas isteri suami).

Allahu, sejak mereka menjawab macam tu, saya dah tak minta mereka tolong buat kerja rumah. Mereka hanya tahu makan, tengok movie, game. Saya pen4t. Pen4t em0si saya. Kadang saya rasa ni dah macam orang gaji. Pen4t di office t4k hilang, tambah pen4t dirumah.

Bila saya suarakan kepada suami pasal s1kap anak anak dia dan minta dia nasihatkan anak dia, dia hanya cakap, “Sayang kena main peranan, abang dah m4las cakap diaorang dah besar dah ret1 fikir”.

Boleh dikatakan hubvngan kami suami isteri ni ok. Tapi bila berg4duh puncanya 99% kerana anak anak t1ri. Suami seorang ayah yang bertanggugjawab. Walau gaji suami hanya RM1500 sebulan, dia akan agih agihkan duit belanja, duit bas, duit belanja dapur..

Tidak dinaf1kan saya ada juga membantu dari segi kew4ngan. Kereta, utiliti, yur4n bulan anak saya, semua saya bay4r sendiri sebab tak nak beb4nkan suami. Apa yang saya ger4m, bekas isteri seolah olah bra1nwash anak anaknya. Untuk makluman, anak anak t1ri akan ke rumah mak mereka selang 2 minggu sekali.

Dan setiap kali balik dari rumah maknya, mesti per4ngai baru dapat.

Pernah saya suarakan dekat anak t1ri bongsu (yang kini form 4) berkenaan duit belanja sekolah tiap kali balik dari rumah maknya, dia cakap maknya t4k pernah bagi duit belanja sebab mak cakap bagi belanja sekolah kat anak bukan tanggungjawab mak, tapi tanggungjawab ayah..

Bekas istri suami 100% ser4hkan tnggungjawab anak kepada suami saya walau dia tahu gaji suami saya tak seberapa. (bekas isteri suami pernah berkahwin di Tha1 dan menjadi isteri kedua sebelum dicerra1kan selepas 5 bulan berkahwin).

Saya tak pernah mengh4lang suami menjalankan tanggungjawab kepada anak anak sehingga keperluan anak k4ndung saya kebanyakannya saya guna duit saya sendiri sebab saya tahu gaji suami saya tak seberapa. Ekoran macam macam yang saya had4pi, saya pernah suarakan untuk p1ndah rumah. Tinggal berdua dengan anak k4ndung saya dan suami tinggal dengan anak anak t1ri saya.

Suami izinkan dengan sy4rat kena bawa anak anak t1ri saya sekali. Saya dah explain banyak kali yang saya str3ss tinggal dengan anak anak t1ri. Tapi suami tetap dengan pendirian.

Akhirnya saya mengalah dan terus tinggal dengan anak anak t1ri. Untuk pengetahuan, suami pernah berbincang dengan bekas isteri untuk gilir gilir jaga anak mereka. Tapi bekas isteri taknak jaga dengan alasan anak anak tanggungjawab suami dan siap cakap,

“Takkan nak jaga anak baru je..” (ditujukan kepada anak). Ketika perbincangan, saya ada sekali. Boleh dikatakan hidup saya tak ada pr1vacy.. Berjalan/ bercuti kemana mana mesti bawa anak anak t1ri dan segala k0s hotel, makan minum semua saya yang t4nggung.

Sebab kalau saya 4ak nak keluar duit, suami t4k nak ikut bercuti. Saya nak suami ada dengan saya disaat saya bergembira. Saya kini dalam pr0ses menunggu kelulusan l0an rumah atas n4ma saya. Mohon semua doakan l0an saya lulus dan saya dapat keluar dari rumah ni dengan alasan yang kukuh.

Reaksi warganet

Diha Madihah –Sebelum kawin lagi dah kena kuat ment4l sebenarnya. Dengan st4tus bakal husband, lagi lagi anak tir1 muda sikit je dari sis dan husband pun mungkin tak sekvfu dari segi akademik. Segala macam kemungkinan ada..

Nazliah Manang – Dah tau dud4. Anak anak tinggal sekali. Hurmn deg1l sangat mau kawin nah. Ini makan dia. S0rry kalau k0men t1dak berhati pervt. Orang putih cakap, dam4ge is done (eh betul ka saya tulis tu?) jadi kena had4p jugalah.

Puan kena berteg4s dengan anak anak t1ri. Jangan layan sangat. Dorg tunggu puan balik kerja dan masak baru mau makan? Oh, senang ja, masak macam biasa pastu makan berdua dengan anak 6 tahun tu. Yg sudah berjanggut tu pandai pandailah makan sendiri termasuk bapak dia sekali. S0rry tt kej4m sangat K0men.

Hanis Zaini –Rasanya pernah baca bapa t1ri kawen dengan j4nda anak 5. Anak t1ri semua dimanjakan oleh ibu depa. Tapi bapa t1ri ni punya style g4ngster. Dia dis1plinkan anak anak t1ri dia sampai yang sulung dah pndai basuh ber4k adik dan jaga adik walaupon yang sulung masih sekolah. Lama lama si ibu pon akur pada suami

Puteri Pelangi –Balik keje puan dah pen4t, kene masak pula dengan pervt kosong. Lepastu anak anak yang dah besar mal4s ke dapur….
Nasihat saya, puan makan dulu sebelum balik rumah sebab puan perlu energ1 tambahan. Kalau boleh, ajak suami tu tolong kat dapur. Baru dia tau, pen4t ke tak. Habis keje 0pis, sambung keje dapur.

Nanti kalau suami pun rasa let1h kat dapur, ot0m4tik dia beb3l kat anak dia tuk tolong keje umah. Moga dipermudahkan… Aamiin..

Nurul Afifa Huda Othman –Okay, dam4ge has been d0ne. Now, puan confessor inginkan penyelesaian. Kalau you keluar rumah tanpa izin, dah j4tuh nusyvz. Bincang la baik baik dengan suami. Kalau you tak pasti nak buat macam mana, jumpa kaunselor perkahwinan atau boleh dapatkan nasihat dari pej4bat agama.

Cari jalan penyelesaian untuk punca mas4lah puan iaitu anak anak suami serta suami yang lepas semua tanggungjawab besarkan anak anak dia ke bahu puan.

Nur Amelina Hasan –Saya doakan l0an awak lulus dengan cepat. Nanti bila dah pindah rumah, kalau terp4ksa jugak bwak anak t1ri, awak tetapkan rvles dalam rumah tu. Kalau diaorang jenis pem4las, hal4u je mereka tu dari rumah awak.

Dan yang paling penting buat persediaan untuk h1bah rumah tu kat anak k4ndung awak..Ye la kita tak tau dimasa akan datang apa akan jadi. Ditakdirkn awak dan suami j0d0h tak panjang, mungkin rumah tu suami awk boleh tuntvt dalam harta sepencarian walaupun suami t4k bay4r 1 sen duit pun dekat atas rumah tu.

Ataupun jika awak dijemput Ilah1 dahulu tidak la rumah tu jadi rebutan anak anak t1ri yang kur4ng ajar tu.

Apa apa pun kalau beli rumah h1bahkan rumah tu atas nama anak k4ndung awak. Tak pun nama mak ayah awak.. Mereka je layak.

Izz Imani – Kalau saya, saya buat macam biasa.

1. M4rah, b3bel dan b3leter macam mak mak lain kalau tak tolong kerja rumah atau tak kemas bilik sendiri.

Lama lama kalau anak anak t1ri tak t4han, diorg akan ikut juga atau lar1 Balik rumah mak k4ndung. Biarkan je, janji niat kita baik.

2. Maaf saya akan kedekvt sikit dengan suami sebab saya nak ajar dia supaya tak berg4ntung dan lepas tangan dengan saya. Takkan semua kita nak t4nggung.

3. Sentiasa ingatkan, cakap atau menyanyi lah di tepi telinga anak t1ri dan suami awak tu. Bab bab duit ni banyak awak yang t4nggung supaya mereka sed4r sikit.

4. Awak pun jangan jadi lembut sangat nanti orang p1jak Kep4la. Suarakan apa yang awak t4k puas hati dengan suami dan bekas isteri. Aj4r betul betul anak anak t1ri supaya h0rmat kan awak.

Sumber – MIMI SI IBU T1RI (Bukan nama sebenar).

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber :  Seleksi Media

Leave a Comment