Es0k nak ‘terbang’ balik kampung, bibik kant0i nak angkut sekali bar4ng majikan… selepas minta ma4f sempat ‘remb4t’ jam sebelum ke airp0rt

“BUKAN nak membuka a1b sebab kami tak ded4hkan wajah atau namanya pun… tapi niat utama adalah mahu sebar kesedaran agar dijadikan pengajaran buat majikan lain.”

Demikian penegasan pasangan suami isteri, Dr Israfil Merican dan Nur Izzah Khalil berhubvng pended4han mengenai sikap ‘p4njang tangan’ bek4s pembantu rumah mereka.

Terdahulu menerusi aplikasi TikT0k, Nur Izzah memuat naik video penemuan barang-barang miliknya dan suami di dalam bagasi milik pembantu rumah mereka selepas melakukan ‘sp0t check’ sebelum wanita itu pulang ke kampung halamannya.

Empat klip video yang dimuat naik secara berasingan itu sehingga kini meraih antara 36,000 hingga 544,000 jumlah tontonan.

Menurut Nur Izzah, dia sudah lama tergerak hati untuk melakukan pemer1ksaan terhadap bagasi milik pembantu rumahnya itu sejak wanita tersebut sudah mula mengemas barang-barang untuk dibawa pulang.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Dah lama sebenarnya nak check tapi asyik tert4ngguh saja. Sebenarnya b1bik kami dijadualkan pulang pada 12 September kerana perm1tnya sudah t4mat… jadi dia dah kemas bagasi awal. Tapi penerbangannya c4ncel. Saya tempah t1ket kali kedua, pun b4tal juga.

“Kali ketiga tempah t1ket, penerbangannya pada 26 September. Jadi malam sebelumnya tu, saya saja beritahu nak check bagasinya. Muk4nya terkejvt dan agak menggel4bah… dia kata semua barang dalam bagasi tu adalah miliknya.

“Tapi akhirnya dia benarkan kami check. Bagasi pertama yang saya buat sp0t-check, saya jumpa barang mekap. Terkejvt sangat. Saya tergerak untuk rekod sebagai bukt1 dan tujuan pr0tect1on.

bibik baru 1

Baju milik anak-anak Nur Izzah dan Dr Israfil turut ‘diremb4t’.

“Gal1 punya gali lagi, banyaklah barang milik kami dalam bagasi dia. Baju kel4war eksklusif milik saya pun ada. Dia t1pu k0non kawannya yang beri. Selama ini, kami ingat barang-barang yang hilang ni sebab ters4lah letak. Langsung tak fikir kena cur1, lagi pula baru pindah rumah… memang tak sangkalah,” ujar wanita berusia 36 tahun ini.

Menurut Nur Izzah yang juga pengasas pr0duk kecantikan kul1t K0zha Skincare, selepas mengambil semula barang kepunyaan mereka, dia dan suaminya kemudian mengambil keputusan untuk membungkus (wrap) bagasi-bagasi tersebut dan meletakkannya di dalam kereta.

“Malam tu, kami siap t1dur di ruang tamu rumah untuk pastikan bib1k tak c0ntact sesiapa dan p4ss barang apa-apa lagi. Bib1k ni ada g3ng yang sebelum ni selalu sangat datang rumah, walaupun kami dah l4rang.

bibik baru 2

Beg kepit (pouch) dan telefon bimbit yang sudah tidak digunakan turut ditemui dalam bagasi pembantu rumah tersebut.

“Nak dipendekkan cerita, subuh sebelum kami bertolak ke lapangan terbang, bibik ni datang jumpa saya dan minta ma4f. Masa nak hantar, kami sp0t-check lagi beg tangan dan beg plastik yang dijinjing… jumpa pula seutas jam tangan suami.

“Dia kata, dia ambil jam tangan tu sebab dah tiada bateri. Aduh4i boleh pula dia bagi jawapan macam tu. Kami boleh simpulkan barang-barang kami yang dia ‘s1mpan’ bern1lai antara RM4,000 hingga RM5,000.

“Ia termasuklah barang mekap, h0twheels, baju, jam tangan dan macam-macam lagi. Itu baru yang kami jumpa… ada lagi yang masih ‘gha1b’ hingga kini iaitu jam tangan saya dan dua bentuk c1ncin saya,” ujar ibu kepada empat cahaya mata ini.

Sementara itu, Dr Israfil pula menambah, dia sama sekali tidak menyangka pembantu rumah yang dianggap seperti ahli keluarga sendiri itu terg4mak mengkh1anat1nya dan isteri.

Malah tambahnya yang merupakan Peng4rah (Perub4tan) di platf0rm kes1hatan dig1tal, Ands0n.com.my itu, wanita berusia lewat 30an itu menunjukkan kel4kuan dan sikap yang amat berbeza sejak kebelakangan ini.

“Dua tahun dia berkh1dmat dengan kami. Sikapnya ketika mula-mula bekerja dengan akhir-akhir ini sangat berbeza. Pernah banyak kali terh1du b4u rok0k di kawasan biliknya. Tiada siapa dah yang mer0kok di rumah.

“Bukan itu saja, akhir-akhir ini selalu sangat kawan-kawan dia datang ke rumah walaupun kami dah l4rang. Pernah sambil buat kerja, tangannya sibuk pegang handph0ne. Itulah pet4nda dia sudah tak h0rmat majikan.

Dr Israfil dan Nur Izzah berk0ngsi pengalaman agar dapat dijadikan iktibar buat para majikan yang lain.

“Saya bukan apa, mal4s nak tegur berlebihan atau berk4sar… b1mbang nanti anak-anak kita pula jadi m4ngsa. Kami layan dia baik sangat selama ini. Baju raya pun bel1, tiket nak balik pun kami t4nggung. Malah kami hulur sikit duit kepadanya sebelum berlepas.

“Ada yang k0men kenapa tak lap0r p0lis. Kecew4 memang kecew4 dengan apa yang dia dah buat, namun kami masih ingat apa kebaikan dia kepada keluarga kami,” ujarnya lagi.

Pasangan ini dalam pada itu turut melahirkan rasa bersyukur kerana sudah mendapat seorang pembantu rumah warga tempatan yang disifatkan ib4rat ‘langit dengan bumi’ jika mahu dibandingkan dengan bek4s bibik mereka.

Nur Izzah merupakan ibu kepada empat cahaya mata.

“Bukan nak puj1 sebab pembantu baru ni orang kita, tapi memang berbeza level rajin dan sikap mereka berdua.

“Ini adalah pengalaman kami… tak semua pembantu rumah seber4ng itu tak bagus. Cuma segel1ntir saja. Buat majikan dan bakal majikan, ingatlah, walau baik macam mana pembantu rumah kita, sentiasalah berw4sp4da… tapi bukan nak suruh bvrvk sangka.

“Tetapkan per4turan dan kalau mampu, pasanglah kamera litar tertutup (CC TV). Kita sebagai majikan bertanggungjawab untuk pastikan t1ada benda bvruk berlaku di depan dan belakang kita,” kata Nur Izzah lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment