Trkejvt aku bila suami jir4n cal nak hantr r0mb0ngan meminang. Aku and4rtu tp sejak aku t0lak tunangan, istrinya tiba2 rapat dgn ibu

Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera.

Sedikit latar belakang mengenai diri aku – seorg wanita brumur awal 40-an, brpndidikan, masih bujang, anak tunggal dan bekerja dalam sektor swasta.

Aku bukan lah kaya tahap T20 tapi boleh dikatakan terdiri dlm gol0ngan agak senang.
Aku tinggal dalam kawasan taman perumahan bersama dengan orang tua yang sudah bers4ra.

Jiran jiran terdekat boleh dikatakan agak rapat juga. Memandangkan keluarga kami agak kecil, jadi ramai juga la jiran yang menghulurkan b4ntuan sekiranya terjadi sesuatu kecem4san. Memiliki jiran yang baik ini aku fikirkan adalah satu rahmat, jadi aku dan keluarga melayan semua jiran dengan baik juga.

Bertukar tukar hidangan makanan di antara kami adalah perkara biasa. Sehingga la pada satu hari aku menerima panggilan telefon daripada suami kepada jiran aku ini. Dia mengatakan bahawa dia ingin menghantar r0mbongan meminang kepadaku melalui isteri pertamanya.

Terkejvt? Dah tentu sebab aku tidak pernah bercinta pun dengannya. Dia merupakan seorg suami yang memiliki ramai anak. Aku tak ingat jumlah sebenar, tapi berbelas juga la anaknya. Ada kerjaya dan juga memiliki perniagaan sendiri yang diuruskan oleh sang isteri.

Alasan si suami ini adalah kerana dia kes1ankan aku dan dia rasa bertanggungjawab untuk menyelamatkan seorang anak d4ra tua (yg ketara hidup senang bekerjaya).

Sebagai anak tunggal katanya, siapa yang akan menjaga aku nanti sekiranya kedua orang tua aku sudah tiada. Isteri pertama beliau ada anak anak yang ramai untuk menjaganya.

Daripada percakapannya, dapat aku simpulkan bahawa si suami ini merasakan jodoh aku l4mbat kerana aku betul betul t4k laku.

Walhal apa yang dia tidak tahu, sudah berapa banyak pinangan yang aku t0lak daripada lelaki yang sama spess1s macam dia ni.

Kenapa aku cakap ini adalah “sc4m p0l1gam1”?

1) Dia tidak akan bagi tahu isteri pertama apa tujuan sebenar perkahwinan kedua ini. Jadi aku tidak perlu risau dengan isteri pertama kerana katanya isteri pertama akan ikut sahaja apa yang dia mahu. Kenapa taknak bagi tahu tujuan untuk berp0l1g4mi? Adakah dia ingin selamatkan diri?

Dekat sini aku nampak yang akan terjer4tnya nanti adalah aku. Silap silap orang akan kata aku la peny0nd0l. Padahal aku tidak berselera pun dengan suami orang ini dan aku mohon kepada Allah supaya aku tidak perlu libatkan diri dengan mana mana suami orang.

2) Sebelum idea p0lig4mi ini wujud, dia pernah meminta kebenaran daripada orang tuaku untuk menggunakan sebahagian tanah kediaman kami untuk dia bercucuk tanam. Tak nampak pel1k ke lelaki ini? Tanah kediaman kami, ikut suka la apa yang kami nak buat. Tanah tu kosong sekali pun takde kaitan dengan dia.

3) Dia sendiri pernah tazk1rah aku dengan macam macam hal. Kononnya cara hidup aku yang tidak mengikut sy4rak menyebabkan aku lambat mendapat jodoh. Tak ikut sy4rak di sini adalah aku tidak berpakaian seperti isteri dan anak anak perempuannya. Aku tidak berjubah dan berpurdah.

Tapi aku tutup je aur4t, siap berst0kin bagai. Kerjaya aku tidak mengizinkan aku hadir ke office dengan imej Muslimah sejati.
Tapi aku menutup aur4t dengan sempurna okeh. Aku pun bukannya jenis perempuan yang suka mer4mbu sebab aku adalah seorang intr0vert.

4) Anak dia ramai. Ada yang masih belum habis sekolah. Macamana dia boleh terfikir nak jaga aku sedangkan tanggungjawab dia dengan anak anak pun masih belum selesai?

Ke sebenarnya dia nak heret aku sekali dalam urusan rumahtangga dia ni?

5) Selepas aku menolak pinangannya tanpa istikharah walaupun berkali kali dia minta aku buat istikharah, aku lihat isteri pertamanya itu bukan main baik lagi dengan ibu.

Lebih baik daripada biasa. Di mus1m p4ndem1k ini boleh pula dia minta untk datang beraya. Ker4jaan tak beri kebenaran untuk berhimpun dan beraya kan? Kau dah kenapa nak l4nggar semua benda?

Aku tak tahulah samada aku aje yang kena sc4m atau isteri pertama pun terkena juga atau sebenarnya kami berdua kena sc4m dengan lelaki yang sama. Pada awalnya aku mal4s nak kec0h. Aku dah pun bl0cked si suami sebab aku merasakan ini adalah satu per4ngkap.

Tapi memandangkan keluarga ini seperti bersungguh sungguh untuk “masuk line”, maka aku terp4ksa berterus terang dengan isteri pertama bahawa aku tidak berminat untuk ada apa apa hubvngan baik lagi dengan keluarga beliau atas faktor “p0lig4mi” itu. Reaksi isteri pertama? Dia nampak terkejvt tapi tidak la tahap terkejvt yang aku harapkan.

Bila aku cakap suaminya ingin dia pinangkan aku sebagai isteri kedua, si isteri hanya menyebut – alhamdulillah. Ps1k0 agaknya family ni. Tujuan aku hantar c0nfession ini adalah untuk mengatakan bahawa “Sc4m P0l1g4mi” itu wujud.

Dalam hal aku ini, lebih banyak kebvrukan dari kebaikan p0l1g4mi yang aku nampak. Caranya pun dah tak betul dan banyak sangat rahs1a.

Aku tidak la membenc1 p0lig4mi tpi p0lig4mi tidak sesuai untuk diri aku. Kalau betul nak p0lig4mi, bukan dengan anak d4ra tua seperti aku. Di luar sana tu lebih ramai anak d4ra tua/ j4nda/ ibu tunggal yg lebih memerlukan si penyelamat negara ini. Hahaha.

Ibu bapa yang memiliki anak perempuan serta wanita sebaya aku yang masih single, 0verthinking itu memang bah4ya tapi sila la lebih berhati hati. Jangan sampai kita terjeb4k dengan sc4m p0lig4mi sehingga hilang senyuman yang kita miliki sebelum ini. Jaga diri. Kredit edisimedia.

Reaksi Warganet

Kloe Kloey – Saya percaya dengan c0nfess0r. Macam sc4m sc4m yang lain dia ada target tertentu. Dia anggap semua yang tak kawin tu desper4te.Dia konon konon tukang penyelamat wanita. Harap korang semua berhati hati. Dan tinggikan sikit standard tu. You don’t need that kind of men. They need you.

Faridah Yusup – Belum apa apa dah minta itu ini nak bercucuk tanam. Anak ramai pandai didik dan besarkan dengan sempurna kebajikan mereka takpa jangan sebaliknya jenuh nak jawab dengan Allah nanti. Saya setuju dengan kenyataan urusan mendidik dan membesarkan anak belum selesai ada angan angan nak tambah isteri. Huntung dik kamu bijak pilih kebahagiaan diri. Jangann terjer4t makan diri.

Kallen Stadfeld – Betul memang wujud. Either sc4m p0lig4mi atau sc4m lelaki bi4wak hidup dua dua aku pernah kena. Dan ayat yang aku kena “mujur sangatlah ada orang nak”. Tapi sikap aku berani mel4wan tak kira siapa, banyak kali dah terselamat dengan sc4m macam ni.

Orang sekarang ni tidak m4lu, tak kira lelaki atau perempuan. Yang aku kena orang tua nak pinangkan aku untuk anak lelaki dia yang jelas bi4wak hidup supaya dia tak perlu nak bela lagi anak lelaki itu dan boleh tumpang sekaki harta menantu perempuan. Dulu dulu aku pernah dengar orang biasa t4kut nak mendekati orang yang taraf d0kt0r, tapi sekarang takde, memang muka takde m4lu.

Senior aku kena, terkahwin dengan pen4gih d4dah. Hut4ng keliling kahwin tak sampai setahun memang tuntut fas4kh, sampa ke ps1y sebab mak mentua tak henti henti datang kl1nik k4cau sen1or aku.

Lepas 2 tahun baru dapat cerra1. Senior aku lar1 jauh jauh sampai negeri lain. Anak d4ra tua, yang ada kerjaya dan duit sendiri tolong hati hati. Kalau yang datang pinang, bukan setakat istikharah, istisyarah pun perlu, k0rek sehabis habisnya.

Norsyina Tazali – Salam Pretty. Best baca perkongsian awak. Awal awal lagi dah nampak ada ‘sesuatu’ di sebalik pinangan jiranmu itu. Memang betul kita kena husnuzon dengan orang tapi berpada pada. Apa yang awak buat tu memang dah betul dah.

Tak pernah lagi saya dengar jiran yang sibuk nak menumpang bercucuk tanam dekat kawasan rumah kita. Mula mula menumpang tanaman lepas tu menumpang dekat rumah terus. Haa gituu yang saya rasa.

Entah entah depa laki b1ni berpakat nak masuk line. Ye la. Nampak life keluarga awak tenang je sedangkan depa punya life huru-h4ra dengan anak anak yang berbelas belas tu. Jadi, bila amik awak jadi b1ni kedua, dapatlah cannn nak tumpang kasih sayang eh silap, nak tumpang dekat rumah awak separuh anak anak depa tu.

Entah kenapa saya berfikir sejauh ni sebab depa memang we1rd. Buat buat baik dengan ibu awak laa.. Nak tumpang bertani kat tanah rumah awak laa. Eeiii.. semua tu dah nampak ada unsur unsur sc4m. Siap tazkirah pasal jodoh lambat bagai. Dah kenapa nak paksa orang kawin dengan dia. Nampak desper4te sangat huhu.

Apa apa pun tahniah atas tindakan bijak dan berani awak yang berterus terang dengan wife si sc4mm3r tu. Hidup ini ada pilihan, kan. Bahagia boleh dicipta, tak semestinya kena berkahwin baru boleh cipta bahagia.

Sumber– Pretty (Bukan nama sebenar) via IIUMC.

Sumber : Seleksi Media

Leave a Comment