Suami tiba2 nk pinjam duiit. B0leh tp brsyarat. Aku r4yu dia sembang. Hanya 2 mggu dia brubah. Lps 20thn aku nekad

Foto sekadar h1asan. Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua pembaca di sini.

Aku berusia 40 an, mempunyai 3 orang cahaya mata yang telah menjejak kaki ke universiti. Aku telah berkahwin selama 20 tahun. Iya, 20 tahun, lama bukan. Berkahwin dengan pilihan hati, walaupun t1dak disukai ibu pada awalnya. Aku seorang wanita berkerjaya, bergaji agak lum4yan manakala suami bekerja swasta dengan gaj1 yang biasa biasa sahaja.

Suamiku se0rang yang family man, tidak tinggal s0lat, selalu ke surau berjemaah dan dari segi lu4rannya he is perfect man dan selalu dicemburvi kawan kawan ku, yang mengatakan beruntungnya aku mendapat suami seperti dia. Iya ke sangat beruntung, tetapi beruntung dimata orang inilah yg menyebabkan aku makan hat1, berendam a1r mata dan bermonol0g dalam duk4.

Dia seorang yang t1dak rajin mencari nafkah. Dengan gaj1 yang kecik, hampir 90% terletak dibahu aku. Rumah, kereta dua buah dan tanah semuanya atas usaha aku. Semua aku yang b4yar. Perkakas rumah semuanya daripada aku, hasil gaj1 aku. Dia b0lehlah bel1 paip air yang r0sak.

Kalau pergi bercuti, 90% aku yang t4nggung, daripada du1t minyak, hotel dan makan. Semua aku. Bercuti pun atas usaha aku demi anak anak yang bosan duduk di rumah. Bila aku mintak dia cari duit lu4r, aku tahu sebab dia mampu, tapi itu jadi punca perb4lahan kami. Sehingga berhari hari tidak bercakap.

Daripada tahun pertama berkahwin sampai 20 tahun, inilah yang aku t4nggung. Sehingga kerja dia yang bert4ngguh dengan orang, aku yang kena selesaikan ber1bu-r1bu ringgit, demi m4ruah. Hut4ng dengan orang pun banyak. Hut4ng dengan aku belas belas r1bu. Tunggu dapat gaj1 nak b4yar. Belas tahun dah aku dengar ayat ni. Bila nak bay4r, sebab gaj1 kecik.

Baju raya aku dah belas tahun t4k bagi. Pakaian lain lagi lah tak. Aku yang selalu beli baju baju dia, tanpa ada terima kasih. Dia benar benar z0n selesa. Selesa sangat.
Dia t4k kisah sangat kalau du1t takda samada untuk dia atau anak anak. Tak kisah langsung, sebab baginya aku ada.

Kadang kadang aku menang1s sendiri. Dia tak pernah Tanya samada aku cukup du1t atau tak. Tak pernah sekalipun. Nafkah aku? RM50 sebulan pun tak dapat. Dahlah buat kerja semua benda l4mbat. Balik dari pejabat main g4me depan tv. Lepas isyak sambung g4me lagi sambil tengok tv. Kadang sampai jam 11 atau 12 malam.

Bila aku nak duduk dan berbincang, dia bangun. Aku peg4ng tangan dia, dia mintak lepaskan. Nak bincang dalam bilik tidur, dia kata pen4t. Jadi, di manakah nilai aku sebagai isteri pada dia. Nak gur4u senda memang taklah. Dulu dulu je ada. Akhir akhir ni, aku semakin t4war hati. T4war sangat sangat. Aku dah fed up dengan perkahwinan t0ksik ini.

Selepas lama memend4m luk4 yang tidak sembvh sembvh ini, aku nekad mintak utk dilepaskan. Aku beritahu kepadanya supaya lepaskan aku dalam keadaan baik. Jangan s1ksa aku dengan perkara yang aku tak mampu men4nggungnya lagi. Aku ingin lepas dari d0sa dalam rumahtangga ini. Aku tak mampu lgi hadapnya. Aku ingin bahagia di hujung usia ini. Aku sungguh tidak mampu.

Betapa berd0sanya aku, t1dak melayannya sebagai suami, lantaran sak1t dij1wa yang kian hari kian p4rah. Sed1h dan terluk4 dgn sikapnya yang tidak mahu berubah. Dia mer4yu aku agar fikir anak anak. Aku kata, jangan jadikan alasan anak untuk kita kekal dalam perkahwinan ini.

Aku akan berterus terang dengan anak anak sebab mereka dah semakin dewasa dan mereka berhak tahu keadaan ibu dan ayah mereka. Aku sudah tak boleh terus brpura pura, mn4nggung beb4n kew4ngan yang tidak sedikit. Dia Tanya aku, apa sy4rat yang aku nak untuk dia beroleh semula cinta aku.

Aku kata, tidak ada apa apa sy4rat, aku nak dia lepaskan aku secara baik. Itu sahaja.Aku telah berhvbung dengan pegu4m aku untuk aku fa1lkan percerra1an ini. Habis sahaja PKP, pegu4m aku akan pr0ceed semua ni dan akan buat surat ser4han kepadanya. Aku redha.

Perkahwinan ini ada tempoh masa, sama ada berp1sah dengan aj4l atau berp1sah dengan laf4z. Daripada aku menanggung der1ta yang tidak sudah ini, biarlah aku berlepas diri.
Dulu aku fikir, lelaki yang baik dan tidak tinggal s0lat adalah baik sebagai suami.

Tapi ternyata aku s1lap. Itu tnggungjawabnya dengan Allah, tapi di4baikan tanggungjawab sebagai suami. Aku juga bukan buat keputusan terbvru bvru, lama aku berfikir, bermunajat dikeheningan malam dan mohon petunjuk dari Allah.

Semoga Allah kurniakan yang terbaik untuk aku serta untuk dia juga. Percerra1an ini adalah diharuskan sekiranya ia tidak lagi menjadi syurga untuk kita sebagai isteri.

Jangan lihat 1su percerra1an sbagai semuanya negat1f. Ada orang yang bercerra1 tapi tetap bahagia. Jangan p4ksa diri kalau tidak boleh meneruskan rumahtangga. Kalau suami dan isteri tidak boleh lagi bersama melalui rumahtangga, maka bercerra1 itu jalan penyelesaian terbaik.

Jangan kerana sebab anak anak semata, suami atau isteri, paksa diri untuk telan segala der1ta dan kepah1tan asalkan tak bercerra1. Andai kata segala usaha telah dilakukan, maka bercerra1. Jangan lihat percera1an itu negat1f belaka. Ingat dan sedarilah, walaupun bercerra1 tapi tetap ada bahagianya juga.

Percerra1an juga ada p0sitifnya, ia sebagai satu jalan keluar. Bagi yang bercerra1 anda masih boleh melalui kehidupan dgn bahagia. Belum tentu dengan mengekalkan perkahwinan anda bahagia dan tidak semestinya orang yang bercera1 akan der1ta. Bahagia dan der1ta letaknya dihati. Kita boleh pilih nak rasa yang mana.

Allah berikan panas terik, rupanya ada teduh yang menanti, Allah berikan hujan dan petir, rupanya ada pelangi sebagai ganti. Bersangka baiklah kepada Allah dengan tiap takdir Nya.

Terima kasih kepada semua pembaca yang telah memberi sokongan kepada aku, dengan kata kata semangat dan tidak kurang juga yang menaf1kan hak aku, supaya aku redha dan sabar.

Aku simpan semua komen komen kalian. Aku baca bila aku perlukan kekuatan. Ada yang Tanya, ke manakah duit suami ku dihab1skan. Dengan gaj1nya yang kecil, hanya cukup untuk isi minyak keretanya pergi kerja, tu pun kadang kadang tak cukup, bay4r b1l api dan air serta astr0.

B1l telefon aku yang b4yar. Dulu kereta yang dia pakai, dia suruh aku b4yar separuh, walaupun aku yang b4yar dep0sit. Tapi sekarang aku dah tak b4yar. Dan dia bel1 barang dapur.

Itupun banyak yang aku t0pup. Tak berkira. Beli barang basah lebih banyak aku yang b4yar. Duit aku memang banyak untuk keluarga. Anak nak b4yar yuran U aku yang kena. Anak nak beli buku, aku juga. Anak nak b4yar yur4n semester, aku b4yar. Anak nak belajar kereta, aku b4yar.

Memang aku buat kes1lapan semasa awal perkahwinan, dengan aku yang banyak b4yar dan beli apa apa. Beli baju raya anak anak. Sehingga dia tak beli apa pun. Tp, spatutnya beli baju raya untuk aku. Pun tak de. Bila aku mintak, alasan tak de duit. Itu ajelah yang gegendang telinga aku dengar. Sampai naik tepv.

Aku? Cuba bergembira, skadar dusta semuanya, di mata keluarga dan masyarakat. Memang 0rang lihat kami pasangan yang sangat senang, ideal dan solehah. Hakikatnya, aku cuba menutup kea1ban dia dalam memberi nafkah. Puas sudah aku ulang, carilah duit lebih, buat beberapa kerja untuk tampung k0s perbelanjaan yang sangat besar.

Tapi, kesudahannya jadi berg4duh. Aku jadi pen4t. Jadi sed1h dan berendam a1r mata. Ye, dia tak pernah nak berubah. Malahan semakin menurun Kalau hari cuti, dia boleh bangun dari tidur jam 10 atau 11 pagi. Aku selalu ingatkan dia, dengan usia dah hampir 50 janganlah bangun lewat macam ni.

Rezeki jadi p4yah. Anak anak tengok pun tak elok. Tapi begitu juga. Semasa PKP 2020, dia wfh, hari hari bangun lewat, sehingga aku r1mas. Aku ingat kan dia tentang keberkatan gajinya. Pun sama, tidak berubah. Sus4hkan.

20 tahun aku tel4n semua benda ni. Hatta semasa aku umrah, aku doakan dia berubah. Tapi tidak ada. Dia sangat selesa dengan apa yang ada hasil daripada peng0rbanan aku dan w4ng ringgit aku. Dia tak kisah apa pun. Tak ada ucapan terima kasih mahupun penghargaan untuk aku. Nafkah aku? Ke lautan hindi, tenggelam di mana entah.

Aku selalu ingatkan dia tentang keberkatan gajinya jika memberi nafkah kepada aku. Tapi dia tak bagi juga. Selepas bertahun tahun meminta, akhirnya aku pen4t sendiri. Aku tak lagi mer4yu dan meminta kepadanya. Biarlah
Dan biarlah ini yang menyebabkan aku jadi t4war hati.

Hilang redha, hilang ikhlas, tiada rasa cinta dan sayang lagi. Dia bvnuh j1wa aku dalam senyap. Dia biarkan aku sendiri. Tak pernah dia tanya apa mas4lah aku sehingga aku diam tidak bercakap. Dia tak pernah tanya aku ada duit atau tidak. T4k pernah. Aku bawa haluan aku sendiri.

Sehingga aku terdetik dalam hati aku 5 tahun yang lepas, kalau dia tanya aku bahagia atau t1dak berkahwin dengan dia, aku nak jawab, kalau aku kahwin dengan orang lain mungkin aku lagi bahagia. Tapi dia tak pernah tanya.
Suk4rnya aku nak bercakap dengan suami sendiri.

Suk4r sangat. Bila aku bercakap, dia diam. Tak de resp0n apa pun. Seperti aku bercakap dengan orang b1su. Allahu sed1hnya. Aku nak berk0ngsi masalah dengan dia, nak ket4wa ketawa dengan cerita apa sahaja dengan dia, tapi aku tak dapat semua tu. Akhirnya aku memend4m rasa sendiri.

10 tahun lepas, sewaktu dia mem1njam duit aku, aku tetapkan sy4rat. Boleh nak p1njam, tapi tolonglah bercakap dgn aku. Tolonglah. Cakaplah apa sahaja. Ceritalah apa sahaja. Jangan biarkan aku sendiri, diam tidak berteman. Sed1hkan, bila isteri yang meminta suami bercakap.

Tiada k0munikasi. Memang dia bercakap dengan aku, sebab du1t sahaja. Berapa lama. Dua minggu sahaja. Lepas tu dia akan diam. Back to n0rmal. Pen4t kan. Yang pel1knya, aku perhati bila balik ke rumah mertua, dia boleh pulak berbual, bergel4k ketawa dengan adik beradiknya, anak anak saudaranya. Kau orang boleh bayang tak apa aku rasa sebagai isteri.

Dan inilah, kesudahannya. Aku telah hire pegu4m untuk fa1lkan k3s percerra1an aku selepas 20 tahun bersabar. Dengan dia yang tak pernah berubah selepas aku memberi ruang dan peluang untuknya. Minggu ini aku akan ke mahk4mah untuk aff1dav1t bersump4h. Semua pegu4m aku yang uruskan.

Anak anak aku dah tahu. Yang bongsu menang1s. Memang aku tak kuat bila melihat air mata anak, tapi aku harus kuat untuk diri aku sendiri. Aku nak bahagia. Aku tidak mahu lagi bergelumang dengan d0sa sebagai isteri yang tidak memenuhi kahendaknya. Aku tidak sanggup lagi mengadapnya

Aku harap urusan aku akn selesai secepatnya.
Nanti mahk4mah akan memberikan tarikh untuk sebutan k3s yang pertama. Mudah mudahan semuanya dipermudahkan. Aku memohon kepada Allah agar aku terus kuat. Aku dah mintak 4mpun dan maaf kepada suami kerana terp4ksa berundur kerana keadaan ini tidak memungkin lagi aku meneruskan kehidupan bersamanya.

Mungkin tempoh masa perkahwinan kami sampai di sini sahaja. Semuanya telah tetap semenjak azal1. Buat semua kawan kawan di sini, doakan aku kuat. InsyaaAllah.

Part 3 – Dlm mahk4mah, buat kali terakhir aku minta izin dr hakim. Sejuk tangannya ku pegang. Aku mula r4gu2.

Assalamualaikum semua. Ku kumpulkan segala kekuatan daripada doa dan mesej netizen di ruangan ini. Aku baca bila aku rasa sed1h, d0wn dan h1lang arah. Aku berbelah bagi mengambil t1ndakan pada diri sendiri.

Betul ke apa yang aku akan buat ini. Aku melihat anak anak yang sedang membesar di hadapan aku. Mereka perlukan kasih sayang aku sebagai ibu dan suami sebagai ayah. Tapi aku juga perlukan kebahagiaan untuk diri aku sendiri. Perlu ke aku bertahan demi anak, sekalipun aku tidak bahagia dan berselubung d0sa. Allahu.

Aku solat istikharah. Solat hajat setiap masa. Aku mohon Allah bagi aku kekuatan. Allah permudahkan urusan aku dan Allah tenangkan jiwa aku. Setelah aku mengumpul seluruh kekuatan j1wa, em0si dan segalanya, maka aku teruskan kaki…. melangkah pagi itu ke mahk4mah syar1ah. Bersama deb4ran. Aku pergi berasingan dengan suami aku.

Tiga hari sebelum itu aku ajak suamiku berjumpa di lu4r. Aku lu4hkan segalanya. Dia mintak aku fikir demi anak anak. Aku kata, ye aku fikir anak anak, tapi aku juga berhak bahagia. Aku beritahu kepadanya, sikap diamnya itu kepada aku telah membvnuh j1wa aku.

Dia menyiram r4cun ke dlam hati aku sehingga hati aku m4ti sedikit demi sedikit untuknya. Bersama dera1an air mata. Ye aku sed1h. Sed1h diperlakukan begitu. Nafkah ku tidak diberi. Tidak dihiraukan. Tidak bercakap dengan aku. Semuanya menjadi ped1h dan luk4 dihati aku.

Aku mengingatkan kepadanya akan tarikh untuk majlis sulh di mahk4mah nanti. Dan pegu4m aku telah memaklumkan, sekiranya tidak kata sepakat di majlis sulh nanti, dan jika ada kamar kosong, maka boleh diteruskan ke pr0s1ding. Suami ku sed1h. Dia tak menjangka yang aku akan bertindak sejauh ini. Dulu, bila aku ulang2 masalah t1ada k0munikasi, dia hanya salah kan aku. Tidak ada jalan selesai. Eg0.

Aku menang1s sendiri. Dia biarkan aku bersendirian. Berminggu minggu dia diam dengan aku. Ye… aku sabar. Sabar dalam tang1san. Senyum dalam duk4.

Tiba hari yang dinantikan.

Pegu4m aku telah menunggu kami di mhk4mah syar1ah.. Suami ku telah tiba awal lagi. Aku duduk berjauhan dengannya. Deb4ran kencang bercampur seb4k berlegar di dalam ruang hati ku. Pegawai sulh memanggil kami berdua. Tuan Haji bertanya kepada suami ku berkenaan tuntvtan yang dibuat oleh ku.

Dan adakah suami ku meng4ku salah. Ye dia meng4ku salah dia. Dan adakah dia bersetuju untuk bercerra1. Suami aku menyatakan dia t1dak setuju. Tuan haji memaklumkan kepada kami, bahawa pencerra1an bukanlah satu d0sa jika sekiranya perkahwinan tidak lagi bahagia.

Bila berp1sah kita akan ingat tanggungjawab apa yang belum kita tunaikan pada isteri.
Pegawai sulh tanya adakah aku nak berbaik semula. Aku tekad jawab… .t1dak. Setelah 20 minit berlalu, pegawai sulh merek0dkan k3s kami dan terus dibawa ke bilik b1cara.

Kami menunggu hak1m. Air m4ta ku laju menitis. Seb4k berg0ncang di dada aku. Terasa lem4h. Jantong aku terasa terhenti seketika apa bila di hadapan hak1m. Hak1m tanya suami aku terlebih dahulu, adakah dia setuju untuk bercerra1. Dia jawab tidak. Aku minta kepada hak1m untuk bersalam dengan suami buat kali terakhir.

Hak1m izinkan. Aku peg4ng tangannya sebagai suami, yang akan berakhir beberapa detik sahaja lagi. Aku mohon maaf dan 4mpun atas segala salah dan d0sa ku. Tangannya sejuk ku pegang. Hak1m tanya aku jika sekiranya aku ingin tempoh seminggu lagi. Suami aku juga mintak tempoh seminggu.

Hak1m tanya lagi aku, adakah aku setuju. Perasaanku berkec4muk di kamar hak1m. Antara peluang kedua atau teruskan. Dengan segala tekad dan kekuatan aku minta supaya teruskan. Dengan dua kali laf4z kerana tersekat sekat, akhirnya lera1lah ikatan perkahwinan ku selama 20 tahun.

Laf4z telah mem1sahkan aku dan suami. Jodohku setakat ini sahaja, telah tersurat di dalam azal1. Allahu…. sesungguhnya aku tidak kuat. Aku menang1s melihat langkah suami aku beredar dari kamar hak1m.

Seb4k sangat. Berl1nang dan mencur4h curah air mata ku. Kami berpec4h. Aku meneruskan tang1sanku di balik tiang k0nkrit mahk4mah.
Ya Tuhan, berikan aku kekuatan. Aku mlangkah dengan l0nglai.

Bermain di minda ku, kenangan lama dengannya dan anak anak . Semuanya seperti filem lama yang dimainkan semula. Sungguh aku sed1h kerana ini akhirnya yang terjadi. Terasa lem4h. Berdera1 air mata aku sewaktu suami melaf4zkan cerra1 tal4k satu.

Musn4hnya rumahtangga yang aku bina selama ini. Yang ku pertahankan selama ni. Yang ku usahakan supaya kekal. Yang ku doakan di hadapan kaabah. Hilang semuanya angkara eg0 suami ku. Aku pasrah dalam der1ta. Menyerah setelah tidak lagi mampu ku hadap.

Sungguh aku sed1h kerana ini akhirnya yang terjadi. Aku terus memandu dalam tang1san berjurai. Sed1hku tidak terhenti. Aku hantar l0cation kepada gr0up wasap aku dan anak anak dengan sedikit kata kata.

Agak senja aku sampai di rumah. Suami aku tidak berhenti call aku dan mesej untuk ajak berbaik semula. Bercerra1 pagi petang nak rvjuk. Ingat main pondok ke. Allahu suamiku.

Suami aku masih di rumah ini. Aku beri masa untuknya beberapa hari supaya dia boleh cari rumah sewa atau balik ke rumah ibunya. Aku harap dia tidak lama di sini. Setiap masa bermesej dengan aku, mintak rvjuk semula dan berjanji akan berubah dan memenuhi kahendak aku.

Kesed1han aku bersambung lagi di rumah. Anak bongsu ku meng4muk. Menang1s. Bal1ng kerusi. Bertemp1k. Bengk4k mata. Anak kedua ku terkejvt. Menang1s. Allahu. Aku tidak kuat demi Allah. Semalaman aku menang1s. Sed1h. Kadang aku harus kuat. Anak t1dak boleh membuat keputusan untuk aku.

Aku memang kena tabah dan sangat kuat. Kini aku dalam tempoh 1ddah. Hak1m senang memutvskan 1ddah aku kerana aku sudah 5 bulan tidak bersama suami. Untuk semua pembaca dan netizen yang memberi kata kata semangat untuk aku, inilah doa daripada kalian semua yang meminta aku m0ve on.

Aku minta doa siang dan malam. Dan inilah yang Allah berikan pada aku.

Terima kasih buat semua shabat di C0nfess1on ini. Ku kutip semangat dan doa daripada kalian semua. Ku bina semula kehidupan baru aku selepas ini bersama anak anak.

Doakan kejayaan anak anak ku dalam kehidupan mereka, semoga mereka tabah hadapi semuanya. Aku juga berharap akan ada sinar untuk aku selepas ini. Terima kasih semua sahabat semua. Hugs. Kredit edisimedia.

Reaksi Warganet

Ashika mitra – Bila puan amik tindakan sebegini baru suami puan rasa tergug4t. Biar la dia. Puan berhak untuk bahagia. Konon suami puan suruh pikir untuk anak anak, masalahnya dia ade ke pikir p4sal anak2?

Later on, anak anak puan pasti akan memahami puan. Puan jangan risau, bagus puan stand for yourself. Saya doakan untuk puan dan anak anak semoga bahagia

Faizah Azaman – Menang1s untuk sehari. Tak salah, wajar bersed1h. Esoknya hari baru. Mulakan langkah baru dengan status baru.

Bahagia adalah pilihan, bukan ketentuan. Ramai kl1en saya bahagia selepas keluar dari perkahwinan t0x1c.

Dan ramai yang mer4na apabila mereka memilih perkahwinan yang akhirnya beri kesan bvruk kepada ment4l mereka. Syabas, puan! Move on

Naili Izzatie – Salam puan. Saya salute puan yang berani ambil tindakan. 20 tahun bukan tempoh yang sekejap. 20 tahun mungkin tempoh yang paling lama puan bertahan dan bersabar.
Saya turuti cerita puan dari 1st c0nfession. Melalui penceritaan puan pun dah menunjukkan puan kuat dan boleh terima serta boleh move on, tenang je membacanya.

Saya harap puan boleh cari kegembiraan puan selepas ini. Bercerra1 bukan titik noktah dalam kehidupan.

Mudarissah AmatulLah – Cukuplah menang1s puan. Dah lama puan menang1s, kan? Allah dah melepaskan puan dari kehurv-har4an selama ini, maka sujud syukurlah.Sudah tiba masanya puan berbahagia dengan kehidupan ini bersama anak anak.

Pada saya, perempuan, bila dia dah start membuat cur4han hati – itu bermakna rumahtangganya sudah sampai ke amb4ng bah4ya.

Kerana perempuan selalunya sanggup makan hat1 dan memend4m rasa jika melibatkan 1su suami. Bercerra1 bukanlah nokhtah yang mengakhiri novel kebahagiaan kita.. ia bahkan pena yang menukilkan kisah indah kita berbahagia sebagai ibu, anak dan hambaNya yang Esa.

Saya tak mahu panggil puan sebagai j1wa lara. Saya nak panggil puan dengan panggilan serikandi merdeka. Serikandi mrdeka, selamat meneruskan kehidupan baru sebagai ibu tungg4l yang kuat, gagah, bersemangat, bahagia, penuh harapan dan memberi manfaat untuk anak anak, ibu bapa serta ummah dan dunia ini. All the best!

Sumber – JIWA LARA (Bukan nama sebenar) via IIUMC.

Sumber :  Seleksi media

Leave a Comment