J0ging tak b0leh, dine-in pun tak lepas! G4dis ini hanya mampu teng0k keluarga lep4k mamak dari dalam kereta, mujur dapat ‘layan’ apam manis

PASTINYA ramai yang melepaskan kerinduan untuk makan di lu4r apabila kel0nggaran bersy4rat diberikan kepada individu lengkap dua sunt1kan d0s vaks1n c0vld-19.

Bagaimanapun, seorang gadis hanya mampu melihat keluarganya menikm4ti hidangan di sebuah restoran mamak kerana masih belum cukup 14 hari dari tarikh d0s kedua vaks1n.

Apa yang melucukan apabila dia merasai ‘suasana’ makan di kedai mamak itu dengan menjamahnya dari dalam kereta, yang diletakkan bersebelahan premis makanan itu.

Gadis berkenaan, Nur Yasmeen Eryka Zulkefli berkata, keluarganya berkunjung ke sebuah restoran mamak di S4ksyen 3, Shah Alam pada pagi Ahad.

Namun, pelajar berusia 18 tahun itu memberitahu, dia baru selesai mendapatkan d0s kedua vaks1n di Pusat K0nvensyen Ideal (IDCC), Shah Alam pada Sabtu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Tapi saya tak dapat masuk ke rest0ran sebab ‘part1ally vacc1nated’. Keluarga saya iaitu ayah, ibu dan abang termasuk ibu saudara dapat masuk sebab mereka dah lengkap vaks1n.

“Saya teringin nak makan apam manis kat kedai. Kali terakhir saya datang ke sini tahun lepas. Saya jeal0us sebab tak dapat dine-in sekali.

“Tapi, saya okay je sebab masih dapat makan apam manis kesukaan saya dari dalam kereta sambil melihat mereka makan di restoran,” katanya kepada mStar.

dine in dalam kereta 3

Yasmin selesai d0s kedua vaks1n, Sabtu lalu.

Sementara itu, ibu Yasmeen, Noor Aishah Amirulizan, 47, berkata, sebelum ke restoran berkenaan, mereka berlima pergi bersenam di Taman Tasik Shah Alam berdekatan.

“Tapi hanya saya, suami, anak lelaki dan ibu saudara Yasmeen saja yang keluar berj0ging memandangkan Yasmeen baru ambil d0s kedua vaks1n sehari sebelum.

“Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menasihatkan supaya mengelakkan aktiviti fizikal yang berat selama satu minggu selepas menerima d0s pertama dan kedua vaks1n.

“Jadi Yasmeen tunggu kami dalam kereta sementara kami berj0ging selama sejam,” ujarnya sambil menambah rancangan untuk sarapan di restoran dibuat sebelum beriadah.

dine in dalam kereta 2

Ibu Yasmin (kanan) dan ibu saudara (kiri) di restoran, manakala Yasmeen dari dalam kereta.

Menurut pegawai b4nk itu, secara kebetulan terdapat petak parkir k0song menghadap meja makan yang didudukinya bersama tiga ahli keluarga.

“Mula-mula suami park1ng kereta jauh dari restoran. Bila anak tak boleh masuk makan di kedai, suami alihkan kereta dan parking di petak parkir kosong mengh4dap meja saya.

“Tapi kami kas1hankan dia, takkan tinggal seorang dalam kereta dan tak makan. Jadi kami 0rder apam manis dan bungkus mil0 ais untuk dia. Dengan tray makanan kami hantar ke kereta.

Selepas dia makan, suami pergi ambil tray. Kira-kira 40 minit kami di restoran. Ikutkan nak tambah order, tapi kas1han kat Yasmeen kena dine-in dalam kereta,” ujarnya secara bersel0roh.

dine in dalam kereta 5

Aishah (kanan) bersama Yasmin.

Aishah memuj1 pihak restoran berkenaan yang mematuhi pr0sedur 0perasi standard (S0P) yang ditetapkan, membuatkan mereka lebih yakin untuk kembali makan di premis itu.

“Kami akur dengan S0P. Tapi takkan nak hantar dia balik ke rumah, dengan perjalanan kira-kira 3 kilometer menaiki kereta. Itu yang dia dine-in dalam kereta saja,” tambahnya.

dine in dalam kereta 4

Yasmeen (kiri) bersama keluarga.

Yasmeen yang merupakan pelajar Dipl0ma Pengurusan di Management and Science University (MSU), Shah Alam berkata, dine-in dalam kereta merupakan pengalaman baharu ketika p4ndem1k.

“Rasa kelak4r, tapi ada feeling macam kedai mamak. Tak apa, tunggu tempoh 14 hari selesai (lengkap vaks1n4si) dan saya pasti akan datang ke rest0ran tu untuk dine-in,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment