Saya bukan kaki law4n. Usia sudah 4 series, punya 5 0rg anak. Tp lps diteraj4ng suami, sy tekad ambik langkah ini

Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. M0hon k0ngsi jika bermanafaat dan m0hon ma4f jika ada ters1lap dan salah.

Kita sering mendengar dan terbaca kisah-kisah wanita dider4 secara fiz1kal dan ment4l di mana-mana dalam rumahtangga. Tak kira bangsa dan ag4ma.

Jujur, pernah tak terdetik dalam hati para pembaca sekalian, betapa b0dohnya wanita-wanita ini kerana membiarkan diri terus-menerus hidup dalam penyeks4an bersama anak-anak?

Mesti pernah kan? Pernah tak para pembaca mel0ntarkan k0men-k0men nasihat menggesa wanita-wanita m4lang ini untuk minta cerra1, mesti pernah kan?

Para pembaca, words will never be l0uder than action. Little that people know, that getting away from it, is not an easy as you think, especially when you are de4ling with a narc1sis1sts.

Nama saya Kamariah Abidin, mestilah bukan nama sebenar. Sudah masuk usia 4 series, punya 5 orang anak, pernah mendirikan rumahtangga yang bertahan selama sedekad.

Saya berkelulusan Sarjana lu4r negara, pernah menjadi pensyarah di sebuah universiti sw4sta terkenal di Malaysia, bergaj1 besar, hidup sangat berdikari sebelum terper4ngkap dalam rumahtangga from h3ll.

Saya berhent1 kerja kerana bek4s suami mengajak saya berp1ndah ke negeri lain untuk mengembangkan perniagaannya. Bek4s suami pun, berkemampuan untuk men4nggung saya, dan dia pun mengajak saya bersama menjalankan perniagaannya.

Penghijrahan tu, memulakan titik tolak pender4an yang berlaku pada diri saya. Di mana s1lapnya? Saya tidak faham hingga sekarang.

Saya kerap dim4rah, ditengk1ng, dimak1 dan dih4mun, untuk kes4lahan yang sangat rem3h. Contohnya, cara saya pot0ng labu kuning tak sama dengan cara yang dia biasa p0tong.

Saya bukan kak1 law4n, saya bukan kak1 h4mun. Saya pernah diter4jang hanya kerana bertanyakan kenapa dia tidur lewat, padahal pertanyaan tidaklah lain hanya r4sa ambil berat. Biasanya saya hanya akan mendiamkan diri sekiranya dim4rah.

Pada ketika itu, saya sungguh h0rmat pada suami kerana dia adalah orang yang berpeng4ruh dalam masyarakat, dan saya sering mengingatkan pada diri, untuk terus mengelakkan melakukan kes1lapan, try to be near perfect in everything that I do. Hidup saya macam Z0mb1e.

Saya takkan bercerita panjang tentang penderr4an yang saya hadapi, itu sudah ters4sar dari tujuan penulisan saya.

Saya hanya ingin berkongsi apa yang para pembaca boleh lakukan sekiranya berada di dalam abvs1ve marriage, dan apa anda perlu fikir sekiranya terbaca tentangnya.

1. Kekuatan dan Perancangan

Kekuatan itu perlu, tapi kekuatan sahaja takkan membawa anda ke mana-mana. Sekiranya berdepan dengan abvs1ve marriage dan anda ingin keluar daripadanya, anda perlu ada PLAN! Bak kata pepatah English, “fa1l to plan is plan to fa1l”.

Aturkan langkah pertama yang anda hendak buat. Sekiranya dipvkul, wajiblah buat lap0ran p0lis. Kalau betul tekad untuk lepaskan diri, jangan sekali-kali tarik balik lap0ran.

Keputusan sebegini perlukan hat1 yang bulat, kalau bersegi-segi, janganlah bu4ng masa p1hak berku4sa. Suami anda akan direm4n, mungkin tak lama. Akan dipanggil untuk dibuat pertudvhan, dibicarakan dan dihvkum.

Gunakan tempoh sepanjang ketiadaan si Dia, untuk beb4skan diri, seperti pulang ke rumah keluarga, cari rumah lain atau apa sahaja cara yang sesuai dengan situasi anda. Perlu diingatkan, untuk melakukan semua ini, anda perlukan du1t.

Nak p1ndah du1t, nak cari rumah du1t, nak balik rumah keluarga du1t, nak mulakan hidup baru du1t. Sebab tu para pembaca, jangan pert1kai, kenapa ada yang bert4han duduk dalam perkahwinan sebegini. Salah satunya adalah kebergantungan sumber ek0nomi pada suami, isteri tiada inc0me tiada s1mpanan.

Maka simpanlah nasihat-nasihat dan k0men-k0men murni anda, melainkan berniat mahu menghulurkan RM untuk membantu wanita-wanita m4lang ni.

Nasib saya agak baik, kerana saya berjaya menju4l rumah yang kami duduki, atas nama saya. Rumah kami pada ketika untuk memang bakal di lel0ng.

Allah hantarkan seorang hamba Allah yang sanggup membel1 rumah kami dan urusannya selesai dalam masa yang sangat singkat.

Hasil ju4lan rumah saya dapat b4yar hut4ng b4nk, dapat c4shback yang mana 70% daripadanya habis saya guna untuk langs4i semua hut4ng.

Pada ketika itu saya fikir, hidup baru saya akan lebih mudah untuk dibina dengan melangs4ikan semua hut4ng. Biar c4shless janji d3btless.

Oh ya, bekas suami saya pun ketika itu, sudah ada rumah lain, yang dia duduki bersama isteri barunya. Jadinya memang dia telah mengab4ikan saya dan anak-anak ketika itu.

Tapi saya okay saja, saya lagi suka dia t1ada di rumah. Like I wrote earlier, saya takkan elab0rate tentang kebvrukan bek4s suami. Jom fokus.

Setelah terju4l rumah saya, saya dan anak-anak berp1ndah ke sebuah flat 2 bilik, Dari rumah besar, kami berp1ndah ke flat. Ketika ini, saya masih dalam pr0ses cerra1.

Saya buka gerai bersama jiran saya, meniaga mee bandung, soto dan mee kari. Alhamdulillah, perniagaan ni dapat bantu perbelanjaan harian saya selama 6 bulan.

Mal4ngnya saya terp4ksa menyerah, kerana kerap sak1t akibat s1hir. Parents saya gesa untuk balik ke kampong di selatan tanah air dan tinggalkan tempat tinggal ketika itu. Saya akur.

Di hometown, saya mulakan balik hidup baru. Berusia 37 tahun ketika itu, dan ada l4pse 10 tahun tidak bekerja dgn majikan, agak suk4r untuk saya mendapatkan kerja.

Saya s3tkan t4rget untuk menhantar permohonan kerja sebanyak at least 10 permohonan setiap minggu, dan saya mesti attend interview sekurangnya 3, seminggu. Sekiranya tak achieve g0al, saya akan review balik apa kelem4han pada perm0honan saya.

Alhamdulillah saya dapat kerja, walaupun gaj1nya bertaraf gaj1 fresh grad, saya tetap terima dan bertekad untuk cari as much experience that I can.

Dalam masa 3 bulan, saya dinaikkan p4ngkat sebagai ketua di tempat kerja atas k0mitmen kerja yang saya berikan. Selepas dinaikkan p4ngkat, saya pun keluar dari rumah parents dan menyewa sendiri.

That was way back in 2017, Alhamdulillah, kehidupan sekarang sangat baik, Bekas suami memang tidak pernah hulurkan nafkah, berhubvng pun tak pernah. Takpelah saya mal4s nak ambil tahu sebab saya sibuk menguruskan diri dan anak-anak.

2. Cari Kelebihan Dalam Diri

Pers0alan yang kita selalu tanya kalau nak berp1sah (untuk yang tidak bekerja) – Nak bagi anak makan apa? Anda lebih kenal siapa diri anda.

Carilah kelebihan yang ada dalam diri. Saya pandai memasak, tidaklah handal, tapi Insyaallah yang makan akan minta lagi. Belajarlah kemahiran-kemahiran yang boleh mendatangkan kevntungan seperti menjahit, baking, menggubah dan banyak lagi life skills.

Boleh attend kelas-kelas kemahiran anjuran Kemas dan anjuran masyarakat setempat dengan yur4n yang sangat minima. Kena usaha dan research. Sebab tu saya cakap, planning tu penting, bukan main hent4m ker0mo nak cerra1.

3. Muhasabah Diri

Ingat tak saya ceritakan yang saya sak1t dis1hir? Saya telah kemana-mana untuk berub4t. Ketika itu saya seolah tiada semangat hidup, padahal saya telah mendapat kebebasan yang saya nak.

Pervt saya membesar, bukan gemuk ya sebab pervt saja besar. Akhirnya saya ditemukan dengan seorang guru ag4ma. Dia takde bagi air penawar atau apa-apalah. Dia cuma minta saya pulang ke kampong dan mohon 4mpun pada ibu dan bapa saya,

Walaupun setahu saya, saya tiada k0nflik dengan mereka, tapi tanpa saya sedari hati mereka pernah tergur1s mungkin kerana perbuatan atau percakapan yang saya tidak sengajakan.

Itu sahaja yang diminta buat oleh guru ag4ma tersebut, selebihnya dia minta saya teruskan beramal macam biasa.

Memang kehidupan saya lebih baik selepas itu, Saya terus sihat, dan bersemangat. Pervt saya surut saya betul-betul rasa sihat!

Mas4lah kes1hatan, mas4lah rumahtangga, mungkin itulah mus1bah yang Allah turunkan pada saya atas kekh1lafan saya. Perjalanan kehidupan saya lebih smooth, walaupun kew4ngan masih belum kukuh ketika itu, saya rasa cukup. Alhamdulillah.

Kata Akhir Saya

Para pembaca, anda tidak akan faham kesus4han untuk melepaskan diri dari abvs1ve marriage selagi anda tidak merasainya sendiri.

D0mest1c vi0lence mer0bekkan segala apa yang ada pada diri seseorang, keyakinan diri, m4ruah, it bl3eds you dry,

Dan wanita yang m4lang ini akan end up mempercayai yang mereka tidak akan dapat survive tanpa berada di sisi suami yang mender4nya. Saya pernah melaluinya dan saya sangat faham.

Percayalah, tiada siapa yang boleh memahami wanita yang dider4 dalam perkahwinan melainkan an0ther b4ttered w0men.

Oleh itu, berkata baiklah sekiranya anda terjumpa dengan wanita-wanita m4lang begini. B4ntulah mereka, jangan dipert1kai mengapa mereka berada dalam perkahwinan itu, bantulah tanpa prejvd1s. D0mest1c Vi0lence Surv1v0r, – Kamariah Abidin (Bukan nama sebenar)

Sumber : menujukebenaran

Leave a Comment