Trgam4knya mak bagi ayah mkn nasi dan susv b4si time ayah s4kit. Mak mmg ada niat nak ayah pergi cpt ke

Assalamualaikum. Aku teringatkan Abah. Abah sudah lama pergi namun dlm jaga dan tidurku selalu terkenangkan abah. Rasa berd0sa, dan bers4lah kepada abah tidak pernah p4dam. “Abah 4mpun d0sa-d0sa kami anakmu, dan isteri mu, juga.”

Kami enam beradik, empat lelaki dan dua perempuan. Di mana sal4hnya abah, keenam-enam anaknya ‘benc1’ kepadanya.

Maaf perkataan benc1 barangkali keterlaluan sikit tetapi ya, beginilah, kami seolah menyalahkan abah atas apa juga perkara yang berlaku kepada kami.

Kalau mama lamb4t hidang makanan di meja, kami sal4hkan abah kerana tidak ke pasar atau tiada apa yang hendak dimasak, jadi bagaimana bisa mama hidangkan makanan? Dan kami beri alasan, yang mama terp4ksa mengeluarkan du1t s1mpanannya untuk membel1 barangan dapur, sebab abah g4gal membel1nya.

Ya apa sahaja yang kami rasa tidak kena, kami akan salahkan abah. Barangakali sudah dididik daripada kecil oleh mama dan menanamkan kebenc1an kami kepada abah.

“Abah kamu kedekvtlah, abah kamu tidak sayang anak-anak dan melebihkan ibunya dan adik beradiknya. Daripada kecil sehingga dewasa itulah yang mama sebut, dan banyak cerita-cerita seperti adik beradik abah b0m0hkan mama, sebab itu mama selalu sak1t, dan adik beradik abah kik1s duiit abah dan sebagainya bagi menambahkan kebenc1an kami kepada abah dan saudarra maranya.

Abah seorg guru, guru lepasan maktab sahaja. Abah juga seorang yang str1ct bila tiba hal-hal sekolah. Dia mahu memastikan kami semua mendapat A dlm semua mata pelajaran, membuat kami memang tertek4n. Balik dari sekolah soalan pertama, ada h0mework dan kami tahu apa yang patut dibuat seterusnya.

Salin baju, makan, tolong mama di dapur, lelaki perempuan pun kita basuh pinggan dan mengemas. Kemudian solat dan buat kerja sekolah. Jam lima setengah barulah boleh keluar ke padang. TV, dih4ramkan kepada kami, nampaknya yang menonton hanyalah mama.

Bagi mata pelajaran yang kami kurang mahir, abah sediakan guru tuisyen. Abang dan akak masuk asrama, kata mama eloklah bagi mengurangkan t4nggungan mereka. Mama pula asyik k0mplain abah kedekvt.

Kata mama abah itu bukan tidak berduit, dia t4nggung bukan sahaja ibu ayahnya tetapi adik beradik dan anak-anak saudarranya. Itu sebab kami hidup mel4rat (daripada kaca mata mama). Mama selalu kata dia tidak dibel1kan baju, dibel1kan lipstik dan sebagainya, dan kerana dia tk dibeIikan baju, adik bradiknya lah yang terp4ksa bel1kan mama baju. Kes1an mama, dianak tir1kan.

Kes1an mama, suami hanya memperkayakan adik beradiknya dan membiarkan anak isterinya hidup mel4rat dan dalam kem1skinan, dan nak tukar baju pun kena minta daripada adik beradiknya. Semua cerita-cerita mama memburvk-bvrukkan abah membuat kami semakin hari semakin kami meny4mpah dengan abah.

Dalam diam berdoa biarlah abah mat1 sahaja supaya hidup kami lebih senang. Tambahan bila abah menegur kami kerana keputusan peperiksaan rendah, dan tidak mendapat A, sudah tentulah kami mahukan abah mat1 sahaja.

Kata mama kalau abah m4ti, hidup kami lebih senang. Mama boleh dapat penc3n dan anak-anak bolehlah senang sikit hidup,” itu kata mama. Maknanya juga mama pun suka kalau abah mat1 sahaja supaya semua mas4lah selesai.

Bila sy mengingatkan balik cara abah menegur kami, tidak pula abah bersuara tinggi. Cuma sebab kebenc1an itu sudah ditanam, suara yang sederhana pun dirasakan nyaring dan mnyak1tkan. Bila abah ajak kami pergi ke surau untuk bersolat jemaah kami ger4m dan mengvtuk dalam hati.

Walaupun kami pergi, terutama yang lelaki, tetapi dengan hati yang m4rah dan tidak happy. Kalau abah balik lewat dari sekolah, kami rasa macam beraya sebab tiada siapa yang hendak suruh solat. Sekali fikir mama tidak pula hendak m4rah kalau kami tinggal solat, dan kerana itu kami sayang mama.

Kerana mama sp0rting dan tidak menekankan kami untuk belajar dan belajar dan bersolat. Namun fikir balik, sebenarnya mama seorang yang g4rang. Mama memukol kami kalau kami berg4duh sesama adik beradik atau tidak mahu membantunya membuat kerja dapur.

Anak lelaki ke anak perempuan mama suruh buat semua kerja basuh pinggan, menyapu, masak dan sebagainya, malah masa dekat periksa pun kami terp4ksa membuat kerja rumah. Kurang sikit kerja kalau abah di rumah. Sebab mama macam hendak tunjukkan kepada abah yang dia pen4t bekerja, dan anak-anak tahu makan sahaja dan belajar, sebab itu yang abah mahu kami buat. Dua adik bongsu selalu juga menjadi m4ngsa mama.

Apa pun kami terus tidak menyal4hkan mama, dan sifat kepur4-pur4an mama kami tidak nampak langsung sebenarnya. Pendekkan cerita kerana ketegasan abah dalam mata pelajaran anak-anaknya, seorang demi seorang berjaya ke menara gading.

Mana tidaknya, tidak cukup dengan ilmu di sekolah, sudah saya katakan, abah menghantar kami tuisyen. Tuisyen persendirian terutama waktu-waktu peperiksaan, abah h1re the best tuition teacher and i must say sehingga kami semua mendapat keputusan cemerlang.

Walaupun sudah masuk universiti, kami sebenarnya tidak pernah berasa yang kerana abahlah kami ini berjaya. Malah kami selalu m4rah abah kerana lambat memasukkan w4ng ke b4nk, dan selalu minta abah du1t, kadang-kadang mama yang p4ksa kami minta du1t daripada abah, dan kalau abah tidak beri, mulalah kami menvduh yang bukan-bukan.

Pernah satu hari saya sendiri dengan m4rahnya menempel4k abah, dan mengatakan yang abah melebihkan adik beradiknya dan anak-anak saudarra dan sebab itulah kata saya kami ini hidup mel4rat.

Abah terdiam dan walaupun saya kurang aj4r, tidak pula abah menyep4k saya. Cuma selepas beberapa minit, katanya, “Kau orang tidak pernah faham. Satu hari anak-anak abah akan faham.” Sempat lagi saya menjawab, “Yalah abah, satu hari itu bila kami sudah besar dan bekerja, masa itu kami tidak perlu lagi dui1 abah. Berilah banyak-banyak kepada mereka.”

Lepas saya cakap itu, abah sedikit men1nggikan suara. “Jaga mulvt kamu, dengan orang tua jangan biad4p.” Saya teringat selepas itu saya mendengar suara mama yang tinggi di bilik.

Masa berlalu, masing-masing sudah pun bekerja, dan kami sebenarnya tidak mel4yan abah. Dapat du1t gaj1 kami hanya beri kepada mama, kerana mamalah yang pada fikiran kami telah berk0rban selamanya. Mamalah yang layak dibalas budinya, sedangkan abah pada kami menyus4hkan hidup kami. Abah j4tuh sak1t.

Okaylah kalau ada masa terluang kami balik ke rumah abah. Masa itu kami sudah masing-masing bekerja, abang dan kakak pun sudah brkahwin. Teringat pula masa mereka brkawin, majlisnya sederhana sahaja.

Kata mama, abah tidak mahu mengeluarkan bel4nja jadi mamalah yang terp4ksa berhut4ng dengan adik beradiknya untuk menampung sebahagian daripada du1t kenduri. Ya lah walaupun sederhana tetapi ribu-ribu juga, dan lagipun abang dan kakak baru bekerja. Manalah mereka ada du1t.

Atas sebab itu abang dan kak Yan m4rah sangat abah, dan mereka jarang pulang menziarahi abah. Begitu juga masa saya yang kahwin. Saya lambat kahwin kerana simpan du1t, dan saya belanja sendiri perkahwinan saya. Adik-adik pun begitu, abah kata mama tidak berbelanja banyak masa kami kahwin.

Kata mama, dia terp4ksa minta tolong adik beradiknya, untuk mengahwinkan anaknya. Masa abah sak1t, anak-anak jarang menjengok, Mereka kata mereka sibuk. Tetapi bila mama sak1t, kesemuanya pulang serentak dan berhari-hari ambil cuti. Begitulah macam mana kami semua melayani mama dan bukan sahaja t1dak melayan abah, rasa sed1h pun tidak bila mengetahui abah sak1t.

Satu perkara lagi, mama pun tidak beberapa galak kami pulang menziarahi abah. Kata mama, abah sengaja buat-buat sak1t dan hendakkan perhatian anak-anak, Kata mama, abah tidak m4lu, kedekvt dengan anak tetapi minta perhatian anak-anak.” Lama abah sak1t, dan keadaan abah bertambah tervk.

Abah terp4ksa dipindahkan ke bilik bawah, sebab abah tidak lagi mampu turun naik tangga. Tetapi abah sahaja yang tinggal di bilik bawah sementara mama di atas. Kata mama dia m4las hendak membawa barang keperluannya turun dan tidak suka bilik bawah yang kecil dan bilik airnya pun kecil. Penyak1t abah tidak menampakkan dia akan pulih malah keadaan abah bertambah tervk.

Abah juga kata mama tidak mahu makan ub4t, tetapi bila saya tengok ub4t pun tiada, mungkin mama tidak pergi mengambil ub4t untuknya, dan tidak membawanya ke h0spital untuk raw4tan.

Sesekali saya balik dan melihat keadaan abah dan mahu membawanya ke h0spital diteg4h mama. “Tak apa, pergi h0spital pun buat apa, abah kamu bukannya hendak makan ub4t, pen4t kita sahaja.” Abah kuat semangat, dia sendiri pun tidak mengharapkan banyak drpada kami dan isterinya barangkali.

Dia sendiri ke bilik air dengan kerusi r0danya tanpa minta dibantu. Ada sekali saya mahu bantu, kata mama, tidak perlu biar abah buat sendiri sebab kata mama kalau kami tiada, siapa pula yang boleh menolong? “Biar dia sendiri uruskan dirinya sendiri.” Satu hari saya pulang ke kampong. Tidak pula memberitahu mama yang saya akan pulang.

Sesampainya ke rumah, saya tidak nampak kereta, mungkin mama keluar membel1 barang-barang. Pintu rumah pun tidak berkunci.

saya masuk ke bilik abah, melihatnya dalam keadaan yang sungguh sed1h. Abah kurvs sangat. Dia tersenyum melihat saya. “Abah dah makan?” Abah menggel3ngkan kepala.

Di tepi katil saya melihat satu bekas, dan isinya nasi tetapi sudah bas1… dan air susv juga sudah berbuih-buih, bas1. Itu sahaja. Dalam hati berkata, mama ni keluar tidak sediakan dulu makanan abah ke?”

“Abah l4par?” sy bertanya, abah mengg4nguk.” “Ya Allah, tak kan begini kot?’ ‘Mana mama?” saya menghubungi tetapi talian telefon ditutup. Saya ke dapur, mencari makanan, tetapi apa pun tiada, malah di sink, periuk nasi yang berbuih-buih kerana tidak berb4suh.

Pinggan mangkuk yang kering di dalam sink. Nampak mcm sudah dua tiga hari dit1nggalkan. Saya cepat-cepat mengambil kunci kereta, keluar membel1 makanan. Dan memberi abah… ternyata abah mmang l4par, habis dimakannya. Ya Allah abah tidak makan berapa hari ini?” tanya saya. “Abah makan?” jawabnya (tetapi saya tahu abah t1pu), tetapi sudah habis. “Mama mana?”

‘Semalam dia keluar tetapi tidak pulang lagi.” “Semalam?” Maknanya abah sendirian di rumah?” “Abah diam. Kemudian dia minta saya pegang kerusi roda sebab dia nak ke bilik air. “Abah tak l4rat bangun, subuh dan zuhur tidak s0lat pun.” Sehingga jam 10 malam baru mama pulang. Bergaya sungguh mama, dengan rambutnya siap berdandan dan bibirnya merah. Mama terkejvt melihat saya.

“Mengapa tidak beritahu mama Sal balik, mana anak dan suami Sal?” katanya. Saya diam. Tidak menjawab cakap mama. Sebalik terus duduk di sebelah abah, dan mama terus naik ke atas. Mama tidak turun-turun ke bawah.
Tidak pun bertanya sama ada abah sudah makan ke belum. Abah minta kitab di atas almari.

“Kelmarin tu abah hendak baca yasiin tetapi Quran di atas almari dan t4k larat bangun.” Semalaman saya tidak boleh melelapkan mata memikirkan banyak perkara yang selama ini tidak pernah saya fikirkan. Sewaktu abah tidur saya merenung wajahnya, dan melihat abah yang semakin kurvs dan tidak berm4ya.

Saya rasa abah tidak dilayan dengan betul, makan minumnya, ub4tnya. Dan saya mula memikirkan hal mama, ‘eh mama sempat bermesyuarat dan tidak pulang rumah sedangkan abah ten4t.

Mama sempat bergaya dengan rambutnya siap berdandan dan bibirnya menyala, walhal suaminya di rumah tidak makan. Betul ke mama bermesyuarat.

Ditinggalkan nasi yang bas1 dan susv yang sudah berbuih-buih. Apa ni, ya Allah, apa yg telah terjadi pada keluarga ini? Mengapa mama biarkan abah, tidak berub4t. Saya chek bekas ub4t, kosong… eh ub4t abah semuanya sudah habis. masya-Allah.” Saya menyambung cuti, dan membawa abah ke h0spital. Mama diam sahaja, tidak banyak cakap.

Tetapi mama pun tidak masak, pagi sehingga ke petang dia di biliknya. Saya pun bel1 sahaja makanan dan menyuap abah. Dalam hati saya m4rah sangat mama, kerana saya percaya mama memang tidak malayan abah, dan saya percaya mama selalu tinggalkan abah. Dengan pintu yang tidak berkunci. Mengapa tidak dikunci?

T4kut kalau orang datang, tidak boleh masuk, dan kadang-kadang mama m4las turun dari bilik, siapa yang datang, boleh terus masuk dan jengok abah di biliknya. Saya hubungi adik beradik memberitahu apa yang terjadi, yang abah ditinggalkan sendirian.

Tetapi resp0nd masing-masing menyak1tkan hati juga. “Yalah takkan nak tunggu abah selamanya. Mama kenalah keluar bel1 beras, beli1ikan?” “Yalah… mama bukan tunggol, nak tunggu tak bangun-bangun.” Kes1an tiada simp4ti kepada abah sedangkan abah kan sak1t.

Saya minta mereka pulang, dan masing-masing kata, okay-okay, tetapi tidak seorang pun nampak batang hidung. Saya bercadang untuk membawa abah ke rumah saya tetapi abah menolak. Kata abah biarlah dia di rumahnya dan kata abah, dia mahu m4ti di rumahnya sendiri.

Saya juga sus4h hati, risau sangat kalau-kalau abah mat1 tidak siapa mengadapnya. Saya beritahu mama, janganlah keluar lama-lama. Mama diam dan menunjukkan dia tidak senang dinasihatkan begitu. Saya pulang ke Kuala Lumpur dengan hati yang kecew4 dan berjanji akan ziarah abah lagi, kalau sempat hari minggu sebab cuti pun sudah habis.

Tiga bulan terakhir sebelum abah perg1 meningggalkan kami, sayalah yang selalu berulang alik KL Melaka. Mujurlah tidak jauh sangat, dan dapatlah saya sekeluarga pulang menjengok abah. Adik beradik abah ada juga datang menjengok… mereka datang membawa pelbagai dan jauh drpada apa yg diperkatakan oleh mama tentang mereka.

Saya rasa mereka orang baik-baik. Saya mula memikirkan yang selama ini kami semua salah anggap dan percaya seratus peratus mengenai apa yg dikhabar oleh mama mengenai keluarga sebelah abah. Sebelum abah pergi, Mak Lang ada bercakap dengan saya, “Sal bawalah abah Sal ke rumah Sal, kes1an abah kamu.” Kami selalu juga singgah ke sini… tengok abah kamu. Kes1an tengok dia. Mama kamu busy sangat, kadang-kadang tiada makanan.”

Saya menel4n air liur. “Abah kamu selalu sendirian. Dia kata, dia pun tidak tahu ke mana mama kamu pergi. Kami tidak mahu masuk campur dalam rumah tangganya, dan adik beradik kamu pun membenc1 kami. Abah kamu adalah cerita sikit2.” Abah men1nggalkan kami setelah dua bulan k0m4.

Mama seorang yang ker1ng hati, tidak nampak pun dia bersed1h sangat abah pergi. Dan ditanya sama ada mama hendak buat kenduri arw4h, mama minta dibuat di surau sahaja. Beri sahaja du1t pada orang surau, dan mereka akan uruskan.

Mana ada pinggan mangkuk hendak kenduri kendara. Sehari selepas abah pergi, masing-masing sudah pulang ke rumah sendiri. “Akak nak bawa mama ke KL,” kata kakak. “Tunggulah kan tidak baik kalau kita terus kosongkan rumah ini.’ ‘Ya lah, ya lah minggu depan akak balik dan ambil mama, biar dia berehat di rumah akak,”.

“Takkan semua hendak balik… kita duduk di sini tiga empat hari lagi,” saya beritahu abang, kakak dan adik-adik, tetapi masing-masing sudah berkemas. “Kenduri boleh buat di mana-mana, tidak perlu dibuat di sini,” jawab abang..Malam abah men1ggal hanya saya sekeluarga yang tidak pulang.

Dan malam itu sya sekeluarga membuat kenduri tahl1l di surau dan memberitahu orang surau yang kami hendak mengadakan kenduri sehingga tiga malam berturut-turut. Suami pun setuju untuk memb4yai semuanya. Masa mengemas bilik abah saya berjumpa sebuah diari, dan terus saya masukkan ke dalam tas tangan.

Saya tidak ambil apa-apa kecuali diari itu dan tidak pun memberitahu mama yang saya berjumpa dengan diari. Lagipun mama tidak berapa kisah. Masa kami mengemas bilik abah, mama tidak jengok pun, dia di atas, kemas atau tidak rasanya mama tidak mahu ambil tahu. Seminggu kemudian saya diberitahu mama pun sudah dibawa oleh kakak ke rumahnya.

Tinggallah rumah abah kosong da, jadi kata abang, siapa yang sudi balik, baliklah. Atau kalau hendak lawat mama, dia di rumah kakak.
Membaca diari abah membuat saya tidak henti menang1s. Rupanya abah mengeluarkan segala isi hatinya di dalam diarinya. Dia bercerita bagaimana dia mahu melihat anak-anaknya berjaya dan hidup senang.

Dia bercerita bagaimana dia amat kecew4 kerana isteri dan anak-anaknya tidak mempedul1kan dia. Dia tahu anak-anaknya telah dir4cun j1wa mereka oleh ibu mereka sendiri. Dia bercerita betapa dia kecew4 dengan tindakan mama yang mengh4sot kami semua membenc1 ibu bapanya yaitu nenek kami sendiri, sehingga mereka m4ti pun mama tidak pergi.

Dia kecew4 dibusokkan dengan cerita yang bukan-bukan… mengenai adik beradiknya..Dia mencatatkan perbelanjaan bulanan, untuk semuanya dengan gaj1nya yang sebanyak tu… baru saya sedar gaj1 abah kecil dan malah tidak cukup dengan perbelanjaannya sekolah kami. Rupanya apa yang dikatakan mama selama ini tidak benar.

Adik beradik abahlah yang selalu memb4ntu abah… abah selalu minta b4ntuan kew4ngan daripada nenek semasa mereka masih hidup dan bila kedua nenek men1ggal, abah menju4l bahagiannya itu, iaitu tanahnya kepada adiknya supaya w4ng itu dapat digunakan untuk menampong perbelanjaan kami.

Du1t penc3nnya tidak cukup, masa itu saya dan adik masih di universiti, malah dalam sebuah catatan ada mengenangkan bagaimana saya menempel4k abah tentang peristiwa yang saya ceritakan. Dan rupanya bukan saya seorang, abang dan kakak pun telah bersemuka dengan abah akan hal yang sama.

Yang sy pal1ng sed1h adalah tentang per4ngai mama sendiri yang abah diamkan. Abah tahu mama j0li di luar, dan du1t abah, mama banyak belanjakan untuk dirinya sendiri. Abah seorang pemerhati… dia tahu mama belanja sebahagian daripada du1t dapur yang diberi untuk membel1 bajunya, lipstik dan bedak dan beg tangannya.

Mama juga ada membel1 emas dan semua itu dengan duitnya. Lagipun mama tidak bekerja, dan saya mendapat tahu yang keluarga mama bukan orang senang. Bila abah pergi dan barulah kami adik beradik tahu akan kisah sebenarnya. Tetapi sebagai anak tidaklah kami hendak bersemuka dengan mama, tetapi kami tahu apa yang sebenarnya terjadi.

Diari itu sebagai bukt1. Dan pernah kami adik beradik sahaja, keenam kami pulang ke kampong atuk, berjumpa dengan bapa dan mak saudarra yang masih ada, hanya untuk bertanya beberapa hal yang kami tidak berapa jelas. Sed1h sangat dengan segalanya tetapi abah sudah tiada untuk kami memohon 4mpun.

Banyak sekali peng0rbanan abah kepada kami anak-anaknya. Saya teringat mengemas almari abah. Kas1han pula melihat baju-baju abah, bertampal sana sini. Betul abah langsung tidak memikirkan untuk dirinya. Bajunya pun burvk belaka, baru kami sedar yang abah bukan kedekvt tetapi w4ngnya tidak kecukupan.

Besar manalah gaj1 guru waktu itu? Saya tidak tahu bagaimana hendak menebvs d0sa saya dengan abah selain berdoa untuk kesejahteraannya di sana. Saya sempat juga minta 4mpun kepada abah sebelum abah pergi, tetapi yang lain, semua tidak sempat.

Yang menghadap abah pergipun hanya saya sekeluarga kerana masa abah ten4t dan minta mereka pulang pun masing-masing mengambil masa… mereka sampai sesudah abah mnghembvskan n4fas terakhir. Saat saya menulis ini, mama sak1t. Mama selalu juga menyebut nama abah, mungkin mama kes4l dengan tindak tanduknya semasa abah masih ada.

Mungkin mama juga kes4l kerana tidak sempat minta 4mpun kepada abah. Banyak kemungkinan tetapi biar mama tidak tahu yang kami semua tahu apa yg sebenarnya brlaku. Mama bertuah, sak1tnya ada orang yang menjaga, kami membuat jadual untuk menjaga mama, supaya mama tidak tinggal bersendirian sewaktu sak1tnya, dan kami melayan kehendak mama.

Sesekali hati ini ger4m juga dengan mama tetapi saya tahu akan d0sa dan pahala, dan biarlah kes4lahan mama dengan abah, Allah yang Maha Mengetahui. Sebagai anak sekarang menjadi tanggungjawab kami menjaga ibu kami.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : Seleksi Media

Leave a Comment