“Kenapa la memb4zir” – C0mel! Mak t0k mula-mula je m4lu dibelikan skuter elektrik, tak tunggu lama minta cucu ajar ‘ride’

“AWAL-AWAL je ju4l mahal,” begitulah reaksi seorang ibu apabila menerima hadiah sebuah skuter elektrik daripada anaknya.

Menerusi rakaman yang dimuat naik oleh anak perempuannya, warga emas itu dilihat sedang belajar cara untuk menggunakan kenderaan tersebut.

Video itu setakat ini meraih sebanyak 81,000 tontonan di aplikasi TikT0k.

Bercerita lebih lanjut kepada mStar, Shamsul Rizal Abd Rani, 48, berkata, dia membel1 sebuah skuter buat ibunya, Halimah Bakar yang berusia 69 tahun bagi memudahkan dirinya untuk bergerak terutamanya ke kedai.

Menurut Shamsul Rizal, sebelum ini ibunya yang tinggal di p0ndok Ar Rahmaniyah Jerantut, Pahang sebelum Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP) pernah bercerita tentang kawan-kawannya yang mempunyai skuter elektrik.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Masa nak survey skuter untuk anak, tiba-tiba teringat mak pernah sebut yang dia tengok ada kawannya pakai skuter. Katanya t4k payah isi minyak, cuma cas je.

“Gaya dia cakap tu macam teringin, tapi seg4n nak cakap dengan saya. Mak sebelum PKP tinggal di pondok.

“Kalau nak keluar bel1 barang keperluan kena jalan kaki hampir 500 meter ke kedai paling dekat. Mak boleh je bawa motor tapi sekarang berat bagi dia yang sudah berumur.

IMG_8677

Muadz mengajar neneknya bagaimana untuk menggunakan skuter elektrik.

“Saya bel1 secara online je, ambil masa hampir sebulan untuk sampai dan h4rganya mampu milik.

“Ada juga terfikir nak bagi dia sebuah motosikal, tapi mak dah ser1k sebab pernah terj4tuh dulu,” katanya yang berasal dari Jitra, Kedah.

Mesra disapa Sham, idea tersebut turut dicadangkan oleh anak bongsunya, Muadz Noor Azlie, 12, setelah dia mendapat skuter idamannya.

Selepas mendapat kebenaran daripada pihak p0lis untuk merent4s negeri, Sham dan Muadz menghantar skuter serta ub4t ibunya ke rumah adik bongsunya yang terletak di Jengka, Pahang.

“Waktu PKP ni adik bongsu ambil mak untuk duduk bersama dia, jadi saya balik sehari ke sana untuk hantar skuter dan ub4t mak.

“Mula-mula mak terkejvt juga, lepas tu cakap ‘kenapa la membaz1r’. Katanya dia dah biasa jalan kaki ramai-ramai dengan kawan p0ndok ke kedai.

“Tapi saya cakaplah, kalau ada benda yang boleh mudahkan kenapa tak nak? Awal-awal je ju4l mahal, tak lama lepas tu minta Muadz ajarkan dia naik skuter.

IMG_8675

Sham banyak terhut4ng budi pada ibunya yang bantu menjaga anak-anaknya sewaktu sibuk bekerja.

“Jalan dari pondok ke kedai tu lalu jalan taman yang tidak ses4k. Sebab itu saya berani bel1kan skuter untuk mak.

“Lagipun kalau belikan motosikal nanti dia kena fikir nak isi minyak, macam sus4h pula,” katanya yang kini menetap bersama keluarganya di Alor Gajah, Melaka.

Menurut anak kedua daripada empat beradik itu, sudah tiba masanya untuk dia memberi kesenangan kepada ibunya.

Walaupun ibunya sering menjaga cucu-cucunya, namun tidak pernah sekali wanita itu meminta apa-apa sebagai balasan.

“Saya merupakan f0under koleksi pakaian Muslimah. Mak selalu supp0rt apa sahaja yang saya nak buat sejak dari kecil.

“Jadi bila dah usia macam ni tibalah masa untuk kita sebagai anak pula memberi dan bukan lagi menerima.

“Bila saya sibuk dengan urusan b1snes dan kadang-kadang terp4ksa out-station, mak la yang selalu sudi membantu menjaga anak-anak.

“Sepanjang hayatnya, dia tak pernah sekali pun minta apa-apa dari kami semua,” ujarnya.

Ibu kepada lima anak itu berkata, adik-beradiknya masih menjalankan tanggungjawab sebagai anak walaupun ibunya memilih untuk berada di pondok bagi mendalami ilmu agama.

Mereka adik beradik bersetuju kerana hanya mahu melihat si ibu gembira dengan kawan-kawannya di sana.

“Walaupun ibu jauh dan pilih duduk di pondok bagi mempelajari ilmu agama bersama kawan-kawan, tak bermakna anak-anak boleh melepaskan kebajikan mereka kepada pihak pengurusan pondok.

IMG_8674

Walaupun ibunya memilih untuk berada di pondok bagi mendalami ilmu agama, Sham (dua, kiri di barisan belakang) tetap menjalankan tanggungjawab sebagai anak.

“Kita bagi mereka duduk di pondok pun bukan kerana nak lepas tangan. Tetapi jika itu membuatkan mereka gembira, maka perlulah kita tunaikan kehendaknya.

“Cuma dalam masa yang sama tu tanggungjawab kita sebagai anak tidak boleh di4baikan,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment