Sebaik sah halal jd istri time PKP, suami her3t tinggal dgn mertua. Rumah sedia ada, disewakan

Baca perlahan-lahan dan ambillah Pengajaran apa yg pernah berlaku kepada saya ini. Jadikan ini sebagai panduan.

Nama aku Mawar (bukan nama sebenar),tujuan aku tulis article ni bukan untuk menga1bkan mana mana pihak. Sekadar lu4han perasaan yang mengh4ntui diri aku. Aku berusia pertengahan 20-an, wanita bekerjaya status k0ntrak di sebuah syar1kat GLC di lembah Klang.

Pendapatan aku setiap bulan sangat cukup untuk menyara diri aku seorang di ibu kota dan berbak1 banyak apabila dit0lak dengan peruntukan el4un ibu bapa aku di kampung. Long story make it short, aku baru melangsungkan akad nikah awal PKP lalu.

Semua kenduri terp4ksa aku p0stponed gara gara c0vid 19. Kisah aku sedikit sebanyak berkait jugak dengan c0vid. Masa PM ann0unced yang PKP bakal dilaksanakan seluruh keluarga aku gemp4k.

Abah aku sus4h hati sebab persiapan telah dibuat memandangkan lagi 3 hari dari tarikh PKP akad dan majlis bakal berlangsung.

Setelah berbincang dengan kadi, kami sepakat adakan akad nikah dengan serba ringkas. Nak dijadikan cerita, seminggu sebelum aku menikah bakal suami aku tiba tiba maklumkan pada aku bahawa kami akan tinggal di rumah ibu bapanya setelah kami berkahwin.

Aku agak terk1lan sebab sejak awal percintaan lagi dah aku maklumkan pada dia yang aku tidak bersetuju jika kami perlu hidup sebumbung dengan parents baik parents aku mahupun parents dia. Aku agak terkejvt dengan apa yang dikhabarkan pd aku sedangkan kami telah bersepakat soal ini.

Fyi, bakal suami aku datang dari family yang agak senang. Di daerah Seri Kembangan sahaja ada berbijik rumah. Pada aku t1ada salah kalau kami duduk di salah sebuah rumah sementara kami kumpul du1t untuk bel1 rumah sendiri.

S0al bulanan, aku akan pastikan bakal suami bay4r amount yang sepatutnya kepada keluarga dia kerana telah ehsan beri kami tempat berteduh. K0nfl1k bermula setelah aku halal menjadi isterinya. Dia yang awal berjanji untuk sediakan kediaman pr1v4cy untuk kami akhirnya mengher3t aku tinggal bersama ibu bapanya.

Rumah yang asalnya untuk kami tinggal, disewakan. Aku kecew4 kerana dia mungk1ri janji dia, dia seolah-olah sengaja menidakkan h4k aku.

Berkali kali aku memujvknya untuk menyewa di rumah lain sebab aku percaya pendapatan kami mencukupi untuk itu. Alasan yang dia beri “nak kumpul du1t untuk bel1 rumah sendiri”, setiap kali berbincang dia akan meninggikan suara dan mula gunakan kuasa vet0nya.

Suami merupakan anak bongsu keluarga, dia anak mak walaupun dia tidak meng4kuinya. Aku menjadi tidak selesa apabila kami tinggal bersama ibu bapa kerana semua perihal rumah tangga seolah olah di atur keluarga mertua. Bab aur4t juga menjadi 1su.

Sayangnya suami rel4 melihat aku bertudung 24 jam tanpa fikirkan keselesaan aku. Belum cerita bab lain lain lagi. Aku yakin pembaca yang sudah berkahwin pasti faham bagaimana payahnya seorang perempuan hidup bersama keluarga mertua.

Pada aku perkahwinan ialah tentang t0lenrasi dan saling memahami tetapi sejak aku berkahwin aku dapat rasakan bibit bibit self1sh dalam diri suami.

Lebih menyed1hkan bila aku ajak berbincang, dia akan mula pr0test dan tidur beras1ngan. Aku dapatkan rasakan yang keluarga mertua belum sedia untuk melepaskan anak lelaki mereka.

Persoalan pada aku sekarang, mengapa nikahkan kami sedangkan mereka masih mahu mengatur serba serbi? Ini bukan rungvtan, sekadar mahu minta pandangan. Dalam keadaan aku t1dak rela, adakah aku perlu terus memvjuk suami atau biar sahaja rumah tangga diatur pihak ketiga?

Reaksi win warganet boleh baca di bawah.

Erma Sobri – Sebenarnya 1su yang paling besar kat sini adalah tak boleh bawa bincang. Duduk rumah mertua di awal perkahwinan takde laa perkara yang tervk sangat.

Masa bercinta mesti dah boleh agak kan jenis yang boleh bawa bincang ke tidak. Ke macam mana?

Cik Padi – Meng4lah jer. Niat kerana Allah. Senang hidup nanti. Selagi ada tempat tinggal makan pakai yg cukup, alhamdulillah. Hidup untuk happy kan. Boleh buat buat happy. Buat tak happy jadi tak happy lah.

Suzanna Anna Medina – Bukan nak menghas0t. Tapi, ini lah hakikat perkahwinan. Sis, anggaplah inilah peluang. Peluang yang masyarakat t4b00 nak sebut (cerra1).

Sebelum terlanj0r punya anak, lakukan sesuatu. Dah banyak “r3d alert” tu. Prempuan yang m4lang adalah yg tersalah pilih suami. Harap puan faham.

Nur Hela – Kalau ikut nasihat jah4t saya, saya cadangkan awak jadi ratu dalam rumah tu. Baju jangan sidai.

Basuh basuh pastu cakap kat mertua, “Mak tolong sidaikan. Sekali sp3nder ye”. Pinggan dah makan ko c4mpak je dalamm sinki. Takpun biar berkul4t atas meja tv. Masak ? Masak biar mas1n macam dalam filem P Ramlee tu.

Lama lama mak dia mesti bersuara. “Oiii Acu bila ko nak bawak b1ni kau ber4mbus dari sini. Berbulv mata mak dah ni… ”

Nur Mohd – Situasi kita sama. Saya tinggal dengan mertua juga, suami pun anak bongsu. Alhamdulillah dah 4 tahun duduk dengan mertua. Sekarang dah anak sorang. Sebenarnya depends dekat kita. Kunc1 dia ‘Sabar’ and ‘always p0sit1ve’.

Jadikan mak mertua tu sebagai kawan. H0rmat ayah mertua macam ayah sendiri. Dapat mertua baik pun rezeki juga.

Bagi saya, banyak kebaikan tinggal dengan mertua. At least korang pun boleh jaga diorang.

Sekarang husband dah bel1kan rumah untuk kami, next year baru siap. Tapi saya pulak r1sau boleh ke kami nak duduk sendiri tanpa mertua nanti haha.

Cece Aishah – Bertegas dari sekarang. Bab duduk sendiri memang tiada k0mpr0mi. Cakap kat dia, habis PKP ni kalau tak p1ndah jugak, ko duduk la dengan mak bapak ko sampai tua merepvt. Jangan bagi muka dengan laki macamni sis, dari awal kahwin you kena macamtu, jangan senang dip1jak.

Ingat laki je ke boleh pr0tes, bin1 tak boleh pr0tes? Rumah mertua ai ada berl4mbak bilik pon kami tetap menyewa sendiri sebelum bel1 rumah.

Adik dia yang single pon dah dewasa bel1 rumah sendiri tak dok dengan mak bapak, tapi kami still berjumpa setiap minggu, jemput dinner etc, somi ai pon anak mak. Lemau betui lak1 laguni, orang kawen ko pon nak kawen.

Amira Raihana – Such a self1sh guy. Menabur janji lepas tu last minute tukar plan. The heck j4ntan oiii.. TT pepandai laa plan pasal anak. Seri0usly kalau ada anak nanti nak keluar dari hubvngan t0ks1k macam ni lagi akan banyak drama.

As u said, u muda lagi. Make sure u got ur right back before anything. And as u said, sebelum kahwin du1t lebihan banyak lepas t0lak k0mitmen apa semua.

Means u are able to be independent. Tak perlu bergantung kepada j4ntan tak guna untuk kelangsungan hidup. Korang lelaki kalau masih nak bergantung kepada keluarga lepas kahwin, tak ret1 nak bagi h4k isteri, jangan g4tal sangat nak ajak anak d4ra orang kahwin.

Sumber – Mawar (Bukan nama sebenar) via IIUMC

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : Seleksi Media

Leave a Comment