Dah 3 bulan bersabar bisnes t4k laku, nasib remaja ini berubah sekelip mata hanya slps hargai temp4han sebungkus rempeyek

DALAM kesibukan menimba ilmu, pelajar ini turut melakukan dua kerja demi mencari pendapatan sendiri.

Menurut Muhammad Iskandar Hassan Dar, 19, dia sudah enam bulan bekerja sebagai rider bagi syar1kat penghantaran Lalam0ve.

Pada masa sama, pelajar tingkatan enam itu juga melakukan pernigaan rempeyek sejak tiga bulan lalu demi mencari w4ng sampingan untuk menyara kehidupan.

Mesra disapa Is, dia meng4kui bidang perniagaan tidaklah semudah yang disangka, malah dia juga hampir berpvtus asa gara-gara ju4lan yang tidak mendapat sambutan.

“Saya tak suka minta du1t dengan famili. Rasa seg4n nak sus4hkan mereka. Selain itu, saya juga teringin nak bel1 barang guna du1t sendiri.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Sejak enam bulan lalu, saya jadi rider Lalamove. Kemudian tiga bulan lepas saya ju4l rempeyek.

“Bila dah mula berniaga, saya perasan tiada orang bel1 walaupun dah banyak post di media sosial. Rasa macam nak berpvtus asa.

“Saya ada h1gh expectation, tengok orang berniaga macam senang, bila b1snes sendiri tak menjadi, saya tertanya-tanya di mana s1lapnya? Sus4h sebenarnya,” ujarnya kepada mStar.

is3

Is turut bekerja sebagai rider sejak enam bulan lepas.

Menurut Is, pada mulanya dia sekadar mengambil 10 paket rempeyek sebagai stok pertama dan ia berjaya diju4l dalam kalangan keluarga dan rakan terdekat sahaja.

Tidak lama kemudian, Is berjaya menerima tempahan dalam talian buat pertama kali yang mana ia dianggap detik indah dalam perjalanannya sebagai peniaga.

Engg4n melepaskan detik penuh berh4rga itu, Is turut berk0ngsi video dia membuat bungkusan untuk pelanggan dalam talian pertama sehingga meraih lebih setengah jut4 tontonan di TikT0k.

“Sebenarnya itu kali pertama saya dapat 0rder secara online. Sebelum ini hanya ju4l kepada keluarga dan kawan saja. Saya sangat teruja. Warga TikT0k sangat baik dan prihatin. Saya terharu ramai yang beri sokongan.

“Perasaan bercampur b4ur. Jadi saya rakam video untuk simpan sebagai kenangan. Saya nak tonton balik bila dah berjaya suatu hari nanti. Pelanggan itu dari Perlis dan dia 0rder satu rempeyek saja,” ujar Is yang menetap di Ampang, Selangor.

Penangan video tul4r itu, Is kemudiannya dihujani banyak temp4han sehingga tak menang tangan melayan pelanggan baharu.

Menurut Is, dia tak berniat meraih simp4ti, namun menganggap kejadian itu sebagai rezeki yang tak disangka-sangka buat dirinya.

“Memang ramai g1la. Saya tak jangka ia v1ral. Ramai orang chat, masa hari pertama saya dapat 60 order. Kemudian ia makin meningkat.

is2

Is tak sangka penangan vide0 tul4r akan membuka pintu rezeki buatnya.

“Warga TikT0k sangat baik dan prihatin. Saya terh4ru ramai yang beri sokongan. Ada seorang pelanggan bel1 sampai 30 pax sebab nak sokong saya.

“Sejujurnya saya tak minta orang tengok pun video itu, tapi saya bersyukur sangat dapat pelanggan baharu dari TikT0k. Yang penting jangan putvs asa,” ujarnya.

Ded4h Is, dia memasang impian untuk membel1 sebuah kamera demi mengejar minat dalam bidang fotografi dengan du1t hasil berniaga tidak lama lagi.

Malah, pelajar Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) itu juga merancang untuk membel1 kereta dan membawa keluarganya ke Makkah suatu hari nanti.

Akhir bicara, Is turut menitipkan pesan kepada mana-mana peniaga baharu di luar sana agar terus cekal dan tidak cepat pat4h semangat dalam mengejar impian masing- masing.

Sumber : mStar

Leave a Comment