Firasat ibu t4k pernah salah! Dewan PPV kec0h remaja menggelet4r, menjer1t ‘ala h1steri4’ – “Saya t4kut jarum p4tah”

KEC0H sebuah dewan dengan suara jer1tan seorang perempuan secara tiba-tiba.

Sekali dengar macam h1ster1a, jer1tan yang begitu kuat itu turut kedengaran seperti wanita sedang melahirkan anak di bilik bersal1n.

Namun jangan salah sangka, ia sebenarnya adalah jer1tan seorang gadis ketika menerima sunt1kan d0s pertama vaks1n c0vld-19 di sebuah pusat pember1an vaks1n (PP V).

Gadis berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Azza Viviatie tidak menyangka tindakannya menjer1t ketika menerima vaks1n pada Ahad lalu sempat dirakamkan sehingga tul4r.

Remaja berusia 17 tahun itu memberitahu, kejadian berlaku di PP V Sook di Keningau, Sabah susulan kerajaan negeri memutvskan untuk memulakan pemberian vaks1n c0vld-19 kepada remaja berusia 12 tahun hingga 17 tahun pada 16 September.

“Saya memang dari kecil t4kut dengan j4rum sunt1kan. Saya rela tak pergi ke kl1nik kalau ada r4watan yang kena sunt1k.

“Tak sangka pula seorang rakan sekolah yang ketika itu berada di ruang pemerhatian selepas menerima sunt1kan sempat merakamkan suasana dewan yang kedengaran jer1tan saya,” katanya kepada mStar ketika dihubungi.

jerit ppv 3

Azza (kanan) bersama ibu.

Azza berkata, dia ditemani bapa saudaranya ke PP V sebelum dibantu oleh beberapa sepupu yang merupakan petug4s untuk urusan vaks1nasi.

“Keluarga terutama mak tahu saya t4kut j4rum sunt1kan. Mak kata dia tak kisah kalau saya nak menjer1t atau melal4k di P PV. Mak kata dia nak rakam saya kalau menjer1t nanti.

“Mak memang suka menyakat dan bergurau. Tapi saya tak pergi dengan mak, saya minta tolong pakcik hantarkan ke PP V sebab dia tak tahu saya t4kut j4rum.

“Bila video dah v1ral baru pakcik tahu yang saya sebenarnya t4kutkan j4rum sunt1kan. Pakcik memang tak sangka sebab dia ingatkan saya berani.

“Pakcik gelakkan saja masa dia tahu. Dia pesan jangan buat macam tu (jer1t) lagi,” ujarnya yang berasal dari Keningau.

jerit ppv 5

Azza merupakan pelajar calon SPM 2021.

Menurut anak sulung daripada tiga beradik itu, dia tidak membuat rakaman ketika menerima sunt1kan kerana terlalu gemvruh ketika itu.

“Macam mana saya nak rakam, saya sendiri gelab4h sebab terlalu nerv0us. Agaknya kira-kira 15 minit juga saya berada di bilik sunt1kan.

“Memang saya t4kut masa kena sunt1k. Paling risau kalau tengah gel4bah tu, tiba-tiba j4rum sunt1kan tu p4tah.

“Saya fikir ada kira-kira empat petug4s ketika itu bantu menenangkan saya. Bila dah selesai sunt1k, saya masih menggelet4r satu badan,” kata calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2021 itu.

jerit ppv 4

Azza menganggap tindakannya menjer1t di PP V sebagai satu pengalaman lucu.

Azza bagaimanapun menjelaskan bahawa jer1tannya ketika menerima sunt1kan itu bukan dibuat-buat, sebaliknya untuk meredakan perasaan gementarnya.

“Saya jer1t sebab nak release perasaan masa tu. Memang saya m4lu, tapi rasa kelakar pun ada sebab lawak sampai jer1tan saya didengar satu dewan,” tambahnya.

Walaupun t4kut dengan j4rum sunt1kan, remaja yang aktif bermain bola tamp4r itu bagaimanapun tidak sabar untuk melengkapkan sunt1kan d0s kedua vaks1n.

“Sebelum ini saya tak boleh masuk kedai sebab belum divaks1n. Bila pergi dengan mak, terpaksa tunggu di luar, memang frust.

“Selain mengurangkan risik0 j4ngkitan c0vld-19, saya boleh masuk ke shopping mall bila dah lengkap vaks1n nanti. Harapnya tak ramai orang dalam dewan kat PP V masa saya terima d0s kedua nanti,” ujarnya secara berseloroh.

Sumber : mStar

Leave a Comment