Ibu ziarah kubvr anak kesayangan setiap Jumaat, cucu buat drama sed1h pula dibawa ‘jumpa’ arw4h – “Ajiq kata mak l0ng datang dan senyum”

“JAUH di mata, tetapi dekat di hati,” itulah ungkapan yang sesuai menggambarkan hubvngan seorang kanak-kanak dengan ibu saudaranya yang telah lama pergi.

Satu rakaman tul4r memaparkan kanak-kanak lelaki berkenaan sedang berborak di tepi kubvr dan menantikan jawapan daripada arw4h ibu saudaranya cukup menyentuh hati sesiapa yang melihatnya.

“Mak l0ng Ajiq datang ni, Ajiq dah besar dah, dah nak masuk darjah 1… Ajiq hands0me tau,” dia bercakap di tepi pus4ra tetapi kemudian bertanya adakah ibu saudaranya itu mendengar percakapannya dan akan keluar dari kubvr.

Video tersebut setakat ini meraih hampir 40,000 tontonan di aplikasi TikT0k.

Berk0ngsi cerita kepada mStar, adik arw4h, Murni Aimi Marlina Kaharuddin, 35, berkata, anak saudaranya, Muhamad Amar Haziq, yang baru berusia enam tahun sudah lama mahu menz1arah pus4ra ibu saudaranya.

Menurut Murni Aimi Marlina, dia dan ahli keluarga lain sering menz1arahi kubvr arw4h kakaknya, Ida Julie Zulieka selama tiga tahun berturut-turut sejak dia meningg4l dunia pada 6 September 2018 pada usia 42 tahun.

“Kami memang akan z1arah kubvr arw4h setiap hari Jumaat, dah tiga tahun tanpa g4gal. Tapi sejak PKP (Per1ntah Kawalan Pergerakan), kali terakhir dapat z1arah adalah seminggu sebelum hari raya.

“Sehinggalah Jumaat lepas baru dapat z1arah semula. Ajiq teruja nak ikut z1arah kubvr arw4h mak long dia, sanggup bangun awal pagi sebab nak pergi.

GDFGDFG

Ajiq (gambar kiri) merupakan cucu sulung dalam keluarganya

“Ajiq selalu tanya kenapa kereta mak l0ng ada tapi 0rangnya tiada? Mak long tidur dalam kubvr tu lama ke? Bila dia nak keluar?” katanya yang berasal dari Nilai, Negeri Sembilan

Menurut anak bongsu daripada tiga beradik ini, arw4h kakaknya mengalami kegag4lan buah p1nggang setelah lima bulan berkahwin. Kemudian keadaannya menjadi semakin tervk setelah hatinya juga r0sak yang menyebabkan dia men1ngg4l dunia.

“Pada mulanya d0ktor detect kakak ada keg4galan buah p1nggang tetapi masih lagi berfungsi, namun dia jadi semakin krit1kal bila hatinya mengalami r0sak tervk. Kami sekeluarga serta suaminyalah yang bergilir-gilir menjaga kakak sewaktu dia sak1t.

“Arw4h menghembvskan naf4s terakhir di H0spital Serdang, jam 9.05 malam pada 6 september 2018.

IMG_8992

Aimi (kiri) sering membawa ibunya z1arah ke kubvr arw4h kakaknya pada setiap Jumaat selama tiga tahun berturut-turut.

“Kakak ni seorang yang prihatin tentang keluarga dan teg4s orangya. Dialah pemegang rahs1a besar adik beradik dari pengetahuan mak ayah dan penyelesai segala mas4lah adik beradik.

“Mak paling terkesan dengan pemerg1an kakak sebab arw4h anak sulungnya dan yang paling rapat dengan dia,” katanya.

Mesra disapa Aimi, katanya, Ajiq yang merupakan anak abangnya mempunyai hubvngan yang rapat dengan arw4h kakaknya kerana dia merupakan cucu sulung dalam keluarga.

Dia masih ingat lagi bagaimana mereka terp4ksa meningg4lkan Ajiq untuk dijaga oleh kenalan keluarga sewaktu kakaknya berada dalam keadaan krit1kal di Unit Raw4tan Rap1 (I CU).

“Ajiq merupakan cucu sulung dalam keluarga dan kakak pula belum dikurniakan zur1at sepanjang dua tahun berkahwin, jadi sebab itulah dia rapat dengan mak long.

“Waktu kakak sak1t tu dia asyik menang1s sebab nak sangat jumpa dengan mak longnya. Ketika ibunya nak ambil Ajiq di rumah kenalan keluarga kami, Ajiq ada beritahu bahawa mak longnya ada datang dan dia tersenyum.

“Ajiq cerita yang mak long dia pesan suruh jaga uwan (nenek) dan menjadi budak yang baik. Budak-budak mana reti t1pu kan?” ujarnya.

Aimi yang bekerja sebagai pembantu pemasaran di sebuah restoran di Nilai dan masih bujang berkata, mereka sekeluarga sering menz1arah kubvr kakaknya di Tanah Perkubvran Islam Pekan, Nilai sebagai terapi j1wa buat ibu mereka.

Tambahnya lagi, ibunya, Samsiah Ahmad, 68, sehingga kini masih bersed1h dengan pemerg1an anak sulungnya.

“Kami memang selalu z1arah kubvr arwvh kakak kerana ia sebagai salah satu terap1 jiwa buat mak saya juga. Mak mana yang tak sed1h dengan keh1langan anak kan?

IMG_8905

Arwah Ida (dua, kiri) merupakan seorang yang sangat prihatin tentang keluarganya.

“Sudah pasti ia merupakan suatu ketentuan yang sangat ped1h untuk diterima. Walaupun begitu, kita kena juga tempuhi keh1langan tersebut.

“Orang nampak kita gembira tapi dalam hati ni diri sendiri je yang tahu betapa sak1tnya bila hilang orang yang tersayang. Apa-apa pun kita kena belajar terima kenyataan tapi bukan melupakan,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment