Sentvh suami beralaskan bubble wrap, kek dan pulut kuning mak tiada rasa… wanita anggap kuar4ntin 12 hari sebagai ‘mengins4fkan’

HARI ulang tahun kelah1ran dan perkahwinan yang j4tuh pada 9 September lalu pastinya meningg4lkan kenangan yang tidak akan dilupakan oleh Nur Aisyah Mazalan seumur hidup.

T1dak seperti tahun-tahun sebelumnya yang mana dia dapat meraikan hari istimewa ini bersama suami di sisi, namun sambutan kali ini nyata berbeza apabila dia terp4ksa menjalani kuar4nt1n kendiri selepas disahkan p0sit1f c0vld-19.

Sungguhpun terp4ksa ‘berkurung’ di dalam bilik seorang diri, namun dia tidak menyangka menerima kejvtan daripada suami.

“Selepas dapat tahu keputusan uj1an calitan c0vld-19 saya p0sit1f, macam-macam perkara terlintas di kepala. Paling saya risaukan adalah ibu saya kerana dia berusia 69 tahun dan ada penyak1t dar4h t1nggi.

“Syukur sangat kerana ibu dan suami neg4tif. Jadi kami buat persiapan untuk kuar4nt1n saya dalam bilik.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Sebenarnya langsung tak rancang nak celerate pun sebab dalam situasi sekarang ni. Tapi pukul 12.30 tengah malam tu, suami ketuk pintu.

“Saya memang belum tidur lagi sebab sus4h nak lelap sejak kuar4nt1n. Ingatkan nak datang hantar makanan, rupa-rupanya siap buat surpr1se dengan belon dan coklat.

“Tapi tak boleh pegang, hanya mampu tengok di sebalik ‘bubble wrap’ yang dijadikan langsir penghadang pintu bilik saja,” ujar wanita berusia 33 tahun ini.

surprise baru 1

Sambutan hari jadi dan ulang tahun perkahwinan Nur Aisyah yang j4tuh pada 9 September lalu tidak diraikan seperti tahun-tahun sebelumnya kerana terp4ksa menjalani ku4rant1n.

Sambutan untuk hari yang paling istimewa pada setiap tahun itu tidak berakhir di situ sahaja.

Nur Aisyah berkata, ibunya turut menyediakan pulut kuning pada keesokan hari, malah dia turut menerima kek yang dihantar oleh rakan-rakan.

“Sed1h sebab kita makan tapi der1a rasa t4k ada… jadi tel4n saja. Dan keluarga serta kawan-kawan juga buat majlis bacaan Yassin secara maya masa hari jadi tu,” ujarnya yang menetap di Johor Bahru, Johor.

surprise baru 3

Kek kiriman rakan-rakan dan pulut kuning ist1mewa masakan ibu sempena hari lahirnya.

Bercerita mengenai pengalamannya sebagai pesak1t c0vld-19, Nur Aisyah berkata dia membuat uj1an cal1tan selepas dimaklumkan bahawa seorang individu yang turut terl1bat dalam satu pr0jek bersamanya p0sitif c0vld-19.

“Mula-mula saya buat uj1an kendiri dengan kit yang dibel1. Hasilnya p0sit1f. Namun saya buat lagi sekali di kl1nik dan sah, saya p0sit1f c0vld-19.

“Saya sihat seperti biasa dan tiada s1mpt0m pun. Namun masuk hari kelima kuar4nt1n, barulah mula dem4m dan kemudian h1lang der1a bau dan rasa. Kiranya saya alami s1mpt0m yang ringan saja.

surprise baru 4

Nur Aisyah bersama ibu dan suami.

“Nak dijadikan cerita, dalam tempoh kuar4ntin tu, saya dapat khabar bahawa seorang rakan yang satu bidang men1ngg4l dunia selepas sehari saja dit1durkan. Lebih tersent4k sebab namanya pun Aisyah.

“Memang masa tu ada rasa t4kut sebab kita tak dapat jangka apa bakal berlaku. Saya cerita pada suami dan kami decide perlu ambil langkah lebih berhati-hati.

“Kami pasangkan ‘bubble wrap’ di pintu… tak tahulah berkesan ke tidak tapi itulah usaha yang boleh kami buat,” ujar pekerja di syar1kat swasta dan turut menjalankan b1snes secara online.

Menurut Nur Aisyah, tempoh 12 hari menjalani kuar4ntin kendiri di bilik cukup membuatkan dirinya bermuhasabah.

“Memang ia 12 hari yang penuh mencabar. Dalam tempoh itu saya banyak muhasabah dan berfikir. Bagi saya, ia uj1an yang datang dengan beribu hikmah.

“Saya pun t4k sangka video yang saya upl0ad pasal kejvtan suami tu menarik perhatian ramai. Ramai yang beri kata-kata semangat, doa malah ramai juga yang k0ngsi petua.

surprise baru 2

Nur Aisyah gembira dan bersyukur kerana sudah selesai menjal4ni tempoh kuar4nt1n selama 12 hari.

“Saya terh4ru sangat dan rasa terlalu ramai orang yang baik-baik, yang pr1hatin dengan situasi saya. Terima kasih yang t4k terhingga kepada mereka kerana pr1hatin walaupun saling t4k mengenali,” ujarnya lagi.

Sehingga kini vide0 tersebut meraih 41,000 jumlah tont0nan.

Sumber : mStar

Leave a Comment