Hidup berjauhan dengan suami, isteri men4ngis setiap kali teng0k vide0 kahwin… masih cari jawapan kenapa ibu sed1h di hari perkahwinannya

IBU mana yang tak sed1h menyaks1kan anak kesayangan bergelar isteri orang.

Video linangan air mata seorang ibu pada majlis pernikahan anak perempuannya menerusi aplikasi TikT0k mengundang seb4k.

“Banyaknya habuk masuk mata.”

“Mata berpelvh sebab kelip banyak sangat ni,” demikian antara komen-komen netizen.

Pengantin perempuan, Mardhati Zaini berkata, video yang baru dimuat naik di TikT0k itu sebenarnya dirakamkan ketika majlis pernikahannya pada 11 Oktober 2020.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya kongsi kerana sebelum tu saya tengok video tu. Saya rindu dengan suami saya yang kini bertug4s sebagai pelaut.

“Jadi saya pasang vide0 bagi mengenang semula momen-momen kami di awal perkahwinan. Kali terakhir kami bertemu pada April lalu,” kata wanita berusia 25 tahun itu kepada mStar.

ibu nangis anak kahwin 10

Ibu Mardhati (kanan) mengesat a1r mata.

Walaupun hampir setahun mendirikan rumah tangga, Mardhati yang merupakan warga Singapura dan menetap di republ1k itu tetap ‘hati t1su’ setiap kali menontonnya.

“Saya masih rasa seb4k bila tengok balik video tu. Walaupun sudah beberapa bulan, masih rasa sed1h. Saya boleh berulang kali menang1s setiap kali menontonnya.

“Bila tengok, kadang-kadang, tertanya-tanya apa dalam fikiran ibu. Sebab tengok cara ibu menang1s pun dah buat saya sed1h sangat.

“Tapi sepupu-sepupu ada cerita pada saya. Sebelum majlis kahwin, ibu ceritakan pada makcik-makcik bahawa dia sebenarnya sed1h fikir saya akan kahwin.

“Bila saya dengar daripada sepupu, saya menang1s. Bila fikir balik pun boleh menang1s,” ujarnya yang berasal dari Bedok.

ibu nangis anak kahwin 2

Keakraban dua beranak, Marhati (kanan) bersama ibu.

Menurut anak sulung daripada empat beradik itu, ibunya yang bakal menginjak usia 56 tahun pada bulan depan membesarkan mereka adik-beradik sejak 24 tahun lalu.

“Ibu saya seorang yang penyabar dan memahami. Masa saya kenal suami dulu pun, saya sangat muda ketika itu. Tapi ibu tak mar4h, sebaliknya dia beri banyak nasihat dan mengingatkan saya mengenai perkara yang baik dan burvk,” tambahnya.

ibu nangis anak kahwin 5

Senyuman ibu Mardhati (tengah) di hari perkahwinanya.

Mengimbas waktu dibesarkan, Mardhati berkata, ibunya yang terl1bat dengan tugas kaunseling di sekolah bekerja untuk menyara kehidupannya bersama adik-beradik.

“Ibu did1agn0sis k4nser limf0ma tahap empat kira-kira 11 tahun lalu, dia tak dapat bekerja sebab kena buat kim0ter4pi. Ibu terpaksa ambil cuti tanpa gaji, sedangkan masa tu kami masih bersekolah.

“Jadi ibu ju4l epok-epok (karipap) untuk tumpang ju4l kat kedai untuk du1t belanja kami,” katanya sambil menambah ibunya telah sembvh daripada penyak1t tersebut.

ibu nangis anak kahwin 4

Mardhati (duduk, dua kanan) dan suami (duduk, dua kiri) bersama keluarga.

Mardhati yang bertug4s sebagai jurur4wat berkata, ibunya di hari pernikahan berpesan supaya mendengar kata-kata suami, tidak meningg4lkan s0lat dan tidak mengaba1kan tanggungjawab.

“Saya tahu masing-masing mempunyai hubvngan yang berbeza dengan mak ayah. Jangan lupakan mak ayah yang banyak bersus4h-payah demi kita.

“Walaupun telah berkahwin, saya takkan lupa peng0rbanan ibu. Saya harap boleh b4yar balik jasanya dan jaga ibu sama macam dia jaga kami adik-beradik dengan baik,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment