“Semua 0rang ada kereta, kita je naik m0t0r” – Nak balik h0stel MRSM, anak tersent4k dengar lu4han ibu… beg besar, kecil semua angkut guna m0t0sikal!

“TIDAK ada sal4hnya kekurangan di dun1a,” begitulah salah satu k0men pada video seorang gadis yang menang1s gar4-gar4 terkenangkan mem0ri bersama ibunya.

Rakaman tersebut menunjukkan dia mengalirkan a1r mata apabila mengimbas tentang ibunya yang pernah melu4hkan rasa rendah diri kerana tidak mempunyai kereta seperti ibu bapa lain di sekolahnya.

Video tersebut setakat ini meraih hampir 120,000 tontonan di aplikasi TikT0k.

Bercerita kepada mStar, Nur Fatihah Syahirah Nafrizam, 22, berkata, dia mengimbau kembali saat ibunya, Nor Faiza Isnin, 46, berasa ‘satu kekurangan’ kerana hanya mampu menghantar dia pulang ke asrama dengan menunggang mot0sikal.

Menurut Nur Fatihah, pada waktu itu kesemua ibu bapa lain menghantar anak-anak mereka dengan kereta dan hanya dia dan ibunya sahaja pulang ke asrama Maktab Rendah Sains Mara (MR SM) yang terletak di Melaka itu dengan menaiki m0tosikal.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Sepanjang lima tahun saya berada di MRSM Al0r Gajah dulu, setiap kali 0uting atau pulang bermalam memang ibu yang akan ambil dan hantar naik m0tosikal. Jadi tak kiralah beg tu besar mana sekali pun, memang saya akan naik mot0r sebab itu je kenderaan yang kami ada.

“Alhamdulillah memang rezeki saya waktu itu sebab dapat MRSM yang dekat dengan rumah, perjalanannya pun ambil masa lebih kurang dalam 15 minit sahaja. Waktu tu saya dengan ibu sahaja yang naik m0tosikal, ibu bapa lain hantar anak mereka naik kereta.

gxc

Fatihah (dua, kanan) bangga dengan ibunya kerana mampu menyediakan keperluan asas buat mereka adik-beradik.

“Saya masih ingat lagi ada suatu hari tu, masa ibu nak balik macam biasalah saya akan salam dan minta dia d0akan anaknya. Tiba-tiba ibu cakap ‘semua 0rang naik kereta, kita je naik m0tor. Nanti kalau ada rezeki, ibu beli kereta 0kay?’.

“Rasa seb4klah bila ibu cakap macam tu, sebab saya okay je naik mot0sikal dan tak rasa pun ia sebagai satu kekurangan. Cuma saya tak sangkalah yang ibu rasa seperti dia tak dapat sediakan keperluan yang secukupnya buat kami sekeluarga,” katanya yang menetap di Alor Gajah, Melaka.

Lebih mesra disapa Fatihah, dia berkata, ibunya itu melakukan banyak kerja untuk menyar4 mereka sekeluarga selepas bercerra1 pada tahun 2016.

Namun gad1s itu berbangga dengan peng0rbanan ibunya yang berjaya menyediakan segala keperluan untuk anak-anak tidak kira waktu sus4h atau senang.

“Ibu saya ni pernah buat macam-macam jenis pekerjaan untuk kami adik beradik, sebelum ini dia pernah bekerja di sebuah kedai makan dekat R&R Jejantas Ayer Keroh. Tapi terp4ksa ditutvp disebabkan w4bak c0vld-19 pada Mac tahun lepas.

“Jadi sekarang ni Ibu berniaga baks0 dan 0den dari rumah dengan b4ntuan adik, dia ada buat C0D dan kalau nak datang pick-up pun boleh. Selain itu, ibu juga menju4l buku kanak-kanak dan pelbagai lagi benda di saluran Telegram untuk t4mpung kehidupan kami sekeluarga.

jhg

Ibunya akan memastikan setiap anak-anaknya dapat pendidikan yang sep4tutnya.

“Ibu selalu mendahulukan anak-anaknya daripada diri dia sendiri. Benda yang saya paling b4ngga dengan ibu ialah sus4h mana pun keluarga kami, saya dan adik beradik semua dapat keperluan as4s secukupnya.

“Makan, minum dan pakaian semua cukup. kami semua juga dapat pendidikan yang sepatutnya. Bagi saya semua itu adalah peng0rbanan paling besar ibu untuk kami dan sampai bila-bila pun saya rasa tak akan terb4las jasa dia,” katanya yang merupakan pelajar jurusan Bachelor Pendidikan Rendah di Universiti Antarabangsa Albukhary di Alor Setar, Kedah.

Menurut anak sulung daripada empat beradik ini, ibunya merupakan seorang yang teg4s dan amat mement1ngkan pelajaran.

Bagaimanapun, dia diberi kebeb4san untuk menceburi apa jua bidang yang diminatinya.

“Benda yang paling saya suka tentang ibu ni ialah dia bukan seorang yang suka mem4ksa. Sebab ibu beri kebebasan kepada semua anak-anaknya untuk mengej4r cita-cita mereka, dia t4k pernah sek4t minat kami.

“Tetapi dalam masa sama dia juga seorang yang tegas dan mementingkan pelajaran. Jadi kalau kami adik-beradik mal4s nak pergi sekolah atau rasa malas nak ke sekolah, dia memang akan bertanya dan cuba untuk memahami apa sebabnya.

“Dalam teg4s dia tu, ibu juga se0rang yang sangat boleh dibawa berb1ncang. Contohnya kalau ada sebarang mas4lah, saya selesa nak bercerita dengan dia dan nasihat yang diberikannya itu semuanya boleh dipakai,” ujarnya.

Sebagai seorang anak, Fatihah juga memasang niat mahu memewahkan ibunya kerana insan kesayangannya ini tidak pernah berpeluang untuk merasai semua itu.

Tambahnya lagi, sudah tiba masanya untuk ibu berehat dan giliran mereka adik-beradik pula membalas segala jasa dan peng0rbanannya.

“Kalau ada rezeki memang saya nak mewahkan ibu, belikan dia rumah yang besar, kereta siap dengan pemandu, gelang emas. Sebab ibu saya tak ada semua itu dan saya tak nak dia rasa kekurangan bila tengok orang lain.

jhv

Fatihah (dua, kiri) mahu membalas segala jasa ibunya untuk membesarkan mereka sekeluarga.

“Benda yang paling saya nak ialah untuk ibu berehat daripada bekerja mencari du1t demi keluarga. Sebab saya rasa dia dah cukup pen4t membesarkan kami adik-beradik dan tiba masanya untuk kami semua membalas jasanya.

“Saya tahu rezeki Allah itu luas dan bila kita rasa diri ini sus4h, sebenarnya ada lagi orang yang jauh lebih sus4h. Bila kita ada kekurangan contohnya dari segi harta, mungkin Allah kurniakan kelebihan dari segi lain pula.

“Apa-apa sekali pun kita kena belajar bersederhana dan bersyvkur dengan apa yang sedia ada,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment