T4k sedap hati pet4nda kereta nak j4tuh g4ung sedalam 6 meter, wanita sempat mengucap kerana sangka aj4l dah tiba… aj4ibnya langsung tak ceder4

“HANYA mampu ber1st1ghfar dan mengucap… dalam keadaan pandangan ‘tertutup’, mata men4ngkap sejalur cahaya putih.”

Demikian kata Nurmasturina Najihah Hassin ketika bercerita mengenai kejadian nger1 yang mana dia nyar1s menemui aj4l selepas keretanya terbab4s ke dalam g4ung berketinggian enam meter.

Kuasa Allah, wanita ini tersel4mat tanpa mengalami sedikit pun keceder4an meskipun keretanya remvk tervk dan dikategorikan ‘t0tal l0ss’.

Masih mengingati setiap detik ins1den itu secara terperinci meskipun sudah dua tahun berlalu, wanita ini turut berk0ngsi secara ringkas kr0n0logi kem4langan nger1 yang men1mpanya itu di TikT0k.

Menurut gad1s yang senang disapa sebagai Jiha ini, ketika ins1den yang berlaku pada tanggal 16 Julai 2019 itu, dia sedang dalam perjalanan dari Gua Musang ke Kota Bharu, Kelantan dan memandu bersendirian.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya bertolak dari Gua Musang sekitar pukul 7 malam. Saya t4k bawa laju sebab ketika itu keadaan hujan agak lebat. Setibanya di satu selek0h berhampiran Sungai Bayu, mungkin kerana jalan licin, kereta h1lang kawalan lalu terbab4s.

“Tiga kali stereng kereta berpusing… masa tu, memang gelap dah pandangan. Mungkin Allah ‘tutup’. Dalam hati terdetik, mungkin dah tiba aj4l menjemput… saya hanya mampu ber1st1ghfar dan mengucap.

“Dalam keadaan kereta berpusing dan terjun4m tu, mata men4ngkap sejalur cahaya putih. Saya masih ingat dengan jelas. Akhirnya, kereta berhent1 terjun4m kerana tersangkut pada pokok. Masa itu, bila menyedari masih berny4wa, tak hent1-hent1 saya bersyukur,” ujar wanita berusia 24 tahun ini.

gaung 2

Kereta Jiha yang terb4bas ke dalam g4ung ditarik menggunakan trak tunda.

Berada di bawah g4ung yang agak dalam dan penuh dengan belukar, ditambah pula dengan suasana gelap malam, Jiha berkata dia cuba untuk bertenang dan tidak pan1k agar dapat berfikir tindakan yang patut dilakukannya.

“Pertama sekali, saya keluar daripada kereta untuk pastikan t1ada tumpahan minyak t4kut meletvp dan sebagainya… berbekalkan lampu kereta saja.

“Keduanya, saya call keluarga, b0mba dan p0lis untuk b4ntuan. Saya tekan hon banyak kali untuk tarik perhatian pengguna jalan lain, tapi memang tiada siapa datang sebab tak dengar… g4ung tu dalam.

gaung 1

Keadaan kereta Jiha ‘t0tal l0ss’ akibat kem4langan tersebut.

“Saya tunggu di kereta saja dan selama menunggu, ayah dan ma tak hent1-hent1 call untuk ‘teman’ dan pastikan saya selamat. Saya tak berani nak naik tebing sebab b1mbangkan keselam4tan lebih-lebih lagi saya perempuan, t4kut dir0mpak orang yang nak ambil kesempatan.

“Masa di bawah, saya tak t4kut h4ntu dah waktu tu. Alhamdulillah, kawan ayah yang tinggal berdekatan datang selepas dihvbungi ayah. Dialah orang pertama sampai dan barulah saya berani naik atas,” ujar ahli perniagaan muda yang mengusahakan b1snes QueeN Pizza ini.

Bercerita lebih lanjut, anak kelima daripada enam adik beradik ini berkata, sungguhpun ins1den tersebut hampir mer4gut ny4wa, namun dia tetap menguatkan semangat kerana rutin sebagai ahli perniagaan memerlukan dirinya untuk sentiasa bergerak ke merata lokasi.

“Selepas ins1den itu, abah dan ma memang l4rang saya bawa kereta seorang diri dan kena berteman. Tapi lama kelamaan bila tengok semangat saya, mereka izinkan memandu berseorangan namun nasihatkan lebih hati-hati.

“Saya tak terlalu f0b1a cuma lebih beringat. Tapi kalau lalu lokasi kejadian, memang aut0m4tik terimbau,” ujarnya yang juga merupakan seorang ej3n 1nsur4ns.

gaung 3

Selain menjadi peng4sas QueeN Pizza, Jiha juga seorang ej3n 1nsur4ns dan menjadi stokis kepada sabun membasuh pakaian.

Pertama kali berkongsi pengalaman ditimpa kem4langan di media s0sial dalam tempoh dua tahun selepas kejadian, Jiha berkata dia tergerak untuk berbuat demikian semata-mata kerana mahu memberi peringatan dan pengajaran buat orang lain.

“Saya cuma nak sampaikan mesej daripada pengalaman sendiri. Sebenarnya, masa mula bertolak, saya dah rasa tak sedap hati tapi saya teruskan juga. Jadi selepas ini memang kena 4lert. Kalau tak sedap h4ti, berhentilah s0lat di mana-mana dulu.

gaung 4

Ibu bapa merupakan tul4ng belakang yang menyokong kariernya sebagai ahli perniagaan muda.

“Keduanya, pentingnya tal1 pinggang kesel4matan (se4tbelt). Alhamdulillah, saya pakai se4tbelt ketika itu. Memang ia ‘grip’ tubvh saya dekat seat masa kereta berpusing dan menjun4m.

“Ketiganya, ingatlah pesan orang tua-tua… janganlah keluar rumah kalau nak dekat Maghrib. Waktu itu tak berapa elok. Dan apa pun yang paling penting, sebelum mulakan perjalanan, baca doa mohon perl1ndungan dan berzikir,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment