K4ki atas dashb0ard kereta, 4ksi ibu muda ini gambarkan sus4h senang urus bay1 kembar – “Mereka t4k tidur serentak sehinggalah jam 3 pagi”

“ALA bestnya an4k kembar,” itulah kapsyen yang tertera di dalam sebuah video seorang ibu bersama bay1 kembarnya.

Namun, rak4man itu yang dimuat naik oleh suaminya memaparkan real1ti sebenar bagaimana ‘4ksi’ isterinya menjaga si kembar mereka yang mana pada masa itu dia berada di dalam kereta.

Perk0ngsian tersebut setakat ini meraih hampir 70,000 tontonan di aplikasi TikT0k.

Bercerita lebih lanjut kepada mStar, Izzah Faqihah Mohd Nazari, 20, berkata, video tersebut dirakam oleh suaminya, Muhammad Adirezza Firdaus Ishak, 22, ketika mereka sedang berada di lu4r untuk membel1 makanan.

Jelasnya lagi, suaminya memang suka merak4m apa yang dilakukan bersama anak kembar mereka sebagai kenang-kenangan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Sebenarnya video di TikT0k tu hanya suka-suka, tak tahu pula video tu boleh jadi v1ral di media sosial. Waktu tu saya dan suami keluar pergi cari makan dan kemudian si kembar ni menang1s sebab nak susv.

“Jadi saya ambil mereka berdua dan susvkan. Selepas kedua-duanya tert1dur saya pun biarkanlah suami merakam keadaan saya sebab nak simpan sebagai kenangan.

IMG_8366

Izzah dan suaminya t1dak menyangka mereka dikurniakan anak kembar.

“Anak-anak saya ni sebenarnya bukan kembar se1ras kerana ada dua k4ntung, tetapi waktu melah1rkan tu jurur4wat cakap boleh jadi kembar se1ras sebab wajah mereka hampir sama,” katanya yang menetap di Masjid Tanah, Melaka.

Menerusi video tersebut dapat dilihat Izzah Faqihah terp4ksa meletakkan kak1nya di atas ‘dashb0ard’ g4ra-g4ra terp4ksa memangku anak kembarnya yang sedang tidur nyenyak.

Lebih mesra disapa Izzah, dia berkata, pelbagai cabaran yang ditempuhi sepanjang menguruskan anak kembarnya iaitu Nur Adzra Izzatunnisa Muhammad Adirezza Firdaus dan Nur Aulia Izzatunnisa yang baru sahaja berusia dua bulan.

Perkara yang paling suk4r yang dihadapi oleh Izzah ialah ketika mahu men1durkan anak kembarnya kerana mereka akan bergilir-gilir terjaga sehingga jam 3 pagi.

“Bermacam-macam keren4h mereka kita kena sabar bila menjaga anak kembar ni, lebih-lebih lagi waktu nak mandikan mereka. Masa tu kadang-kadang kena cepat sebab seorang mandi dan yang lagi seorang akan menang1s.

“Kalau nak menyusv pun mencabar juga sebab suami kerja dan saya seorang sahaja yang menjaga mereka. Jadi tangan kiri dan kanan pegang b0tol susv, kalau susv bad4n bila seorang tidur mesti yang lagi seorang bangun.

“Paling sus4h dan strvggle sikit waktu tidur merekalah, sebab anak-anak saya ni akan bergilir-gilir bangun. Bila adiknya dah tidur, si kakak pula bangun dan mel4rat sampai pukul 3 pagi tak lena sebab dua-dua menang1s.

“Jadi cara nak bagi mudah ialah dengan t1durkan serentak, saya akan elakkan daripada mereka tidur lepas Asar sampai ke Maghrib sebab nanti malam sus4h nak tidur.

“Tetapi waktu lepas Asar pun strvggle juga, mula je dari pukul 6 petang mata mereka dah l4yu. Kalau diangkat dan kejvtkan pun mereka masih lagi terlena,” katanya yang merupakan seorang suri rumah dan suaminya pula bekerja sebagai 0perator kilang di Alor Gajah, Melaka.

Menurut anak sulung daripada dua beradik ini, mereka mendirikan rumah tangga pada September tahun lalu dan dikurniakan cahaya mata pada 29 Jun 2021.

Namun pada mulanya Izzah tidak menyangka bahawa dia sedang ham1l anak kembar sehinggalah doktor mengesan sesuatu ketika menjalankan pemer1ksaan pada k4ndungannya yang berusia lima bulan.

“Saya berkahwin dengan suami pada September tahun lalu dan disahkan meng4ndung pada awal Disember 2020. Waktu mula-mula nak buka buku untuk pemer1ksaan bulanan tu, doktor di kl1nik tak cakap apa-apa pun masa scan.

“Tapi kali kedua datang untuk scan, tiba-tiba d0ktor tu bertanya ‘kenapa kaki dengan tangan anak awak ni banyak, kejap saya cuba check betul-betul’. Lepas tu doktor cakap ada dua kepala dan ia bermakna k4ndungan saya ini kembar.

“Masa tu jugalah saya menan1is sebab t4k percaya saya yang kecil ni boleh meng4ndungkan anak kembar. Waktu itu suami bekerja, jadi saya tunggu sampai dia balik kerja berulah beritahu berita gembira tersebut.

“Suami menang1s dan sujud syukur bila saya bagitahu pasal anak kembar, dia tak sangka keturunan bak4 kembar itu turun kepada kami.

“Keluarga pun terkejvt jugalah, sebab belah keluarga kami berdua masing-masing ada keturunan kembar cuma tak tahu pula boleh turun pada saya dan suami,” ujarnya yang berasal dari Melaka.

Izzah berpesan kepada para wanita yang bakal menimang cahaya mata supaya banyakkan bersabar dan bersedia dari segi ment4l serta fizikal.

Tambahnya lagi, anak-anak sememangnya mempunyai keren4h tersendiri dan perkara itulah yang kita akan rindui apabila mereka sudah dewasa.

“Pesanan saya buat para wanita yang baru bergel4r seorang ibu atau dah nak bersal1n supaya mereka kuatkan semangat, ment4l dan fizikal.

IMG_8364

kedua-dua belah keluarga Izzah (kiri) dan suaminya mempunyai keturunan kembar.

“Sebab per4ngai anak-anak ini akan berubah, keren4h masing-masing pun berbeza juga. Sekejap nak itulah, sekejap nak ini.

“Apa yang kita boleh buat sebagai ibu bapa ialah bersabar dan lalui je sebab ni semua kenangan dan bukan senang nak dapat anak kembar. Ragam anak-anak inilah yang kita akan rindu bila mereka dah besar nanti,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment