Aku Dih1na mertua dan dicerrai suami. Aku nekad beI1 KanciI. Trbeliak mata suami melihat aku disaat ditaIak 3

Assalamualaikum Admin. Terima kasih siarkan cerita ni. Akhirnya hari ini, Jumaat, 13 April 2018, selepas 7 tahun berkahwin, saya dicera1kan dengan tal4k tiga dan ini lah hari paling bahagia buat saya.

7 tahun bukan tempoh masa yg sekejap, tapi sebenarnya tak cukup untuk perempuan selem4h saya. Sebelum kahwin, suami dan keluarga mertua sangat baik. Ketika bertunang, saya mula nampak sikit2 sikap keluarga suami yg tak menyenangkan tapi saya ambil p0sitif, saya anggap tak ada pun manusia sempurna, jadi bersabarlah.

Semakin dekat tarikh kahwin, semakin ket4ra sikap mengawal anak yg ditunjukkan oleh mertua saya tapi saya masih p0sitif, ibu bapa mana tak sayang anak, jadi bersabarlah. Uj1an demi uj1an, saya senyum dan beritahu diri sndiri, bersabarlah.

Seminggu selepas mendirikan rumah tangga, keluarga mertua sudah rancang nak buat hari keluarga. Saya okay saja, namun tak sangka pda hari nak berlangsung, ayah sy dimasukkan ke w4d. Saya minta suami hantar, tapi mertua saya cakap kakak2 awak kan ada. Awak duduk sini sambut hari keluarga, biar mereka yg lain pergi h0spital.

Suami setuju dgn ibu bapanya. Saya mengalah, malam itu ayah saya men1nggal dunia. Yup, saya b0d0h. Thn kedua prkhwinan, alhamdulillh kami dikurniakan b4yi lelaki.

Puasa hari ke 28, kami bersiap nk balik ke kampung suami ( setiap tahun raya pertama wajib di rumah ibu bapanya ), ibu saya diser4ng str0k. Saya tak mahu ulang keb0d0han lalu, dan saya bertegas utk hantar ibu ke kl1nik dan menjaganya, suami masih dgn alasan adik beradik awak yg lain boleh jaga.

Saya berker4s, dan itulah kali pertama tangannya naik ke muka saya. Akhirnya sy mengalah kerana t4kut. Sebulan lebih selepas itu ibu saya pula men1nggal dun1a dan adik beradik memul4ukan saya atas tindakan saya yg mengikut suami dan keluarganya sepanjang masa. Masih saya diam. Yup, saya b0d0h.

Pada Januari 2014, usia anak kami 2 tahun, adik suami saya berkahwin dengan wanita pilihannya, lulusan ijazah kejuruteraan, bermulalah episod telinga saya berd4rah dengan segala macam cem0han, sind1ran dan perbandingan. Menantu baru diangkat setinggi tingginya. Saya yang lulusan STPM hanya tersenyum sambil mendukung anak, tiap kali dibandingkan dari segi akademik.

Saya masih sabar dan menganggap mereka masih keluarga suami yg mesti dih0rm4ti. Yup, saya b0d0h. 2015, saya memohon melanjutkan ijazah di UiTM Shah Alam, secara jarak jauh. Kelas hanya pada hari minggu.

Alhamdulillah, permohonan berjaya. Suami agak keberatan dan meminta saya bertanya pada ibunya.

(Dalam hati terdetik, apa kena mengena ibunya dgn saya nak melanjutkan pelajaran?) dan bila suami lihat saya seperti berat mengikut katanya, dia sendiri hubungi ibunya, membuat l0ud speaker dan meminta pendapat.

Jelas dan terang ayat ibunya, ” Hai, nak bersaing tahap akademik dengan b1ras ke?” Saya tetap berker4s. Walau saya t4kut2 ditamp4r lagi, dik0ngk0ng lagi, saya juga t4kut sekiranya dicerra1kan (ibu bapa saya dah tak ada, adik beradik pula dah benc1), saya sebatang kara.

Kawan kawan juga dah rengg4ng selepas saya berkahwin. Akhirnya suami beri kata pvtus, “kalau awak nak sgt, yur4n b4y4r sendiri.” saya akur. Bermulalah kehidupan saya sebagai pelajar, pekerja, isteri, ibu, dan menantu. Walaupun anak saya baru berusia 3 tahun lebih waktu itu, dia seperti mengerti kesibukan saya.

Amar anak yg baik dan tak buat per4ngai sangat. Pada waktu saya rasa satu dunia menentang saya, saya lihat wajah Amar dan saya tenang. Saya masih ada Amar, satu satunya manusia di dunia yg masih sayangkan saya dan h0rmat saya.

Berulang alik ke shah alam menaiki bas, terp4ksa b4yar lebih kepada pengasuh kerana hantar Amar bukan pada hari bekerja, yur4n belajar, t1ket pergi balik, semuanya du1t saya. Saya gagahkan diri.

Saya kuatkan diri bukan utk masa depan saya, tp masa depan Amar. Tahun 2016, terdengar ura ura suami saya nak kahwin lagi satu.

Saya tersent4k, tapi saya pegang pada prinsip, selagi bukan dari mulutnya, maka saya akan abaikan. Sampai lah satu malam selepas tidurkan Amar, sy sedang menyiapkan assignment, dan suami cakap nak berbincang.

Saya dapat rasa jant0ng saya berdegvp sangat laju, tangan saya yg pegang pen terasa berpelvh dan menggelet4r. Dan ya, dia beritahu sedang berkawan dgn perempuan lain.
Saya tanya, sejak bila. Dia beritahu sudah 1 tahun.

Patutlah, dia tak kisah sangat saya ke Shah Alam, rupanya dia pun boleh dat1ng dengan perempuan itu kerana Amar di rumah pengasuh. Tapi dia menyambung ayat “Awak jgn r1sau, saya belum nak kahwin dgn dia. Kami hanya berkawan. Kalau nak kahwin pun saya tak perlu minta izin awak.

Tp sy ni lelaki yg berani, jadi sy jujurlah dgn awak” Mendengar ayat ini, saya senyum dan tanya, “habis bila abg nk kawin dgn dia?” Dia jawab, “tahun depan?” Saya angguk. Saya kemaskan buku dan laptop, dan masuk tidur..Pada jam 4 pagi, saya terjaga. Suami nyenyak tidur. Saya bangun dan solat sunat. Saya ke bilik sebelah dan tengok Amar.

Saya pel0k Amar dan menang1s sepuas puasnya sehingga Amar terjaga tapi masih mamai. Satu ayat keluar dari mulut Amar yg mengubah hidup saya. Amar, anak yg baru berusia 4 tahun itu, dalam keadaan mamai, berkata pada saya: “Mak, Amar t4k suka Babah.” Dan dia sambung tidur.

Selepas itu saya renung wajah Amar. Entah apa jadi pada saya malam itu, saya rasa saya bukan lagi perempuan yg sama. Saya rasa satu perubahan di hati sy. Di bilik Amar, shingga ke subuh saya menimbang tara, menyusun hidup, dan membuat pilihan.

Akhirnya saya nekad dengan satu keputusan terbesar dalam hidup. Esoknya saya ke tempat kerja, saya tanya pada rakan sepejabat, ada tak apa2 kerja part time yg boleh sy buat di rumah.

Dia kata boleh kalau tolong isikan borang poslaju (dia berniaga online) dan saya bersetuju.

Memang bay4ran sikit, tp dalam sebulan,lepas untuk keperluan susv Amar (update: suami tak pernah hulur n4fkah keperluan saya dan Amar kerana dia tahu saya bekerja , melainkan b1l2 rumah, barang nak masak dan sewa rumah, kerana ibunya kata adik adiknya ada yg bersekolah, jadi dia yg sulung mesti bantu.)

Saya mula pergi kelas tiap2 minggu, sebelum itu saya pergi selang dua minggu, saya ambil subjek sehingga max1mum credit hours, saya cr4mpkan jadual saya sehabis habisnya, kerana saya nk cepat habis belajar. Saya buat kerja part time itu ini. Saya menyimpan di t4bung haji.

Sampai lah badan sya yg agak gemp4l beransur kurus. Suami masih m4buk bercinta, tapi tak apa. Misi terulung saya harus dilaksanakan.

Dengan du1t s1mpanan, saya keluarkan RM3800, saya bel1 kereta kancil 2nd hand. Suami tanya kereta siapa, saya jawab sayalah. Dia tanya kenapa bel1, sya cakap mudah ke kelas, abg tanak hantarkan saya, saya pun let1h naik bas, saya belilah.

Dia mungkin rasa tercabar (sbb saya tak pernah buat keputusan sndri tanpa tanya dia) lalu menend4ng sikit tayar kereta saya sambil berkata “kancil je pun.. besi bvruk atas highway”. Tak apa, saya senyum. Fokus pada misi…misi..misi… Di tempat kerja, saya tanya ada tak yg nak sew4kan bilik.

Alhamdulillah, ada sorang staff baru, dia nak sewakan bilik tapi dia pelik, utk siapa sbb saya dah berkahwin.Jadi saya jawab, kalau saya dan anak saya, cuma utk sementara, boleh?

Dia okay. Setiap malam, saya mengira bajet. Saya mencongak, menyusun masa depan. Badan semakin susut.

Baju baju zaman bujang semua boleh pakai balik. Akhirnya, November 2017, Amar berusia 5 tahun, saya dikejvtkan berita suami dit4ngkap kh4lw4t. Sy Masih senyum, keluarga suami sangat mempercayai bahawa dia dian1aya.

Dan mereka menerima perempuan itu jika mahu berkahwin kerana perempuan itu seorang eksekutif yg bergaj1 besar. Ibu mertua siap berkata “kena redha lah dim4dukan. org suruh jaga suami, pulun nak sambung belajar.” Saya senyum. Fikirkan misi…misi…misi….

December 2017 mereka dikahwinkan. Saya waktu itu sibuk dengan persediaan final exam UiTM yg akan berlangsung Januari 2018. Selepas berkahwin baru, suami memang makin tak ambil tahu hal saya dan Amar. Tak apa, bila dia tak ada dirumah, saya senang menguruskan kerja part time dan Amar.

Selesai peperiksaan akhir, suami ajak saya tinggal bersama dengan m4du dirumah m4du. Kerana dia dah tak mampu bay4r sewa rumah yg diduduki saya waktu itu. Saya menolak dgn baik dan dia kata ” kau pandai2 cari rumah lain, aku takkan b4yar sew4 rumah ni dah.

Du1t dep0 pun aku akan dpt bulan depan. barang2 perabot aku nk p1ndahkan kt umah m4du kau esok”.

Saya hanya menjawab, “OK.” Malam itu, saya kemas baju2 dan barang keperluan yg penting utk saya dan Amar.

Dia tanya nak kemana h0i? Saya jawab, ke rumah sewa baru. Dia dengan mata terbel1ak, berkata “kau keluar dari rumah ni malam ni, j4tuh t4lak tiga”

Saya dengan senyuman yg sangat bangga, mengambil barang2, Amar, dan kunci kereta. Saya terus ke rumah yg saya nak sewa bilik dengan rakan sekerja tu.

Selepas itu bertalu2 whatsapp masuk handph0ne saya;

“H0i, mana rak dalam bilik?” “Perempuan set4n, kau ambil ir0n dan ir0n b0ard?”

“Bet1na, knp barang rumah banyak yg tak ada?” Saya jawab dengan balasan ringkas, “Saya ambil semua yg saya bel1 dengan du1t sendiri, jumpa di m4hk4mah.”

Sebenarnya sepanjang dia m4buk bercinta, saya persiapkan diri utk berdikari. Saya beranikan diri memandu jauh. Sy tawakkal bel1 kereta 2nd hand (alhmdulillh kancil tu terbaik hahahahaha), dan lepas dia kawin baru dan jarang balik tu, sy pindahkan sikit2 perabot dgn b4ntuan rakan pejabat.

Hari ini, selesailah urusan m4hk4mah selepas dua bulan lebih tal4k tiga dij4tuhkan di rumah itu. Saya akhirnya seorang j4nda tapi saya j4nda yg sangat bahagia.

Saya dah bersedia menjadi j4nda, phys1c4lly and ment4lly. Fin4nc1ally too

Sekarang saya nak tumpu pada Amar, dan nak cari balik adik beradik dan kawan2 dulu yg sya tinggalkan utk minta maaf atas keb0d0han saya. doakan saya ya. – Anisah.

Sumber :  Seleksi Media

Leave a Comment