Trkejut bila b0s bagi 127 rggit je wlaupun gji rm1200 ringit. Dia terkedu. Bila tuan rumah dtg kutip sewa, cepat2 dia ajak ank bini ny0r0k

Baca perlahan-lahan dan ambillah Pengajaran apa yg pernah berlaku kepada saya ini. Jadikan ini sebagai panduan.

Beberapa bulan lepas, seorang kawan saya nak beli handph0ne baru. Setelah 7 tahun guna handph0ne lama, memang kena bel1 yang baru juga untuk memudahkan urusan harian. Speaker r0sak, bateri t4han hanya 30 minit. Kamera blur habis.

Cuma dia minta bay4r dua kali. Saya ok saja sebab dia ni memang pemurah. Masa guna kereta Waja dulu, kalau r0sak je dialah orang pertama akan b4nk in atau tr4nsfer walaupun saya tahu dia bukan ada duit sangat.

Tiba tiba satu hari dia WhatsApp.

“Abu, aku b4yar du1t bak1 handph0ne nanti boleh?”

“Oh takpe. Take time bro. Ada mas4lah ke?”

“Takde. Cuma tu lah. Gaj1 lewat sikit”

“Bereh”

Saya pun ok saja. Moga dimudahkan urusannya. Cuma hati macam t4k sedap. Ingat nak z1arah dia. Selang beberapa hari, saya pun pergilah ke kedai dia sebab kebetulan ada serv1s lapt0p berhampiran kedai dia kerja.

“Azri takde. Berhenti”

“Bila b0s?”

“Saya tak tahu”

Bos dia pun macam lay4n tak layan. Saya telefon azri terus. Lima minit bercakap, saya terus letak dan pecvt ke kawasan rumahnya.

Saya nak dengar sendiri dari mulutnya. Ya. Rupanya, dia dah berhenti kerja. Tapi dia tak bagitahu saya. Hari yang dia tak dapat nak b4yar duit handph0ne yg dibel1, rupanya hari tu dia berhenti.

“Macam ni BU. Hari tu aku nekad berhenti sebab aku nak bern1aga. Aku nak cuba kerja lain pula. Sebab kalau berniaga ni, aku ada masa dengan famili. Nak niaga depan rumah je”

Saya angguk dengar.

“Aku dah bagitahu b0s sebulan awal lagi. Hari nak berhenti, b0s bagi gaj1. Aku pun pegang sampul macam nipis je. Biasa tebal. Sekali aku buka RM127 je ada. Gaji aku RM1,200. Aku terus pat4h balik tanya dia. Dia kata, dia lupa nak tolak KW SP aku. Jadi, kali ni gaji dia tolak bulan bulan yang dia tak c4rum”

Allahu. Terdiam saya.

“Pastu, kau minta tak? Kau tak cakap dengan bos balik?”

“Aku tak tahu nak cakap apa. Aku tahan je. Aku minta 1hsan dia. Kes1anlah dekat aku. Sewa rumah lagi. B1l, anak b1ni. Aku memang d0wn sangat masa tu”.

Azri terus pulang. Masa dia menunggang m0tor, tiba tiba ada kereta h0n dan minta dia berhenti sebab pemandu tu kata dia bawa motor macam orang blur. Lampu merah pun l4nggar je.

“Aku memang blur Bu. Aku tak tahu nak cakap apa. Dengan kos hidup yang tinggi ni, aku ada hanya RM127”

Berbulan berlalu, dia tak tahu nak buat apa. Setiap kali lepas subuh, dia akan ke surau. Lepas solat, menang1s sampai tertidur.

Tiada apa yang tinggal. Satu hari, tuan rumah datang ketuk pintu. Dia terus ajak anak isteri meny0r0k dalam bilik. Tutup semua laptop.

Dah dekat dua bulan tak b4yar sewa. Dia rasa tuan rumah macam nak h4lau dia. Tiba tiba tuan rumah bersuara dari luar.

“Azri, saya bukan nak minta sewa. Bukan nak h4lau awak. Saya nak bagitahu, kalau awak sus4h takpe. Sewa bulan lepas dan bulan ni saya halalkan”

Azri bagitahu, “Masa tu aku m4lu sangat. Aku keluar dan minta maaf berdiam diri pada tuan rumah”. Tuan rumah kata takpe. Ada duit nanti bay4rlah.

Sementara nak cari kerja ni. Kemudian esoknya, Azri cerita dia ke surau lagi selepas subuh. Habis solat, tiba tiba ada seorang pakcik ni datang mendekati dia.

“Assalamualaikum”

“Waalaikumsalam” jawab Azri.

“Kamu ni, pakcik tengok dah sebulan lebih tak tinggal subuh di surau ya. Hari hari ada”

Azri tersenyum saja.

“Macamni. Pakcik ni ada kebun. Hasil ju4lan kebun tu pakcik memang tak ambil du1tnya. Biasanya pakcik kumpul dan bagi pada sesiapa yang pakcik rasa nak bagi. Jadi, pakcik rasa nak bagi kamu lah. Boleh?”

Kawan saya Azri ni cerita sambil menahan seb4k. Bertakung a1r matanya.

“Kau tahu Bu. Aku ikut dia balik subuh tu, dan di tangan aku, pakcik tu bagi RM2,600.

Dua bulan gaji aku yang b0s aku tolak dan tak b4yar sebulan lagi. Aku mnang1s sungguh. Aku terduduk kat situ juga”

“Pakcik tu pesan kat aku, Gunalah du1t ni untuk mulakan hidup baru. Selesaikan semua hut4ng hut4ng. Jangan putvs asa. Allah itu Maha besar dan Maha Kaya.”

Kalian, begitulah kasih sayang Allah pada kita. Biasanya, memang Tuhan akan buatkan kita menang1s sungguh padaNya. Maka, sebelum kita nak m4rah m4rah dengan uj1an, nak menyalahkan keadaan, bvntu di mana nak mulakan, nak selesaikan mas4lah dan lain lain, kembalikan dahulu semuanya kepada Allah.

Mohon sedar diri yang kita ni tiada langsung modal untuk berdepan dengan dunia dan akh1rat melainkan berharap belas kas1han Allah kepada h4mba yang diciptakan penuh keg4galan!

Kita semua sedar kalau g4gal tandanya tak cukup menang1s lagi! Nak berusaha sehabis mungkin guna kederat atau tul4ng empat kerat itu, sesungguhnya jauh lebih mudah daripada nak memberi a1rmata untuk Allah, menang1si d0sa dan salah kita yang banyaknya.

Dia, iaitu Allah terlalu cinta kepada r4yuan hamba yang memohon itu ini dariNya. Tuhan tunggu itu. Menunggu hambaNya datang mer4yu.
Bersvjud dan berlvtut, hingga tersemb4m kerana mahukan Allah dahulu. Lalu, perlahan lahan Allah ambil hati kita, dan Allah kembali berikan dunia semula.

Untuk kalian yang diuj1 begini, panduannya ada di atas. Percayalah, keaja1ban itu ada pada mereka yang percaya. Percaya yang pertama. Beriman kepada Allah.

Reaksi Warganet

Hazimi Axh – Dulu aku kerja site pr0jek. Aku punya kerani atas aku (c0w) buat n4ya kat aku sebab kwn dia nak kerja.

Aku pun kna lah term1nate. Last last dia pun kena term1nate jugak. Sebab t1pu o.t. Tulah kisah nya, k1farah tu pasti.

Nur Fatinah Saad – Pernah keje dekat 1 comp melayu ju4l p1l putih dekat Terengganu. Kate bosnye, comp kami tak ikut per4turan buruh ye.

Kalau u nk ikut per4turan pejabat buruh, pergi keje ker4jaan atau bukak b1snes sndiri.

Tiap tiap bulan c4ruman KW SP p0t0ng dari gaj1, tapi tak pernah c4rum. Bile tanye sent4p meny1rap. Tau halal har4m katenye. Sebab ramai sangat staf dia an1aye,hari ni b1snes pon terumb4ng amb1ng. Semoge sedar kesilapan diri.

Dhiya Farah –Aku kerja gaji11k je, pastu cuti sebulan 2 kali. Itu pun kadang kadang cuti depa suruh pi jugak kerje sebab tak de orang gant1lah, nak sambut besday la apa la.
Bila staf pen4t badan apa semua, kata MeIayu Manja.

Pernah aku sak1t, aku dah ada MC suruh datang juga bila dah rasa ok s1kit katanya.
Pastu bagitau staf lain aku t1pu sak1t. Dia pulak 1 family jenis kak1 ngata kat orang. Ramai staf dah kena.

Eeee Meny1rap beb. Dia tu pun mel4yu gak. Terus aku 4ngkat kaki. Tak rug1 berenti keja tempat macam tu.

Sumber: Ustaz Abu Hurairah Asifa.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa K0men Dan Share Ya. Terima Kasih! Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page.

Sumber : Seleksi Media

Leave a Comment