Rezeki… selepas 21 thn mencari, anak akhirnya dapat pelvk lelaki bergelar bapa – “Kami b0rak di telef0n tiga minit je, ayah ajak jumpa”

RAKAMAN pertemuan di antara se0rang anak dan bapa yang telah 21 tahun terp1sah mendapat perhatian ramai di TikT0k.

Vide0 yang dimuat naik oleh si anak mengimbau kembali detik pertemuan dengan bapa k4ndungnya yang dicari selama ini.

Perk0ngsian tersebut meraih hampir 80,000 tont0nan di platfom berkenaan.

Berk0ngsi cerita kepada mStar, Nur Azreen Shamsul Bahri, 21, berkata, dia dan kakaknya, Zainurrah, 23, terp1sah dengan bapa k4ndung mereka sejak kecil lagi.

Jelasnya, mereka terp1sah kerana ibunya Ros Fariza Ngamin, 46, bercera1 dengan bapanya, Shamsul Bahri Mohamed, 56, pada tahun 2001 dan sejak itulah mereka terpvtus hubvngan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Kami dua beradik, saya ada se0rang kakak. Tetapi sejak ibu dengan ayah bercerra1, dari situlah bermula kami semua l0st c0ntact dengan ayah.

“Masa tu saya berumur lapan bulan dan kakak pula berusia dua tahun. Ibu nikah lain pada tahun 2004, jadi kami berdua tinggal dengan ibu dan ayah t1ri.

IMG_8130

Ayein (kiri) t1dak pernah melihat wajah bapanya.

“Saya tak pernah teng0k muka ayah, gambar pun tak ada. Hanya kakak je yang pernah tengok ayah dan masih ingat muk4 dia.

“Dulu pernah cari ayah tapi tak ada rezeki lagi nak jumpa sebab waktu tu tak senang nak v1ral macam sekarang ni,” ujarnya yang berasal dari Bagan Datuk, Perak dan kini menetap di Sungai Besi, Kuala Lumpur.

Lebih mesra disapa Ayein, dia berkata, pelbagai usaha mencari bapa k4ndungnya telah dilakukan namun t1ada satu pun yang berhasil.

Bagaimanapun, ia berubah apabila Ayein berjaya mendapatkan nombor telef0n ibu t1rinya yang merupakan rakan Facebook kepada salah seorang anak saudara bapanya.

“Selama ni memang ada cari ayah, cuma rezeki tak menyebelahi kami adik-beradik. Memang tak pvtus asa mencari, kami ‘tr4ce’ IC dia di JPN dan Alhamdul1llah dah update alamat baru.

IMG_8131

Ayien (kiri) dibesarkan oleh ibunya selepas mereka berp1sah.

“Tetapi lagi sekali rezeki tak menyebelahi kami, ayah dah p1ndah rumah. Nas1b baiklah kami dapat b4ntuan anak buah ayah yang tolong dapatkan nombor telefon isteri barunya, Alhamdulillah dah dapat berjumpa semula.

“Kami menang1s bila dapat telefon dan dengar suara ayah… langsung tak sangka setelah 21 tahun terp1sah. Ayah terkejvt bila dapat tahu anak-anak dia call, kami berb0rak dalam tiga minit je sebab ayah ajak jumpa keesokan harinya, biar puas bercerita di rumahnya,” ujarnya.

Bercerita lanjut, Ayien meng4kui pada mulanya berasa sedikit kek0k kerana tidak pernah mendapat kas1h sayang seorang bapa, namun berasa sangat gembira apabila akhirnya dapat disatukan semula dengan bapa k4ndungnya.

Dalam pertemuan yang telah diaturkan pada Rabu lalu itu, bapanya turut mengalirkan a1r mata dan memelvk kedua-dua anaknya sejurus selepas mereka memasuki rumah yang terletak di Setapak, Kuala Lumpur.

“Perasaan bila dapat jumpa dengan ayah tu gembira sangat sebab dapat pelvk bapa k4ndung sendiri. Usaha saya dan kakak tak s1a-s1a selama ni.

“Ayah menang1s dan pelvk kami berdua kuat sangat selepas dah masuk rumah, selama ni dia cuma tengok gambar kami masa kami kecil je. Dia sangat gembira sebab dapat jumpa dua anak perempuannya yang sudah lama terp1sah.

“Kakak tak kek0k pun bila dengan dia, sebab dulu pernah sekejap dapat kasih sayang ayah. Cuma saya je la yang terasa kek0k sebab saya tak pernah jumpa mahupun lihat gambar ayah, tapi lepas tu okay je kami bergurau.

“Ayah dulu pernah cakap dekat anak-anak dia (dengan isteri baharu) yang mereka ada kakak, tapi kakak duduk jauh. Sekarang dah dapat jumpa kakaknya, mereka gembira sangat dan memanggil saya ‘kakak’.

“Ibu cakap Alhamdulillah dah jumpa, dia tump4ng gembira kalau anak-anaknya gembira,” katanya yang telah dua tahun bekerja sebagai seorang guru taska di Salak Selatan, Kuala Lumpur.

Menurut anak kedua daripada lima beradik ini, dia t1dak sangka diberi peluang untuk bertemu semula dengan bapa k4ndungnya setelah 21 tahun terp1sah.

Malah, Ayein bersyukur kerana kedua-dua belah keluarga masih boleh menerima antara satu sama lain.

“Memang tak pernah jangka langsung dapat jumpa ayah. Saya bersyukur kerana semuanya okay, kedua-dua belah pihak boleh terima antara satu sama lain.

IMG_8128

Ayien (kanan) bersyukur kerana kedua-dua belah pihak keluarga dapat menerima antara satu sama lain

“Dulu pernah juga terfikir andai ayah dah tak ada, dapat tengok kubvr pun dah okay. Tetapi siapa tahu perancangan Allah tu indah kan?

“Bila dah sampai masa tu, kami anak beranak dipertemukan semula. Jangan berpvtus asa untuk cari kebahagiaan yang h1lang, InsyaAllah sampai masa Allah tu akan temukan kalian dengan kebahagiaan yang dicari selama ini.

“Saya doakan kepada sesiapa yang masih mencari keluarga k4ndung akan dipermudahkan segala urusan mereka,” katanya.

Sumber :  mStar

Leave a Comment