Ayah balik niat nak buat kejvtan birtday, tp smpai rumah trgam4m tng0k ibu buat ssuatu smpai aku putvs dgn ayah

Assalamualaikum wbt. Aku Ana, berusia 30 an, mual4f (9 tahun lepas). Aku ni berasal dari br0ken family, sejak lahir memang tak mengenali siapa kah ayah k4ndung, bahkan setiap kali bertanya, ibu pasti akn mengam0k sehinggakan aku mal4s lagi untuk bertanya.

Sehinggakan aku tak pernah kisah, sama ada ayah itu ada atau tidak. Bahkan,aku membesar menjadi seorang yg sgt berdikari, outsp0ken, eg0, tak mahu mngalah mmandangkan aku ni anak sulung.

Pendek kata, apa yang aku tidak suka, aku memang akan cakap, dengan manner yang boleh buat orang s4kit hati kalau jenis hati t1su. Hahaha. Aku jenis keras kep4la, aku akan dapatkan apa yang aku nak.

Begitu lah, kehidupan aku dengan ibu, bukan seindah yang korang bayangkan. Ibu tiada masa untuk aku, kalau dia ada pun, aku sentiasa sal4h di matanya. Jadi, aku memang dah pasang niat, bila aku besar nanti, aku akan pergi jauh dari dia.

Bukan aku tak sayang, tapi, aku t4kut dengan per4ngai p4nas b4ran aku ni,ses1lap berp4rang pula aku dgn ibu ku. Opss.. sebelum terlupa, ibu membesarkan aku bukan dalam ag4ma IsIam, dan aku mmg buk4n IsIam, setiap ahad ibu akan bawa aku ke ger3ja.

Ibu aku bukanlah ber4gma IsIam. Korang jgn hakimi aku sekarang, korang bca sampai habis baru korang tahu cerita aku. Kuasa Allah, pada usia aku 10-11 tahun, aku terjumpa satu slip yang tertulis nama ibu ku, serta nama lelaki yang t1dak aku kenal, berserta dengan nama seseorang yang tarikh lahirnya sama dengan aku.

Slip itu rupa rupanya adalah slip untuk mengambil sijil kelah1ran. Yang pel1kknya nama lelaki dalam slip itu lelaki IsIam berb4ngsa MeIayu, berasal dari J0hor. Aku snap nama penuh lelaki tu, num ic yg tertera dalam slip tu.

Sampai sekarang aku masih simpan gambar slip tu supaya jadi bahan bukt1 aku. Dalam ruang 0tak aku belegar, siapa kah lelaki musIim dlm slip tu? ayah aku ke? Tapi mak tak pernah cerita asal usul ayah.

Ayah yg aku panggil daddy sekarang ni ag4ma nya lain. Aku jadi k0nfius. Dan disitu lah ceritanya bermula. Aku mula s4ngsi, siapakah aku? IsI4mkah aku? Siapa bapaku? Dan kenapa aku dikr1st1ankan?

Saban hari, pertanyaan itu sntiasa mngh4ntui aku, sehingga, aku semakin tidak menjejakkan kaki ke ger3ja, aku tidak menyentuh ar4k, aku kurang memakan d4ging b4bi.

Ketika pengajian diploma aku, aku banyak bergaul dgn kawan2 musIim. Dari situ aku belajar banyak mengenai apa itu IsIam.

Aku pergi kuliah magrib, tapi tak masuk dalam masjid. Aku lep4k dekat parking motosikal. Aku cur12 dgr ceramah tu. Masih segar dr ingatan ku ustazz yg bagi ceramah tu pernah cakap ” Ug4ma yg dterima AIIah adalah ug4ma IsIam “.

Bila dgr kata2 tu, tiba2 je air mat4 aku mengalir. Aku tak tahu, mungkin ada kena mengena dgn aku kah, kenapa tiba2 air mat4 mengalir. Dalam masa yg sama, aku kenal rapat dgn Amin a.k.a b0ifren aku la. Aku tahu dia minat aku, tapi tak terkata dgn mulut, mungkin kami ni berlainan ag4ma.

Amin agak kacak dan hens3m. Setiap kali keluar dat1ng, dia akan cerita pasal sejarah zaman IsIam dulu. Aku memang tert4rik dgn cerita2 dia. Cuma time tu aku kagum, seawal usia muda Amin, luas pngetahuan dia mengenai sejarah IsIam.

Untuk pengetahuan kornag kan aku menti0n td aku banyak kawan almost malay, so mereka kebanyakan tidak tahu sejarah IsIam. So memang aku j4tuh hati dgn si Amin ni sbb byk dia pengaruhi aku tntang ag4ma IsIam. Lama kelamaan, pada semester akkhir pengajian kami, aku buat lu4han perasaan dekat dia, yang aku memang menyukai dia. Aku nk dia b1mbing aku ke jalan yg benar.

Ke jalan yg diredhai oleh Nya. Aku perlu bimbingan seorang lelaki bernama suami. Aku sgt tertarik dgn Amin sbb ag4ma IsIam.

Akhirnya pda usia aku cukup 21, aku mengucap 2 kalimah syahadah. Pada ibu, aku ceritakan aku menyintai lelaki musIim, sedangkan cerita sebenarnya yang tidak pernah aku ceritakan kepada sesiapa, aku ingin kembali kepada asal.

Kerana aku yakin, asalnya aku ini IsIam,bapa aku itu Islam, walau sebanyak mana pun ibu aku menaf1kan, aku tetap yakin.

Walau sebanyak mana pun usaha ibu aku sehingga sanggup menukar nama aku,sehingga membiarkan aku berayahkan orang lain, aku tetap yakin, IsIam itu d4rah asal aku.

Dan alhamdullilah, aku selamat diijab kabulkan dgn Amin. Selepas kami berkahwin, rezki untuk mendalami ilmu IsIam lebih mendalam. Aku ingin tahu lebih. So, dengan ransangan dari suami aku sambung study dalam peringkat ijazah pengajian IsIam. Syukur alhamdullilah.

Sehingga satu saat, selepas beberapa tahun aku IsIam, aku terasa sangat rindu. Rindu pada seseorang yg aku tidak tahu siapa. Aku rindu pada ayah yang tidak pernah aku kenal, yg aku tidak tahu dimana untuk cari, kerana nama ku sudah lain.

Aku tida ada apa apa dokumen yg membuktikan bahawa jika aku mencari ayah nanti, aku tidak mampu memanggilnya ayah. Di situ, aku p4njatkan doa, semoga Allah pertemukan dengan ayah k4ndung ku, biarlah aku sekadar kenal wajahnya saja.

Kalau hidup, kalau sudah men1nggal, biarlah aku temukan dengan batu n1sannya. Hujung tahun lps, aku ternampak sepupu aku brjumpa balik dengan anak yang dia tinggalkan 29 tahun lepas, aku cembvru, kenapa Allah beri peluang pada mereka, tapi bukan aku?

Lalu aku memulakan pencarian aku di med1a sos1al. Suami juga turut bantu m1si mencari ayah. Nasib aku masih simpan g4mba slip lama untuk pengambilan sijil kelah1ran. Kami pergi ke alamat lelaki tersebut. M4langnya alamat tersebut da jd h1ghway. rumah pun da tiada.

Allah itu menyayangi aku. Aku cuba st4lk med1a s0sial. Aku jumpa pr0file orangnya. Aku mesej, aku tanya soalan macam macam, dan s4h, itu lah ayah yang aku cari, yang aku rindui, yang tidak mampu aku akui.

Dan pertemuan aku dan ayah k4ndung akhirnya berjaya. Aku menang1s. Aku rindu ayah aku sekian lama. Ayah k4ndung aku IsIam!

Ayah menceritakan hal sebenar apa yang berlaku antara dia mak aku. Pada awal perkahwinan, mak aku memel0k IsIam. Tapi dih4lang hebat oleh nenek (ibu kepada mak aku). Selepas kelahiran aku, ayah terp4ksa berjauhan dari mak atas sebab urusan kerja di tgh lautan.

Disitu lah bermula episod kecvrangan mak aku dgn lelaki lain iaitu suami nya sekarang. Ayah cuba nk buat kejvtan hari jadi aku pulang ke rumah tanpa pengetahuan mak aku. Memang terkejvt besar bila ada lelaki lain berlainan ag4ma bersekedudukan dgn mak aku.

Hari tu juga ayah laf4zkan t4lak dekat mak aku. Dipendekkan cerita selepas urusan m4hkamah. aku diberi h4k penj4gaan oleh mak sepenuhnya. Dan pada masa yg sama ayah mengvndurkan diri hilang buat sekian lama. Memang time ayah cerita pada aku terkejvt juga, memang sah aku dilah1rkan dalam IsIam.

Alhamdullilah, ayah pula tidak pernah menaf1kan kewujudan aku. Bahkan selama ini, dia memang mencari aku, dia meminta maaf kerana men1ngg4lkan aku dan ibu. Apa lagi yang aku ingin? Cukup, aku punya segalanya walaupun bukan kekayaan dunia.

Kisah lama aku pad4mkan dalam ingatan. Even mak dan ayah berlainan ag4ma. Atas penyatuan ini atas kerana insan yg lemah. Aku cuba terangkan segala galanya pada mak selepas itu. Mak seperti tidak percaya pertemuan aku dan ayah. Hanya kata2 ” Kebes4ran Allah mengatasi segalanya” terpacul di mvlut aku.

Aku bersyukur sangat. Aku punya kerjaya, aku punya suami yang baik, aku punya anak anak, aku punya ibu yang aku sanjungi, aku punya adik yang aku kasihi, dan aku jumpa ayah yang aku rindui. Aku boleh berdiri megah, aku bukan anak yang dis1ngk1rkan. Aku bukan anak bu4ngan.

Bagi pasangan yang bercerra1, atau ingin bercera1, pastikan pilihan itu betul, jangan jadikan anak menjadi m4ngsa. Sak1t dia, hanya mereka yang melalui saja tahu. Untung bagi aku, kerana Allah itu memberi kesempatan untuk aku bertemu. Aku bersyukur, dan tidak minta lebih. Sekian sahaja dari aku.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa K0men Dan Share Ya. Terima Kasih! Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page.

Sumber : Seleksi Media

Leave a Comment