Sampai beratur p4njang nak tukar kad atm, rupanya ada cara mudah tukar secara 0nline je

Tul4r di media sosial f0to orang ramai yang beratur panjang di beberapa cawangan b4nk semata-mata ingin menukar k4d ATM mereka yang tam4t tempoh.

Keadaan tersebut membuatkan ramai yang mar4h dan merasakan p1hak b4nk sepatutnya mencari s0lusi baharu agar keadaan tersebut tidak berlaku.

Ramai beranggapan dengan keadaan ek0nomi sekarang masing-masing dalam keadaan memerlukan du1t, dek kerana k4d ATM lupvt orang ramai ‘terp4ksa’ beratur panjang untuk urusan tukaran k4d semata-mata.

Orang ramai ketika ini mempers0alkan apakah s0lusi segera yang pihak b4nk boleh ambil untuk memudahkan pelanggan mereka, tiadakah s0lusi perbaharui secara atas tal1an?

Ada juga yang mempers0alkan kenapa p1hak b4nk tidak hantar sahaja k4d ATM pelanggan menggunakan perkh1dmatan c0urier yang berl4mbak di Malaysia.

“Kalau sebelum ni pem0t0ngan du1t boleh dibuat tanpa makluman kepada pelanggan, kenapa tidak buat pem0tongan untuk tukaran k4d ATM secara aut0m4tik dengan hanya makluman melalui surat bersama k4d ATM baharu,” jelas Hisham Hisham.

“Aku nampak b4nk hanya sekadar ‘take f0r granted’ kalau nak du1t kau usaha la sedaya mampu, walhal semua yang beratur tu pelanggan yang gunakan serv1s mereka.

“Mereka semua layak dapat layanan setara pelanggan lain dan bukan dilayan seperti si penghut4ng,” jelas Hilmi Syazwan

Cara Tuk4r Kad Deb1t Maybank Secara 0nline, Kad Dihantar Ke Rumah!

Bila check kad deb1t b4nk, tengok tarikh dah lvput dan tidak boleh menuna1kan sebarang tr4nsaks1! Nak pergi b4nk, rasa m4las kerana urusan akan dijangka memakan masa yang lama berikutan mus1m c0vld-19 dimana anda perlu beratur dan buat temujanji. Jadi, rupanya ini cara untuk tukar kad deb1t terutama sekali Maybank secara 0nline sahaja, kad pun akan dihantar ke rumah!

CARA TUKAR KAD DEB1T MAYBANK SECARA 0NLINE

Menurut Maybank, semua kad deb1t Maybank boleh ditukar ganti melalui dalam talian kecuali jika kad berkenaan h1lang/dicur1 atau terlupa n0mb0r PIN. Jika tidak mahu berurusan di caw4ngan b4nk, anda b0leh saja menukarkan kad tersebut menerusi dalam talian dan tunggu kad yang baharu dihantar ke rumah masing-masing.

1. L0g masuk Maybank2U

2. Pergi ke Settings


3. Pergi ke Cards


4. Pilih Deb1t Cards dan pergi kepada Replace, Act1vate & Bl0ck


5. Tekan titik tiga seperti dalam bulat di gambar


6. Pilih Replace Card


7. Isi alamat anda untuk penghantaran Card, p0skod alamat berserta negeri anda. Click di T&C untuk setuju dan tekan Repl4ce Card.


8. Tek4n request SMS TAC dan isi TAC yang diterima diruangan yang disediakan.

9. Masukkan n0mbor TAC dan klik C0NFIRM


Kad baharu anda akan dihantar dalam tempoh 9 hari bekerja dari tarikh permohonan.

Sama seperti di cawangan b4nk, pertukaran kad baharu ini akan dic4j sebanyak RM12.00 dan ia akan dit0lak dari bak1 ak4un Semasa atau S1mpanan anda.

Bila kad baharu sudah sampai, anda perlu mengaktifkan sendiri kad tersebut melalui dua saluran iaitu sama ada di ATM Maybank atau secara dalam talian.

Bagi anda yang ingin mengaktifkannya di mes1n ATM, ikuti langkah di bawah ini.

1.Masukkan kad

2.Pilih bahasa

3.Masukkan n0mbor PIN

4.Pilih Trans4ks1 lain

5.Pilih Perkh1dmatan lain

6.Tek4n skrin berikutnya

7.Tek4n pada Pengakt1fan Kad

Manakala, bagi yang ingin mengaktifkan secara dalam talian, ikuti langkah di bawah ini.

1.L0g masuk laman web Maybank2U

2.Klik Settings

3.Klik C4rds

4.Klik Manage Deb1t Cards

5.Klik Act1vate

Kad deb1t baharu ini perlu diakt1fkan dalam tempoh 90 hari selepas diterima. Jika g4gal, anda perlu membuat permoh0nan kad baharu semula dan c4j pertukaran RM 12 akan dikenakan.

Berkenaan dengan PIN pula, anda masih lagi boleh menggunakan PIN yang sedia ada dan tidak perlu tetapkan yang baharu. Bagaimanapun, jika ingin mengubah PIN, anda boleh melakukannya di ATM Maybank.

Sumber: Maybank2U, mermyman

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.

Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment