Penumpang terper4san pemandu teksi letakkan helaian kertas di stereng kereta. Bila ditanya, jaw4pan diberikan buat dia terkedv

Kata pemilik gambar : Hari ini saya na1k teksi dan terperasan pemandu teksi melek4tkan helaian Al-Quran di stereng keretanya. Kemudian saya minta izin untuk ambil gambarnya tetapi dia h4lang dan berkata :

“Minta maaf tol0nglah jangan seb4rkan, saya t4kut jadi r1ak nanti.”

Saya memb4las :

“Pusing muka, saya akan ambil gambar dari belakang. Saya mahu anda jadi c0ntoh untuk orang ramai”.

Dia pun bersetuju.

Saya tanya dia :

“Saya nampak awak tak berhent1 baca Al-Quran dari tadi”

Jawabnya :

“Saya bukan baca, saya hafal. Setiap kali berhent1 ketika lampu isy4rat merah, saya akan mula hafal. Bila dah mula lampu hijau, saya akan mengulang ayat yang dihafal tadi.. Begitulah”

Allahuakbar sahabat sekalian. Bila baca kisah ini, teringat firman Allah swt betapa mulianya ahli Al-Quran.

‎{ رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ۙ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ }

“(Ibad4t itu dikerjakan oleh) orang-orang yang kuat imannya yang tidak dil4laikan oleh perniagaan atau berju4l-bel1 daripada menyebut serta mengingati Allah, dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat;

mereka t4kutkan hari (k1am4t) yang padanya berbalik-balik hati dan pandangan.” (An-Nur, 37)

Kredit kepada pemilik asal gambar


Terjemahan : kunantaofficial

Ganj4ran hafal al-Quran

Mengahafal al-quran merupakan satu perbuatan di mana seorang h4mba-Nya ingin mendapatkan keredhaan Allah SWT dan mengharapkan g4njaran pahala di dunia dan di akh1rat. Justeru, Allah SWT telah menjanjikan ganjaran yang cukup besar kepada mereka semua tidak kiralah di dunia mahupun di akh1rat. Antara kelebihan seorang penghafal al-Quran di dunia adalah :

1. Mereka diangkat sebagai seorang pemimpin

Seseorang yang lebih banyak hafalannya lebih diutamakan untuk dijadikan sebagai pemimpin ataupun imam s0lat. Hal ini bertepatan dengan sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Abu Sa’id al Khudriy ra, Beliau mengatakan,

Rasulullah SAW bersabda, “Jika kalian berjumlah tiga orang (dan hendak mengerjakan solat berjamaah) makan hendaklah salah seorang dari kalian yang paling banyak hafalannya menjadi imam”

2. Mereka dianugerahkan hati dan pemikiran yang tenang dan lapang
k4nak kanak membaca al quran

Orang yang menghafal al-Quran merupakan seorang yang lebih dekat dengan Allah SWT. Hal ini demikian kerana ayat-ayat suci al-Quran tersimpan di dalam dada mereka dan mereka berusaha untuk mengekalkannya dengan baik. Para penghafal al-Quran akan sentiasa “mur0jaah” atau mengulang bacaan al-Quran mereka dengan tujuan untuk menjaga hafalan mereka.

Oleh hal yang demikian, hati mereka akan sentiasa mrngingati Allah SWT, dan sesungguhnya hati yang sentiasa mengingati Allah SWT akan mendapatkan ketenangan seperti yang telah dinyatakan di dalam surah Al-Ra’d, ayat ke 28 yang berbunyi :

{الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ}

“Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenter4m dengan berzikir (mengingat) Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenter4m”

3. Mereka merupakan 1nsan istimewa Allah SWT

Daripada Anas r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah itu mempunyai keluarga yang terdiri daripada manusia.”

Kemudian Anas bertanya: “Siapakah mereka itu wahai Rasulullah?”

Baginda menjawab: “Iaitu ahli Al-Quran (orang yang membaca atau menghafal al-Quran dan mengamalkan isinya). merekalah keluarga Allah dan orang yang istimewa bagi Allah.” (Riwayat lbn Majah)

4. Mereka dapat memberi syafaat kepada ahli keluarga mereka

Mafhum sabda Rasulullah s.a.w.: “Sesiapa membaca al-Quran dan menghafalnya, maka Allah akan memasukkannya ke dalam syurga dan memberikannya h4k syafaat untuk 10 orang angg0ta keluarganya yang mereka semuanya telah ditetapkan untuk masuk ner4ka.” (Riwayat al-Tirmizi dan al-Nasa’i)

5. Mereka bakal mendapatkan syurga yang tertinggi

Daripada Aisyah r.ha., Rasulullah s.a.w. bersabda, mafhumnya: “jumlah tingkatan—tingkatan syurga sama dengan jumlah ayat-ayat al-Quran. Maka tingkatan syurga yang dimasuki oleh penghafal al-Quran ialah tingkat yang paling atas, tidak ada tingkat lagi sesudah itu.” (Riwayat al-Baihaqi dan al-Hakim)

Banyak lagi kelebihan untuk seseorang yang menghafal al-Quran yang tidak disertakan di sini. sesungguhnya mereka merupakan insan-insan yang telah banyak berk0rban untuk memperju4ngkan ag4ma Islam. Oleh hal yang demikian, ibu bapa dan kita sendiri seharusnya berhasrat untuk menjadi seorang hafiz dan mendidik anak-anak mereka dengan baik agar kita berjaya di dunia dan akh1rat.

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment