Suami buat p1njaman 15 r1bu utk ren0 rumah k0n0nnya tp m0dified kereta pulak. Tak smpai stengah bulan, habis tak tinggal sesen

Sya sudah hampir 3 thn mndirikan rumahtangga dan bererti 3 tahun juga ters1ksa..Saya berkerja dan gaj1 saya lebih besar dari suami. Dan kerana ini suami melepaskan tanggungjawab suami ke atas bahu saya. Sewa rumah saya yang bay4r, makan, pakai saya juga saya yang b4yar.

Saya yang bay4r semuanya tetapi kereta saya terp4ksa sewa l0t parking yang lain sebab apartment kami hanya menyediakan satu l0t sahaja.

Saya sering tertanya-tanya kenapa dia tak ada bel4s ihsan tehadap saya sedangkan saya juga punyai pelbagai k0mitmen lain. Minta dib4yar b1l, ditangguh sehingga bekalan air dip0t0ng. Barang dapur saya juga yang harus sediakan.

Gaj1 dia bukan tak besar, lebih 4k tapi saya tak tahu kemana semua du1t pergi. Bila nasihat jangan selalu makan lu4r, mewah, pakai branded2, beli kereta m4hal semua tak diendahkan.

Salah ke saya sak1t hati? Bila balik kampung saya dah tentu semua du1t sya, dulu b0d0hnya saya, sampai sanggup bagi du1t saya supaya dia bagi dekat mak ayah saya.

B0d0h kan? Kon0n nak tunjuk dapat lak1 tanggungjawab, padahal.. hmmm. Bila balik kampung dia yang jauh nun juga du1t saya.
Tu belum ipar duai sibuk tanya gaj1 saya berapa, minta tolong bel1kan itu ini, kias2 tengok h4rga barang-barang saya umpama saya dok perabis du1t abang dorang.

Takkan kita balik setahun sekali, sarapan, lauk pauk tak nak hulur kan? Dah tau tak mampu, nasihat bagi du1t raya ikut kemampuan sudah la, ni tak, nak tunjuk kena bagi anak buah banyak-banyak.

Padahal baju raya pun b1ni beli. Nak bagi b1ni du1t raya? lagi lah harapan. Kami sudah bel1 rumah dan dijangka siap tahun depan.

Saya dah nasihat banyak kali, nak dapat rumah kena kumpul du1t masing-masing sebab saya tak nak semua keperluan nanti, ren0vate saya kena keluar sorang.

Setelah g4duh punya g4duh, saya suggest buat l0an and masuk dalam A SB. Dia buat dan dah dapat 15k. Tapi nak tahu mana 15k tu pergi? M0dified kereta weyh. Tukar r1m, tukar itu tukar ini. Siapa tak sak1t hati? Dah berapa bulan, tak sampai tengah bulan dah tak ada sesen.

Saya harus redha ke t4nggung semuanya? Bila terfikir nak makan kf c ke makan sedap ke, kena fikir kena supp0rt untuk 2 mulut. Nak bel1 makan kena supp0rt 2 mulut jadi dari tak ikhlas baik tak p4yah makan.

Saya cari rezeki pen4t2 tapi saya yang kena ikat pervt. Sekarang bila berg4duh dia cakap saya yang r1ak. Saya sangat tertek4n sebab saya tak ada tempat meng4du. Nak meng4du kat mak ayah saya tak nak mereka risau.

Tapi hati saya tak ada siapa tahu. Saya pun teringin nak ada orang yang t4nggung saya, pergi bercuti tanpa saya yang semua keluar du1t, nak juga merasa dapat hadiah dari suami. Tapi bila ajak cuti, alasan mana ada du1t. Bel1 barang saya m4hal, dia bel1 kemeja RM600 tak m4hal.

Saya t4kut saya sentiasa jadi isteri derh4ka sebab saya tak redha, dan saya t4kut saya buat sesuatu berb4haya dekat diri saya satu hari nanti or akhiranya saya tempatkan diri saya dekat h0spital s4kit j1wa.

Jangan cakap salah saya, konon saya tak tegas, kalau dulu tegas agaknya meremp4t bawah jambatan atau kebvlur nak tunggu dia keluar duit.

Nasihat? Bincang? Berg4duh? Dah b0san semua tapi langsung tak ada perubahan. Saja je saya ajak makan kedai tapi dia tak ada du1t nak makan and saya makan sorang tanpa pelawa. Saya dah b0san saya je kena beralah.

Jangan sebab ingat gaj1 saya besar s1kit dari dia saya kena t4nggung macam saya tak ada k0mitmen lain. Sekarang saya cuma fikir nak selamatkan diri saya dari hidup yang penvh t0ks1k. Saya cuma fikirkan p1sah jalan terbaik.

Tetapi saya t4kut nak maklumkan keputusan saya dekat family. Dia selalu kata saya tak ret1 bersyukur jadi derh4ka sebab ada suami yang tak pvkul tak ma1n perempuan tapi nak banyak ragam.

Lelaki luar sana, jangan kau ingat kau tak pvkul isteri kau, kau rasa baik, der4 ment4l isteri pun t0ksik dalam rumahtangga. Apa yang perlu saya buat?

Reaksi2 warganet boleh baca dibawah ini.

Perk0ngsian wanita ini mendapat reaksi pelbagai dari pembaca. Lihat apa kata mereka.

Nur Laila Fatin – Ada ustzah k4unsel1ng bagi ceramah, dia sayang lak1 dia tapi semua dia buat. Ustzah bagi cadangan, lepaskan semua.
B1l api kena p0tong, b1l air kena p0tong baru laki dia pi b4yar.

Kalau dah semua b1l kena p0tong tapi suami puan masih taknak bertanggungjawab. Itu bukan suami, itu b1aw4k hidup. Mana boleh kahwin dengan b1awak.

Khadijah Aiman – Sila cerra1 sis. You are more capable to have your on life. And less d0sa since sekarang pun dah banyak d0sa sebab asyik rasa nak mengungk1t rasa tak redha.

Lebih baik single, paling kurang semua rasa tak ikhlas berkira tu hilang, dan boleh fokus lebih kepada ibu bapa. Gaj1 sis banyak sebab boleh c0ver semua EXpenses. So sila jalan, tengok juga lepas tu laki t4k guna tu mampu hidup ke tak.

Dak Angah Lailatul –Diam2 cari rumah lain. Lepastu ko jangan b4yar sewa, jangan b4yar b1l smpai kne h4lau kene pot0ng, pastu ko pindah rumah baru jangan bgtau dia. Ko kalau pergi p.ag4ma boleh je kot tvntut nafkah. Anak takde lagi ke? Kalau aku angk4t kaki. Watpe pikir ape fmly kte. Ko yang t4nggung semua.

Don Lutfy – Aku yang laki ni pun meny4mpah tengok bebudak main kereta. Du1t banyak banyak habis du1t kat kereta yang takde manfaat langsung. ‘Kematangan’ lelaki yang sus4h nak bu4ng.

Ammar Affendi – Puan, saya jarang nk komen bab macam ni. Tapi pada saya lah puan, puan ada kerjaya, ada gaj1 yang besar.

Dari t4nggung b1awak hidup serupa ini baik cerra1 sajalah. Slowly terangkan dengan family, in Sha Allah mereka akan mengerti.

Cari bahagia lain, bahagia sendiri. Biar dia nk kata apa tapi Allah lebih tau. Move on, puan layak bahagia.

Adam Mukhriz – Aku pernah jumpa lelaki macam ni. Dan aku kenal perempuan tu. Dia tanya pendapat aku. Kahwin dah hampir 10 tahun, anak dah 2 orang. Mas4lahnya laki dia tak kerje. Yang sediakan semua ialah isteri.

Aku nasihatkan pmpuan tu, tuntvt fas4kh sebab suami dia g4gal tunaikan tanggungjawab nafkah zahir. Walaupun suami bukan kak1 pvkul. Kalau setakat pandai nafkah batin, kucinng aruw4h abah aku dulu tu pun terrer.

Hasilnya , bila berp1sah, bek4s suami kena keluar rumah sehelai sepinggang, sebab semua h4rta si isteri. Bekas suami m4rah kat aku, kata aku punca dia berp1sah.

Aku tepekkan balik, hang ingat aku lap4q kat bin1 hang ka? Hang tu, pi la cari kerja, ni kerja takmo, dok meng4ngkang ja kat umah, baik hang bers4ra dari jadi lelaki. Nasib baik EX wife hang tvntut f4sakh, sebab tak larat dia dok t4nggung hang b1awak hidup dekat 10 tahun. Kalau aku jadi b1ni hang pun aku mintak cerra1.

– Isteri Terseks4 (Bukan nama sebenar) via IIUMC.

Bukanlah kami hendak menggalakkan pencerra1an. Tapi jika itulah yang terbaik, kenapa tidak. Buatlah keputusan yang terbaik untuk semua pihak. Apa pula kata anda.

Sumber : Seleksi Media

Leave a Comment