Kemas dapur arw4h mak, anak kagum ‘baking p0wder sebelum merdeka’ masih el0k… bancuh air c0klat exp1red thn 1998 – “Terduduk saya minum secawan”

KUALITI barangan dahulu kala memang tak ada tolok bandingannya, dan mungkin sebab itulah jugalah ia seringkali dijadikan perbandingan dengan barangan yang diju4l pada masa kini.

Baru-baru ini, seorang pengguna media s0sial, Ezeet Abu Bakar berkongsi rasa kagumnya apabila dia terjumpa barangan dapur yang sudah lama tam4t tempoh tetapi masih tersimpan elok di dalam kabinet dapur milik arw4h ibunya.

“Saya mencuba sendiri serbuk kok0 tersebut hari ini, ser1us boleh diminum lagi dan masih segar rasanya. Mereka jujur dan ikhlas menjaga kualiti pr0duk keluaran mereka,” tulisnya di laman Faceb00k.

Bercakap kepada mStar, Ezeet berkata, antara barangan lain yang dijumpainya adalah serbuk baking p0wder jenama R0yal yang dikeluarkan sebelum negara mencapai kemerdekaan.

“Terkejvt saya bila buka kabinet dapur ibu, ada lagi barang-barang dapur yang masih belum dibuka, masih el0k se4l dengan aluminium dan selepas dibuka, tiada kul4t atau sebarang ser4ngga.

“Saya am4ti tin-tin tersebut sambil mengenangkan arw4h ibu yang membesarkan kami. Kemudian saya ternampak h4rga dan tarikh lupvtnya, yang paling saya terkejvt, baking p0wder ibu exp1red pada 4 Ogos 1951,” ceritanya.

Serbuk koko dan tarikh lupvtnya (kanan atas) serta tarikh lupvt pada tin baking p0wder.

Menurut Ezeet, barangan tersebut ditemuinya ketika dia mengemas rumah arw4h ibunya di Muar, Johor, sewaktu negara diletakkan di bawah Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP).

Jelasnya, dia sudah hampir tujuh tahun tidak menjejakkan kaki ke rumah tersebut, iaitu setelah kem4tian ibunya.

Ezeet turut bercerita mengenai satu tin serbuk k0ko larut jenama Van H0uten yang masih elok untuk digunakan walaupun tarikh lupvtnya adalah pada 1 May 1998, iaitu sekitar 23 tahun lalu.

“Bila saya buka serbuknya masih gebu lagi, jadi saya bancuh dengan susu pekat dan sedikit g4ram.

“Rasanya memang berbeza dan elok sangat lagi, terduduk saya bila minum secawan, terus saya menang1s terkenangkan ibu.

“Saya mengimbau balik keadaan ibu masa tahun 1978, umur saya baru empat tahun, kemudian saya teringat bangunan lama, bazar termasuklah Muar Trade Center dan kenangan saya duduk di kerusi rotan yang diletakkan di atas palang basikal,” katanya, yang juga seorang jurutera mek4nikal.

Ezeet turut menjumpai buku dekorasi milik ibunya.

Menurut Ezeet, ibunya yang juga seorang d0ktor men1ngg4l dunia sekitar enam tahun lepas disebabkan j4ngk1tan kum4n.

Katanya, serbuk koko dengan berat bersih 125gram serta lengkap dengan tanda harga ‘RM3’ itu mungkin digunakan ibunya untuk membuat kuih raya.

Ezzet (berbaju biru gelap) berdiri di belakang ibunya Dr Hasni Abd Manaf (baju pink dengan belang) yang men1ngg4l dunia enam tahun lepas.

“Serbuk koko tu rasanya ibu nak guna untuk buat kuih raya tapi keadaannya bila saya jumpa masih belum dibuka, mungkin sebab waktu tu anak-anak sudah berhijrah kerja di Kuala Lumpur.

“Kalau tengok pada tahun itu, dia tinggal sendirian, tiada siapa b4ntu dia, mungkin sebab itu barangan tersebut tidak terusik.

“Itu yang membuatkan saya terkenang semula, kalau berpandukan pada tarikh lupvt tersebut mungkin dia bel1 pada tahun 1995 atau 1996,” katanya, sambil menambah ibu dan bapanya berp1sah pada tahun 1987.

Selain makanan, Ezeet yang pulang ke rumah bersama isteri dan anaknya turut menjumpai buku resepi lama serta buku dekorasi milik ibunya.

“Buku resepi ini boleh dijilidkan semula sebab masih elok lagi.

“Ia mengandungi resepi tradisi yang tidak menggunakan rempah ratus segera dan ilmu ini boleh dikongsikan dengan generasi terkini,” katanya.

Buku resepi milik ibu Ezeet.

Menurut Ezeet, dia sendiri sememangnya seorang yang gemar mengumpul barangan lama.

Antara koleksi barangan lama yang disimpannya termasuklah k0lek atau sampan berukuran sepanjang lima kaki yang dibel1nya, bekas temb4kau s0ngel, Zipp0 (segenis pemetik ap1) dan tempayan.

Kolek sepanjang lima kaki ini boleh memuatkan satu orang.

Ezeet juga ada menerima beberapa barangan lama lain yang dihadiahkan oleh pemilik asal apabila mengetahui tentang minatnya dalam mengumpul barangan lama.

Menurut Ezeet, dia tidak akan pernah menju4l koleksi barangan lama yang dimilikinya.

Tempayan (kiri), bekas temb4kau s0ngel dan bekas lud4h (kanan) yang dimiliki Ezeet.

“Ju4l? Saya sayang, saya menghargai kenangan.

“Biar tiada du1t tak mengapa asalkan saya boleh simpan (barangan ant1k) untuk generasi yang akan datang,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment