Dua insan tersayang pergi selamanya… C0vld-l9 buatkan keluarga ini s4kit menanggung rindu, Buntat pun terkesan!

RINDU yang paling menyak1tkan adalah apabila kita merindui insan tersayang yang telah pergi untuk sel4manya.

Terp4ksa meneruskan kehidupan tanpa insan yang kita sayangi terutama apabila melibatkan kem4tian yang tidak didug4, bukanlah mudah.

Kesannya dirasai bukan hanya manusia, tetapi juga haiwan peliharaan yang sebelum ini ditatang pemilik mereka bagai minyak yang penuh.

Bercakap kepada mStar, Hanisah Hamzah, berkata, keh1langan berganda, ayahnya yang berusia 75 tahun serta adiknya akibat c0vld-19 baru-baru ini benar-benar memberi kesan kepada mereka sekeluarga, terutama ibunya.

Hanisah, 49 tahun berkata, ibunya yang berusia 67 tahun kini kemvrungan serta sering j4tuh s4kit.

“Ayah meningg4l pada 15 Jun manakala adik menyusul pada 21 Jun, usia adik baru 37 tahun dan dia masih belum berkahwin.

“Adik rapat sangat-sangat dengan mak, memang dia kesana kemari dengan mak,” ceritanya, mengenai arw4h adik perempuannya keempatnya itu.

Hanisah (dua dari kiri) berkata, ibunya (tengah) kini kemvrungan selepas kem4tian adiknya yang ke empat (pertama dari kiri).

Menurut Hanisah ibunya menerima vaks1n yang pertama pada 4 Jun namun dia terp4ksa dikej4rkan ke h0spital apabila terkena ser4ngan j4ntung pada Subuh hari berikutnya.

Sewaktu di h0spital mereka dimaklumkan bahawa kemungkinan ibunya p0sitif c0vld-19 dan mereka semua diarahkan untuk menjalani kuar4ntin kendiri di rumah sehingga keputusan uj1an kedua keluar keesokkannya.

“Esoknya, pegawa1 kementerian kes1hatan call dan minta semua pergi buat sw4b test, ada tujuh orang dalam rumah, saya tinggal 20 kilometer dari rumah bonda, dan memang sejak dua minggu sebelum puasa sampai hari raya memang tak balik memandangkan tidak boleh rentas daerah.

“Bila adik-adik dan anak saudara saya pegi sw4b test barulah tahu p0stif.

“Adik saya dua orang kerja kilang yang berbeza, memang di kilang ada yang bergej4la, tapi kami orang sus4h, kami perlu p4tuh arahan majikan (untuk masuk bekerja),” katanya.

Selepas dua hari menjalani kuar4ntin di rumah, dua adik dan dua lagi anak saudaranya di bawa ke Pusat Kuar4ntin dan Raw4tan c0vld-19 Berisik0 Rendah (PK RC) Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh, sementara ayah dan dua adik yang lain di bawa ke H0spital Melaka.

“Abah masuk w4d pada hari lahirnya iaitu 13 Jun, tapi masa vide0 call tu d0ktor bagi tahu nak t1durkan abah, dokt0r bagi dua pilihan sama ada nak pakaikan abah 0ks1gen tahap maks1mum agar abah boleh perg1 dengan rasa sak1t yang kurang atau guna vent1lat0r.

“Cara ni memang sak1t dan d0ktor cakap ada risik0 sebab abah ada sak1t j4ntung jadi kalau j4ntung abah berhenti dan doktor buat CPR t4kut tul4ng rusuk abah p4tah, jadi saya terp4ksa buat pilihan untuk guna 0ks1gen tahap maks1mum dan kurangkan kesak1tan,” katanya yang menetap di Umbai, Melaka.

Menurut Hanisah, d0kt0r meminjamkan telefon bimbitnya untuk membolehkan mereka membuat vide0 call dan dia tidak dapat gambarkan perasaannya serta rasa ralat kerana tidak sempat mengucapkan selamat hari lahir buat abahnya pada ketika itu.

“Dalam masa sama saya pun kena buat keputusan untuk adik juga bila d0ktor call beritahu adik pun nak dit1durkan, saya buat pilihan sama macam abah untuk pak4i 0ks1gen pada tahap maks1mum.

“Selepas solat Subuh pada 15 Jun d0ktor c4ll maklumkan abah dah t4k ada, d0ktor minta saya datang untuk buat pengec4man m4yat.

“Selepas urusan pengebum1an abah saya terus balik, dalam perjalanan dapat panggilan d0kt0r beritahu adik k0ma dan perlu pakai vent1lat0r.

“Saya menang1s, Ya Allah dug4an apakah ini,” ceritanya.

Ayah Hanisah (kiri) dan adiknya (kanan) menjadi m4ngsa v1rus merb4haya c0vld-19.

Menurut Hanisah, d0ktor memaklumkan bu4h p1nggang adiknya, Norlita Hamzah telah r0sak dan mereka disuruh untuk buat panggilan vide0 sebelum adiknya dik0makan.

“Masa tu nampak muka adik bengk4k, bibir biru kemudian doktor suruh lambai, tapi dia lem4h dan tak boleh bersuara.

“Rasa sed1h sangat, macam tak percaya sebab adik boleh lambai lagi dekat kami sebelum dit1durkan tapi tiba-tiba dapat panggilan dia sudah t4k ada,” ceritanya sambil menambah mereka sekeluarga sememangnya sangat rapat.

Menurut Hanisah lagi, ibunya yang ketika itu turut menjalani r4watan di h0spital mer4ung apabila diberitahu mengenai berita pemerg1an ayahnya.

“Saat akak beritahu ayah dah tak ada pada mak yang masa tu di w4d, mak mer4ung.. tapi akak dah pakat dengan d0ktor untuk standby sebelah mak sebab mak ada sak1t j4ntung.

“Hampir sebulan mak di Un1t Raw4tan Rapi, kadang mak sedar ada hari tak sedar,” katanya.

Kini, sesekali ibunya akan menang1s apabila teringkatkan suami juga anaknya yang pergi dahulu meningg4lkan mereka sekeluarga.

Selain mereka sekeluarga, Buntat, kucing kesayangan peliharaan adiknya turut merasai keh1langan pemiliknya itu.

“Sehari sebelum arw4h meningg4l, Buntat macam res4h, dia pergi tidur dengan adik nombor tiga lepas tu dia gesel-gesel badan dekat adik sampai adik cakap kenapalah dengan dia ni.

“Lepas adik (Norlita) dah tak ada dia selalu keluar masuk bilik dan duduk menyend1ri di tilam adik, kemudian dia jadi g4rang, orang lain nak peg4ng pun tak nak.

“Mula-mula Buntat memang cari adik (Norlita), tapi sekarang tak dah sebab ramai orang dalam rumah yang ajak dia main kemudian belai dia,” katanya.

Buntat merupakan antara salah satu kucing kesayangan Norlita.

Menurut Hanisah, selain Buntat, adiknya itu juga sering memberi makanan kepada kucing-kucing terbiar di medan ikan bakar Rerapung, Kampung Berangan Enam.

Ceritanya lagi, seorang adik lelakinya baru sahaja bernikah pada 10 September lalu.

“Tarikh tu arw4h bapa yang pilih dan kami teruskan sahaja. Kami buat nikah sebelah pihak perempuan sahaja,” katanya.

Sumber :mStar

Leave a Comment