Nampak je kental, dal4m hati gayat! Vide0 ‘menguc4p’ lalu titi sempit raih lebih setengah juta views – “Dua keping kayu dah terc4but, tawakal sajalah”

GARA-GARA suara mengucap dua kalimah syahad4h ketika menyeberangi jambatan kayu menggunakan mot0sikal, vide0 yang dimuat naik oleh ga4is ini meraih lebih 600,000 jumlah tont0nan di aplikasi TikT0k.

Menerusi klip berdurasi 17 saat itu, gad1s tersebut yang memb0nceng motosikal rakannya sempat merakam video ketika mereka menyeberangi jambatan kayu sepanjang kira-kira 500 meter yang merent4si sebatang sungai.

Meskipun singkat, video tersebut sudah cukup membuatkan netizen berasa ‘ser4m’ namun ada juga yang menyifatkan kedua-dua gadis berkenaan mempunyai hati yang kent4l.

“Ini kalau kayunya p4tah, dapatlah merasa berjiran dengan bu4ya dekat bawah!”

“Sekali kalau kayunya p4tah, memang berbeza alam,” demikian antara komen netizen pada perkongsian video tersebut.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Gad1s berkenaan, Nur Asyikin Zakaria bagaimanapun menjelaskan bahawa suara ‘mengucap dua kalimah syahadah’ di dalam vide0 itu bukan suara mereka sebaliknya ia hanya suara latar daripada vide0 dua gadis Ind0nesia yang pernah menjadi tul4r sebelum ini di TikT0k.

“Sebelum ini v1ral di TikT0k dua gadis di Ind0nesia yang mengucap ketika menyeberangi jambatan sempit menggunakan motosikal. Jadi saya saja guna ‘s0und’ yang sama sebagai suara latar.

“Tak sangka ramai pula yang percaya itu suara kami berdua selepas ia v1ral. Namun saya kemudian muat naik satu lagi vide0 asal tanpa s0und effect. Dalam vide0 asal, kami rileks saja seberangi jambatan… tak gelab4h pun,” ujarnya.

Menurut gad1s berusia 19 tahun ini, jambatan tersebut yang terletak di Kampung Titi Panjang, Kuala Ketil, Kedah sering digunakan olehnya dan penduduk tempatan sebagai jalan pintas terutamanya untuk ke Sungai Petani.

EKIN

Ekin meng4kui dia seorang yang f0bia kepada ketinggian dan tidak pernah menggunakan jambatan itu pada waktu malam.

“Saya tak lalu jambatan tu setiap hari tapi hanya kalau nak ke Sungai Petani untuk bertemu dengan rakan yang tinggal di sana. Jambatan tu lantainya diperbuat daripada kayu manakala penghadangnya daripada besi.

“Ia hanya boleh dilalui oleh motosikal sahaja dan sehala. Kalau di seberang sana ada motosikal nak lalu, kita kena tunggu dulu sebab ia tak cukup besar… tak boleh bersel1sih.

“Saya sendiri selalu menunggang motosikal dan boleh dikatakan biasa juga lalu jambatan itu, namun sebenarnya perasaan cu4k tetap ada walau dah biasa. Kalau nak tahu, dekat hujung jambatan tu, dua keping kayu dah terc4but di lantainya. Tapi tawakal sajalah,” cerita gad1s yang senang disapa sebagai Ekin ini sambil ketawa.

Sungguhpun nampak seperti kental dan berani sebagaimana dalam video tersebut, Ekin mengakui dia sebenarnya mempunyai f0bia kepada ketinggian atau g4yat.

“Kalau naik motor saya berani. Itu pun memang bawa motor fokus pandang ke depan saja nak cepat sampai seberang. Tak berani saya nak tengok sungai dekat bawah. Kalau berdiri saja-saja dekat jambatan tu, memang g4yat jawabnya,” katanya.

Sepanjang menggunakan jambatan tersebut, Ekin berkata setakat ini dia belum pernah mendengar apa-apa berita mengenai kem4langan yang berlaku di situ dan jambatan itu masih selamat untuk digunakan.

“Kalau orang tanya ada bu4ya tak di sungai tu, saya sendiri tak pasti mengenainya. Cuma apa yang pasti, saya tak pernah lalu pada waktu malam. Salah satunya sebab faktor keselam4tan, tapi dalam masa yang sama t4kut juga kalau-kalau terserempak ‘sesuatu’.

JAMBATAN INDO

Video asal di mana dua gadis di Ind0nesia yang ‘mengucap’ ketika menyeberangi jambatan.

“Alhamdulillah belum pernah terserempak dengan m4hkluk bukan-bukan. Tapi adik kepada kawan saya pernah nampak ‘sesuatu’ ketika lalu jambatan waktu malam. Itu yang saya tak berani nak lalu kalau hari dah gelap,” ujarnya yang bekerja di sebuah kilang di Simpang Empat, Pulau Pinang.

Menurut Ekin lagi, video berkenaan dimuat naik sekadar suka-suka namun tidak menyangka perkongsiannya meraih lebih setengah jut4 tontonan.

“Tak sangka pula ramai yang tengok dan jadi v1ral. Saya gembira sekurang-kurangnya boleh juga buat orang terhibur,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment