Bini tiba2 m4ki dan tend4ngannya hinggap ke bdan aku dr blkg. Brgegas aku dukong anak masuk bilik

Foto sekadar hiasan. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Saya Zairil, berusia 37 tahun, telah berkahwin selama 5 tahun dan di kurniakan seorang anak perempuan berusia 4 tahun..Saya dan isteri (37 tahun) berasal dari Al0r Setar, Kedah dan kami menetap di Skudai, Johor.

Saya bekerja di sekt0r penerbangan, manakala istri pula seorg pnuntut ijazah(pnyel1dikan) di sebuah universiti berdekatan.

Setelah setahun mendirikan rumah tangga, kami dikurniakan seorang cah4ya mata. Saya bersyukur dan sgt sayangkan anak saya. Titik perm4salahan rumah tangga sya bermula semasa isteri saya sedang berp4ntang.

Dengan nada yang ser1us memberi tahu saya supaya untuk berpuasa (dari nafkah bat1n) sehingga anak kami berumur 4 tahun.

Mungkin beliau masih terasa keper1tan semasa bersal1n sehingga beliau berkata sedemikian, ia juga mungkin sekadar gurauan, dan saya pun tiada n1at untuk meminta pada isteri yang masih berp4ntang.

Saya membal4s dengan sedikit senyuman dan tawa melihat isteri. Saban bulan, melihat anak semakin membesar, hubvngan kami menjadi semakin kervh kerana saya sering menegur sikap kecua1an isteri saya kepada anak saya.

Sehingga mnyebabkan anak tr4uma dan c3dera seawal 5 bulan dari kecu1ian isteri. Saya sebagai suami faham, memb4ntu dan menasihati isteri.

Tetapi apabila saya bertugas di lu4r negara, sering kali menerima rungvtan isteri tentang anak..Perkara seperti memb1arkan anak seawal 8-10 bulan, yang baru dapat belajar duduk, tetapi dib1arkan berendam seorangan di dalam besen di tand4s, meletakkan pis4u memasak atau gunt1ng di merata rata rumah (sikap yang masih tidak di ubah sehingga kini).

Mengherd1k anak kecil, dan banyak lagi tidak cukup untuk saya lu4hkan disini. Ya, saya nampak dan saya b4ntu, tetapi bagaimana pula jika saya t1ada di rumah? Oleh itu saya sering menegur sikap kecua1an beliau.

Tidak sy jangka lama kelamaan wujud perasaan benc1 dalam diri beliau terhadap saya. Saya juga telah beberapa kali cuba berbincang untuk mendalami mas4lah beliau, tetapi sering kali tidak diendahkan dan kadang kala berakhir dengan prtengk4ran.

Beliau juga langsung tidak teragak untuk berkel4hi di hadapan anak yang baru berusia 2 tahun terceng4ng melihat kami.

Akibat h1lang sabar saya, saya telah menepuk bahu kiri isteri selepas diherd1k oleh isteri. Anak saya terkejvt dan berlari ke tengah untuk menghentikan prkel4hian kami, saya tergam4m melihat anak yang kecil lebih memahami.

Saya mengambil anak dan mendukungnya masuk ke bilik. Ia diikuti oleh jer1tan m4kian daripada isteri yang memukol dan menend4ng saya dari belakang.

Saya ber1st1ghfar dan masuk ke bilik. Jika diikutkan n4fsu dan kudrat saya, sudah pasti lain jadinya. Akibat dari ser1ngkali bertengk4r, saya kadang kala hilang rasa h0rmat dan mengeluarkan kata kes4t akibat tertek4n.

Ini belum lagi soal layanan isteri, yang meminta saya berpuasa sehingga anak saya berumur 4 tahun, ternyata itu benar. Sehingga kini anak saya telah pun masuk usia 4 tahun, dan sepanjang 4 tahun ini, kurang dari 5x kami bers4ma.

Dan lebih tepat sudah hampir 3 tahun saya tidak menyentoh isteri saya. Berbagai alasan diberikan utk menolak permintaan sya. Kadang kala saya menegur, tetapi sya masih bersabar dan tidak mem4rahinya.

Segala kemahuannya sy tunaikan, segalanya. Hanya sebut, saya sediakan. Hendak berniaga, saya hulurkan. Bermacam macam, tetapi hanyalah h4ngat h4ngat tah1 ayam dan hanya membaz1r.

Program ijazahnya pula telah berlanjutan sehingga ke semester ke-9. Masa dirumah lebih banyak dihabiskan menonton drama melayu di internet termasuklah kisah drama melayu perpec4han rumah tangga yang beliau sering kali terbawa bawa ke realiti.

Keadaan menjadi semakin krit1kal setelah saya diberhent1kan kerja tahun lalu oleh sebuah syarikat penerbangan dan h1lang pekerjaan selama 7 bulan. Mujurlah saya masih mempunyai s1mpanan dan pel4buran semasa tempoh meng4nggur.

Hubvngan juga menjadi semakin kervh ketika saya meng4nggur, apabila meminta isteri untuk fokus pada pembelajaran beliau atau meringankan beb4n dengan bersama mencari sumber rezeki bersama.

Banyak w4ng telah dihab1skan untuk menampung pr0gram ijazah beliau, yang telah beberapa kali diberi am4ran oleh supervis0r beliau.
Tetapi ia menjadi s1a s1a, dan tidak diambil pedul1.

Ak1bat dari tek4nan hidup, ia telah meng1dap sak1t jantong dan drah t1nggi seawal usia 36 tahun. Jika ada berlaku pertengk4ran, beliau kini sudah tiada rasa h0rmat pada saya, dan tidak teragak untuk meminta pencerra1an.

Selepas bertenang beberapa hari, beliau buat seperti biasa tanpa ada rasa bers4lah. Saya sungguh tertek4n dan tersep1t, saya terlalu sayangkan anak sya dan tidak sanggup melihat anak saya membesar dalam keadaan ibu dan ayah bercerra1. Malah hubvngan saya dan keluarga isteri juga sangat baik.

Paling saya tertek4n, apabila secara t1dak sengaja terbaca message isteri di l0ckscreen telef0n bimbit..Beliau memburvkkan keluarga saya, ibu saya kepada kawan baik dan juga kakak beliau. Mujur kenalan beliau juga saya kenal, dan saya telah menerangkan secara baik untuk menjadikannya lebih kervh.

Beliau sering berpura pura baik dihadapan keluarga saya, tidak seperti mesej bvruk yang dihantar kepada kakaknya. Saya kini baru mendapatkan pekerjaan baru di negara jiran, dan tinggal berj4uhan. Ak1bat dari tek4nan, saya telah mula berkawan dengan seorang wanita, tetapi saya telah berhent1 dalam hubvngan itu setelah sedar perasaan suka saya kepada wanita itu semakin mend4lam.

Sy ingin mengelak dari bertambahnya mas4lah. Tiada seorang pun yang saya lu4hkan hal ini melainkan dengan Allah swt, saya tertek4n sehingga ada saat saya ingin membvnuh diri. Mujur saya mempunyai seorang dua rakan baik.

Akan tetapi sampai bila saya perlu tempuhi semua ini? Saya tertek4n tetapi saya sayangkan anak saya lebih dari segalanya.

Banyak lagi yang ingin saya ceritakan, tetapi cukuplah setakat ini. Saya moh0n nasihat dan bimbingan anda.

Reaksi Warganet

Atikah Jamaluddin –Kalau itu yang isteri mahu (perp1sahan), berp1sahlah dengan cara baik. Tak semestinya perp1sahan boleh bagi kesan negat1f kepada anak. Andai kata setelah menasihati, mengambil hati isteri pun tidak berjaya melembutkan hatinya, mungkin perp1sahan jalan yang terbaik.

Isteri nampak ada eg0 yang tinggi. Bagi dia masa, bagi dia balik rumah mak pak dia untuk berfikir apa salah dia. Andai masih ada j0doh, adalah. Kalauu tiade jodoh, carilah bahagia yang baru untuk diri awak.

Hazirah Hj Hamzah – Kalau takmau anak lagi banyak je pilihan per4ncang keluarga.

Islam pun t4k aj4r sekat n4fsu sampai macamtu sekali. Kalau betul dia d3press1on, bawa jumpa pakar. Tapi jika setelah d1agn0sis dia sihat je.. boleh pert1mbangkan langkah seterusnya.

Tak semua perempuan berper4ngai macamtu sebab d3press1on ke, mer0yan ke. Ada je perempuan yang per4ngainya macamtu.

Kita kena adil. Jangan kalau lelaki buat hal kita kec4m, tapi perempuan buat hal asyik backup je.

Ummi Yahaya –Selain faktor d3press1on, P0stpa4rtum atau apa apa tek4nan lu4ran dan dalaman. Ada satu lagi kemungkinan asbab yang mungkin boleh diambil kira, s1h1r atau g4ngguan r0hani.

Tak dinaf1kan adanya s1hir pengunci, pmbenc1 dan sebagainya yang dilakukan orang yang mungkin cembvru, berdend4m. Sebab lain macam sikap dan perlakuan isteri anda.

Saya doakan moga dipermudahkan segala usaha dan diberikan jalan keluar dan kesembvhan buat isteri tuan dan hubvngan perkahwinan tuan demi anak dan masa depannya.

Aton Omar – Saya tak faham bila masih ada nas1hat suruh berbincang, suruh amb1k hati isteri, bercinta semula. Macam suami pulak yang salah. Sudah c0nfessor kata disitu berbincang sudah, nasihat sudah, tolong kerja rumah sudah, mengalah masa berg4duh.

Dear c0nfessor,rujvk pjabat agma la. Dpatkan nasihat pr0fessional kat situ. Biar dorg pulak bagi c0unselling dekat your wife.

If tak jalan, u kn0w what to do. Sebab sayangkan anak lah, u kena j4uhkan dia dari lihat kek4butan dalam rumahtangga u.

Na Abdullah –Ramai wanita yang in den1al. Kalau takda perempuan macam ni, xkan boleh ada k3s mak der4 anak? Ada k3s mak bvnuh anak?

Ada je perempuan bila m4rah suami dilepaskan pada anak. Ada je k3s perempuan yang memang cua1 tak kira tempat. Kalau si isteri dah g1la t4lak.

Lepaskan je lah. Istikharah la banyak banyak mintak petunjuk. Kalau dah tak boleh bersama kenapa nak sak1tkan jiwa masing masing? Anak tak perlu risau, kalau ada rezeki jumpa wanita lagi baik yang boleh jaga anak, tiada masalah dah.

Jangan cari jenis yang sama sudah, nanti tak pasal pasal k3s derra anak. Eh tapi bincang dulu, t4kut lepas cerra1 isteri taknak bagi h4k penj4gaan anak, sus4h jugak tu.

Sumber – Zairil Iskandar(Bukan nama sebenar) via IIUMC.

Sumber :  Seleksi Media

Leave a Comment