Aku n0n muslim. Tp parent dh pesan jgn ziina, umur 16 aku l4nggar. Tk sangka, lps kawin kami terima bal4san

Foto sekadar h1asan

Hi, dan salam sejahtera. Saya Josha, berumur 28 tahun, dah berkahwin, dan mempunyai seorang anak perempuan.

Saya ingin menceritakan kehidupan saya bersama kekas1h yang kini sudahpun menjadi sebagai suami saya.

Terlebih dahulu, maafkan saya andai penulisan saya ini t4k sempurna dari segi penggunaan bahasa dan jalan cerita yang tungg4ng l4nggang. Saya cuba tulis dengan betul ye. Izinkan saya guna sedikit bahasa inggeris juga.

Saya seorang anak bongsu dalam 6 beradik yang dilahirkan dalam keluarga yang ber4gama. Ibu dan ayah sangat tegas dalam segala hal.

Walaupun saya bukan Islam tetapi ibu tetap menyuruh kami berpakaian tutup aur4t. Kami adik adik beradik sentiasa dip4ntau oleh ibu ayah. Ibu ayah juga tegas katakan ‘no l0ve marriage’. Begitu la kehidupan saya.

Akan tetapi semasa umur saya 16, masih di bangku sekolah saya telah pun jatuh cinta. Cinta m0nyet kata orang. Saya memang sakan bercinta tanpa pengetahuan Ibu ayah.

Gred saya pun makin menurun walaupun saya dikenali sebagai t0p student/ pelajar harapan. Saya masih ingat bulan oktober tahun 2009, saya terl4njur buat kali pertama dengan kekas1h.

Tak, saya bukan bangga dengan perbuatan itu sampai ingat hari bulan semua. Tetapi saya memang rasa h1na dan saya menyes4l sangat.

Kalaulah masa boleh diundur ke belakang saya memang bersungguh sungguh akan mempertahankan mahk0ta saya.

Masa itu memang tak rasa menyes4l. Gembira saja memanjang. Dari luar saya seorang yang sangat baik, taat kepada ibu ayah, seorang yang memunyai ilmu agama.

Ibu ayah juga sangat menyayangi saya dan menganggap saya sebagai anak yang paling taat.

Tetapi hakikatnya sayalah anak yang paling tak guna, anak yang kuat men1pu ibu ayah. Maafkan saya ibu dan ayah. Sesungguhnya saya menyes4l. Sangat sangat menyes4l.

Setiap kali dat1ng dengan kekas1h pasti kami akan terl4njur dan ianya bersambung sampai kami mengambil keputusan untuk berkahwin pada tahun 2018.

Saya bagitau ibu yang saya ada kekas1h. Ibu kecew4 sebab ibu ayah memang menolak l0ve marriage.

Saya pujvk ibu, ibu akur dengan mengatakan, ‘I agree, but any pr0blem you s0lve on your own’. (Saya akur tetapi apa apa masalah kamu t4nggung sendiri).

Tahun 2019, kami berkahwin. Dari sini bermulalah segala kesan akibat berz1na/ terl4njur sebelum kahwin.

Betul kata orang selagi tidak tidur sebantal sebilik maka tidak tahu per4ngai sebenar. Kami bercinta hampir 11 tahun. Segalanya baik baik dan sentiasa berbunga berbau wangi saja.

Lepas kahwin baru terb0ngkar yang suami ini suka minum (ar4k) walaupun agama saya dan prinsip keluarga kami menentang perbuatan itu seker4s ker4snya.

Bulan kedua lepas kahwin, Masa saya mengemas bilik suami dapat jumpa 2 hp yang masih boleh guna.

Saya godek godek dapat tahu yang sebenarnya suami cur4ng sepanjang bercinta dengan saya. H4ncur luluh hati saya. Rasa nak bvnuh diri sebab keb0dohan diri sendiri terlalu percaya dengan suami.

Saya confr0nt suami. Dan dia meng4ku katanya saya cinta sejati dia. Lain lain tu saja test market. Kalaulah iman saya tak kuat haritu, memang saya ter4jang dia dengan jawapan dia yang b0doh tu.

Fast forward saya dapat tahu saya meng4ndung. Bersyukur walaupun rasa diri ini tidak sedia memikul tanggungjawap sebagai ibu.

Tetapi Tuhan maha mengetahui. Masa meng4ndung sarat sekali lagi saya dapat rasa ada yang tak kena. Saya check hp suami. Hah, tudia ada message fl1rting dengan pompuan lain pula.

Masa tu rasa memang h4ncur. Tangan menggigil. Rasa sed4h, sayu, menyes4l, tak berguna semua ada.

Terus saya c0nfront suami, suami akur dengan perbuatan dia. Nang1s minta maaf. Sujud di kaki saya minta saya tolong doakan dia menjadi suami dan ayah yang baik. Minta doakan supaya dia tidak lagi berf0ya f0ya.

Saya tanya kenapa you buat macam ini. Apa yang tak kena dengan saya.

Katanya saya sempurna tetapi since dia dari keluarga yang br0ken, (ibunya berpenyak1t mer0yan selepas melahirkan suami) dia yang tidak mendapat kas1h seorang ibu, mudah cair dengan kata kata perempuan. Saya bagi peluang lagi.

Kami sama sama berdoa, kes4l dengan kes1lapan masa lalu. Mungkin ini semua hukvman akibat d0sa kami. Hilangnya nikmat perkahwinan. Kami sama sama t4ubat.

Semuanya baik baik sahaja, saya melahirkan puteri saya tahun 2020. Suami pun makin berubah ke arah yang baik. Ar4k tidak lagi disentuh, hp semua bersih. Saya pun dah tak check hp dia.

Saya berdoa, ‘saya takkan check hp suami kalau ada apa apa tak kena biar tuhan yang menunjuk, sebab hati manusia ini Tuhan yang peg4ng.’

Everything was good sampai saya habis p4ntang, Masa kami nak berhvbungan suami isteri, suami tidak mampu.

Tetiba suami macam h1lang mo0d. Uj1an ini berterusan sampai hari ini. Hampir setahun nafkah bat1n saya ter4bai. Kadang kadang suami nang1s. Semasa kami nak bermesra tetapi suami tiba tiba hilang m0od.

Kalau suami mampu, saya pulak hilang m0od. Macam k4yu saja. T1pu kalau saya katakan yang saya tak pernah rasa suami cur4ng lagi. Hihi. J4hatkan saya.

Saya tanya suami straight forward, ‘eh you mak4n luar ke sampai tengok muka saya takde m0od’. Suami dah bergenang a1r mata pulak.

Katanya ‘jangan la cakap pasal benda lalu, saya dah t4ubat, tak fl1rt dengan sape sape dah, only you’.

Kami sama sama menyes4l mungkin ianya akibat berz1na/ terl4njur sebelum kahwin. Mungkin hukvman dari Tuhan di dunia ini. Kami sama sama berdoa minta 4mpun dari Tuhan.

The thing is we have l0st kenikmatan perkahwinan. Suami cakap, ‘Dulu kita onzz saja setiap kali dat1ng. Tak ingat Tuhan, tak ingat ibu ayah, tak ingat kesan berd0sa, kesan berz1na dan sekarang perkahwinan kita diuj1.

Saya dan suami sama sama janji untuk berhadapan dengan uj1an ini. Setiap hari kami berdoa agar perkahwinan kami direstui oleh Tuhan.

Kepada adik adik di luar sana percaya la, anda berz1na sebelum kahwin pasti ada kesan nya. Pasti kenikmatan perkahwinan itu akan berkurang, pasti perkahwinan yang dibina atas d0sa z1na ini akan diuj1 sampai h4pusnya d0sa tu.

Semoga Tuhan meng4mpun kami suami isteri. Semoga kami membesarkan anak kami dengan keberkatan Tuhan.

Reaksi Warganet

Mei Meiy –
Sejujurnya sebelum ni saya ingatkan agama Islam sahaja yang tegas kena jaga 4urat, tak boleh berziina, tak boleh minum ar4k.

Saya tak tahu pulak agama lain juga mel4rang sebab kebanyakkan orang sekeliling semuanya bebas sangat. Walaupun ada yang sembahyang (ikut agama masing masing) tapi masih lagi mel4nggar l4rangan.

Sekarang baru saya faham, it’s about individual tu sendiri, bukan agama.

Wanie Talib –
Selain bert4ubat, boleh juga jumpa p4kar sak1t puan/tuan dan juga pakar ps1k1at4ri. Kadang kadang ianya melibatkan 1nner self, rasa gu1lt yg berpanjangan dan mengg4nggu s3xual life, mostly because of gu1lt, rasa bersalah dan berd0sa.

Find your true path and God will lead you, people who search, will be lighted by God. Hope you both try hard to strengthen your marriage…

Hanie Zuhanie –
Tak perlu dipert1kai, semua agama memang suruh peng4nutnya berbuat baik dan menj4uhi semua yang tak baik termasuk minum ar4k, berziina semua. Terpulang pada diri individu tu sendiri.

Buat Puan C0nfessor, moga perkahwinan anda berdua diberkati Tuhan bahagia sampai akhir hayat. Yes, nk berubah tu very hard but try h4rder. Past is past. Just look forward je okey

Norizan Mamat –
Kita ni, bila buat benda cur1 cur1, memang best. Bila boleh buat bila bila masa tak ada l4rang tak jadi kes4lahan, rasa kurang la thr1ll tu.

Tak apa, hidup memang gitu.

Akhirnya nanti, suatu masa kita dah betul betul kas1h dengan hanya melihat dia tidur atau melihat dia bergurau, semuanya otom4tik akan ok saja.

Good luck dalam hidup yer

Sumber – Josha (Bukan nama sebenar) via IIUMC

Kredit:edisimedia

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Sumber : Menujukebenaran

Leave a Comment