“Saya dengar bunyi meletvp-letvp, dentum4n kuat seperti guruh” – Penduduk Kemensah Heights imbas detik tanah runtvh, 28 keluarga diarah pindah

KEJADIAN tanah runtvh yang berlaku di Jalan Kemensah Height, Ampang, Selangor pada Jumaat malam ternyata mengejvtkan ramai pihak.

Dalam kejadian melibatkan 28 keluarga yang mendiami 19 buah rumah itu, kesemua m4ngsa selamat dan tiada yang mengalami keced3raan.

Pengarah B0mba Selangor, Norazam Khamis berkata, pihaknya menerima panggilan pada jam 9.33 malam dan tiba di lokasi kejadian pada jam 9.44 malam.

“Seramai lima pegawai dan angg0ta bersama jentera dari Balai B0mba dan Penyelamat Ampang bergegas ke lokasi kejadian.

“Setibanya di lokasi, kita mendapati berlaku tanah rvntuh yang telah menjejaskan belakang 19 rumah teres dua tingkat.

“Tindakan pihak bomba dan penyelamat adalah memindahkan semua m4ngsa dari kawasan rumah ke pusat pem1ndahan sementara,” ujarnya.

Dalam pada itu, salah seorang penduduk yang terlibat, Zul Hafiz Suhaimi, 27, meng4kui terdengar bunyi letvpan dan dentvman kuat ketika kejadian tanah rvntuh berlaku.

1208345

Zul Hafiz Suhaimi merupakan salah seorang penduduk di kawasan itu,

“Saya dengar bunyi meletvp-letvp dan dentvman kuat seperti guruh dari belakang rumah. Apabila keluar saya lihat pokok buluh dari atas bukit telah berada betul-betul di tingkap dapur,” ujarnya yang menetap di kediaman dua tingkat di kawasan itu.

Sementara itu, Suhaimi Sulaiman, 61, yang sudah hampir sedekad tinggal di kawasan itu pula berkata, dia terdengar bunyi kuat seperti letvpan sekitar jam 9.15 malam ketika berada di dalam bilik.

“Saya ingat anak saya sedang memasak, tiba-tiba dia berlari ket4kutan ke dalam bilik. Dia kata pokok (dari atas bukit) dah j4tuh betul-betul di belakang rumah sehingga boleh dicapai dengan tangan.

Tambahnya, rvntuhan tanah tersebut menutup sepenuhnya laluan air sungai di belakang kediamannya itu menyebabkan air naik.

Sementara itu, Ketua P0lis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Mohamad Farouk Esha berkata, lokasi kejadian sudah ditutup dan keluarga yang terlibat diarahkan untuk berpindah.

“Bahagian Geologi dari Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) telah menasihatkan penduduk yang terlibat supaya berp1ndah.

“Penduduk bebas untuk berpindah kemana sahaja, bagaimanapun MPAJ juga telah menyediakan dua lokasi sementara untuk penduduk yang memerlukan,” katanya ketika ditemui pada awal pagi Sabtu. – Sinar Harian.

Sumber : mStar

Leave a Comment