Sal4h kah aku sebagai isteri minta suami h4ntar mertua ke pvsat jagaan.

Saya tahu syurga suami saya di bawah telapak kak1 ibunya tapi saya dah tak boleh terima ibunya mungkin sikapnya yang dulu2 selalu mengh1na saya.

Admin h1de kan pr0fil saya. Terima kasih. Boleh saya tahu berape ramai yang kurang senang dengan sikap ibu mertua?

Dan berd0sa kah kita sebagai isteri memohon cerra1 dari suami diseb4bkan kita dah tak boleh nk terima peranga1 ibu mertua. wlaupun kita suami isteri baik2 aje.

Tapi sikap ibu mertua kak1 drama. depan anak pandai berlakon mungkin nak perhatiaan anaknya. buat f1tnah bagi anaknya jadi berg4duh suami isteri.

Benda ni dari awal perk4hwinan lagi. hubvngan adik beradik suami ber4ntakkan sebab mulut si ibu. dan hubvngan kami ipar duai pun tak mesra sebab mulvt si ibu.

walaupun kami ni Faham per4ngai si ibu ni suka bawak mvlut. f1tnah kami bg ipar duai benc1 kami. Sebab nak kan perhatian. bila tang kami. burvkkan ipar duai sana pulak.

Begitu la peranga1nya dari awal kami berkhawin. memang kami tak duduk sebumbung. Tap ibu mertua selalu datang berjalan2 umah anak2nya. Bertahun2 begitu la peranga1nya. Dan bertahun lah kami ipar duai macam musoh bila berjumpa. hanya di sebabkan mulut l0ngkang ni. nak di jadikan cerita.

Ibu mertua sak1t. dan terp4ksa duduk dengan anak2. bergilir2 lah anak jaga. tu pun masih tak sedar diri lg yg diri tu tk brkemampuan. dok umah anak sana burokkan anak menantu sini.

dok umah sini burvkkan anak menantu sana. lagi la p4nas hvbungan kami ipar duai. walaupun hanya 2 orang anaknya yg sanggup jaga si ibu ni.

Sekarang saya makin tertek4n degan sikapnya. walaupun kurang sihat tapi mulutnya masih nak meng4du benda yang tak betul bg kami ni berg4duh.

kalau dulu dia sihat. lantak la nak bawak mulvt merata. ni dah tak larat nak jalan tp mulvt tetap sama.

berd0sa ke saya suruh suami hantar ibu nya ke pus4t jagaan org tu42 sebab anak dia sendiri pun tak t4han dengan mulvt ibunya.

disebabkan mvlut ibunya itu dia dngan abangnya jadi berg4duh2 bila tiba giliran jaga si ibu nya.

Saya tahu syur rga suami sya di bawah telapak kak1 ibu nya tapi saya dah tak boleh terima ibunya mungkin sikapnya yang dulu2 selalu mengh1na saya dan menjadi punca kami berg4duh suami isteri ipar duai.

Dan suami ada jg berker4s untuk jaga ibunya. katanya menjadi satu d0sa hantar ibunya ke pus4t jagaan.

Bukan la saya nak bu4ng ibunya tp untuk kebaikan saya dan suami. anta ke pus4t jagaan. kami tetap boleh melawat. andai kami biarkan dan tak dtg melawat yer kami berd0sa itu yg saya terangkan pada suami.

Hubvngan kami makin rengg4ng. kami kerap berg4duh. sal4hkah saya memohon cerra1. Saya tak nak di seb4bkan sikap d1ngin saya kat ibu mertua. suami saya yg t4nggung d0sa.

saya rela undvr diri. jika suami berkeras ingin menjaga ibu nya. Maaf andai susunan ayat tak betul..sebab kepala saya pun dah tak betul memikirkan..jgn kec4m.

k0men yg murni2 aje. org yg tak rasa macam saya memang tak faham.. yg tak faham boleh diam aje. semoga nasib anak cucu anda tak macam saya.

Reaksi reaksi win warganet.

Mak O Leha Ramlee – Kalau saya saya takkan hantar ibu atau ibu mertua ke rumah org tua2 kerana rasa diri bagaimana jika anak kita tinggalkan kita dirumah org tua.

Skg banyak kemudahan ada pus4t jagaan harian ada ma1d harian ada m1si yg boleh digaj1 pokoknya du1t.

Biarlah suami tu berbakti dgn ibunya walau sej4hat mana pun berilah sokongan demi masa dpn tt juga semuga tt tidak dis1sih anak kelak.

Apa yg dia buat kpd kita dia yg jawab dgn Allah . Yg boleh kita tolong doakan semuga dia mendapat hidayah dan 1nsaf.

Bersyukurlah walau mcm mana tt dpt suami yg baik kerana mahu berbakti kpd syurganya mudah2an zur1at seterusnya mencontohi ayahnya.

Maafkanlah walau tidak boleh melupakan dan jadikan ins1den itu sebagai pengajaran.

Syllese Binti Abu Bakar – ikut keihklasan hati puan..kalau puan rasa p4yah sebab ya la hati siapa x sak1t dih1na kan?

mak bapa sendri pun xpernah h1na kita, tup2 ibu mertua yg xpernah bert4rung ny4wa lahirkan kita,h1na kita..agak2 kalau mak kita dengar kita ni dih1na mau berg4duh mak dan mentua kita tu.

but,jgn sesekali halang suami jaga mak dia ya …semoga urusan puan dpermudah.. jgn ckp tre4t ibu mertua mcm mak sndiri sbb memang xkan dpt sama punya,kita h0rmat saja mereka.

Mariati Hashim – Yg xkena memang Akan ckp Akan kec4m sis tp yg DH merasa apa yg sis Rasa faham situasi sis..klau boleh elak.. elakla…klau perp1sahan itu yg terbaik jdkn ia sebagai penyelesa1an yg terakhir.

Kita bervndur bkn Sebab Kita eg0 tp utk menjaga hati..biar ank2 dia yg Jaga.

Che Ika – Saya faham2 sgt situasi Puan. Memang wujud ibu/mil yang sebegini. Orang sebegini sentiasa merasa dirinya betul. Bahkan eg0nya tinggi kerana dianya ibu.

Memang sak1t hati bila kita dapat mak mentua yg suka jadi b4tu ap1 dan suka mengadakan cerita tak benar. Suka lag4-lag4kan anak2.
Saya suggest, suami Puan dan adik-beradik kongsi du1t ambil pemb4ntu rumah yg boleh duduk sekali dgn mak mentua Puan. Ini satu2 jalan selamat.

Nias Arm – Semoga sis baca k0men saya.. Cuba terbalikkan situasi, ibu sis lak yang per4ngai macam ibu suami sekarang, dan sis berker4s nak jaga ibu.

Untuk peringatan, sis ada bagitau syurga suami di bawah telapak kak1 ibu, manakala syurga sis di bawah telapak kak1 suami.

Sekarang syurga sis bukan bawah telapak kak1 ibu sis.. Sanggup x sis hantar ibu sis ke pus4t penjagaan orang tua? Jawab dengan jujur dalam hati ye.. Jangan nak selalu betul je.

Siti Khadijah Bakar – Esok2 nnt k0 dah tua, menantu ko pulak yang akan suruh anak lelaki ko hantar ko ke pusat jag4an orang tua.

Bertindak biar gunakan ak4l yang war4s sis, ko dah kawin dgn anak lelaki dia ko anggaplah mil tu pun mak ko.

Jagalah mil tu dgn penuh kasih syg mcm kita jaga mak kita sendiri. Kif4rah tu bila2 akan dtg sis.. Buatlah baik sebanyak mungkin walaupun kita bukan baik.

Biarlah kita dih1na, kita r4wat semula hati kita dengan berbuat kebaikan. Sabarlah, Allah mendug4 kita kerana Allah syg kita.

Sumber: Krt

Sumber : Seleksi Media

Leave a Comment