Ramai dapat mesej Hattan nak pinj4m duit, rupa-rupanya tipu! – “Telef0n kena h4ck, mereka gun4 nama dan gambar saya”

BENG4NG dan sak1t hati… itu yang dirasakan Datuk Hattan apabila namanya digunakan individu tidak bertanggungjawab bagi memperd4ya orang ramai.

Hattan atau nama sebenarnya Mohd Shukri Shahabudin, 57, menyedari ident1tinya digunakan sind1ket pen1puan dengan tujuan mem1njam w4ng daripada kenalan di aplikasi WhatsApp.

“Saya dapat tahu perkara ini selepas salah seorang kawan bertanya sama ada betul atau tidak saya mahu mem1njam w4ng daripadanya… saya kata tidak ada. Dia cakap mesej yang dia terima itu menggunakan gambar saya.

“Dari semalam saya sak1t hati tak sangka jadi m4ngsa seperti ini,” katanya kepada mStar.

Terdahulu, Hattan menerusi Instagram mended4hkan dia menjadi m4ngsa sind1ket pen1puan setelah 1ndent1tinya digunakan peny4mar untuk meminta w4ng daripada kenalan rapatnya.

Hattan berkata, dia sudah membuat lap0ran p0lis selepas mendapati aplikasi komunikasi WhatsApp sudah dicer0b0h pihak berkenaan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Hattan (@dato_hattan)

“Saya baru balik dari bala1 buat lap0ran p0lis kerana telefon saya kena h4ck. Mereka guna nama dan gambar saya.

“Habis semua kawan-kawan saya terima mesej dari satu nombor telefon yang menggunakan muka saya mahu p1njam du1t. Tapi saya dah maklumkan kepada semua tentang sc4m ini,” katanya.

Dalam pada itu, penyanyi Gadis Jolobu ini turut menyarankan orang ramai supaya menyem4k lebih teliti apabila menerima mesej untuk mem1njam w4ng biarpun daripada individu dikenali.

“Kadang-kadang dalam keadaan yang sibuk kita tidak fokus… jadi apabila ada orang mesej macam itu kita akan terus beri b4ntuan.

“Saya juga disarankan oleh pihak p0lis untuk memuat turun apl1kasi Sem4k Mule di telefon supaya bila ada nombor yang tidak dikenali, kita boleh sem4k siapa yang menghubungi kita,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment