G4dis ini pakai turban, mafla ul4r sawa, tidur dengan iguana… tak gel1 tapi terapi! – “Bela haiwan eks0tik 0rang t4kut nak cur1”

‘TURBAN‘ yang dipakai seorang gadis bukannya biasa-biasa, dari kepal4 ia dijadikan ‘mafla’ dengan mengubah gaya lil1tan di bahagian leh3r.

Namun, turban yang dimaksud itu sebenarnya adalah seekor ul4r sawa yang merupakan salah satu peliharaan haiwan eks0tiknya.

Gadis berkenaan, Syazlin Hafisya Mohammad Hasni berkata, haiwan eks0tik yang dibelanya adalah ul4r sawa, iguana, musang, ferret (spes1s musang) dan arnab.

Menurut gadis berusia 20 tahun itu, minatnya terhadap haiwan eks0tik muncul selepas mula mengikuti pr0gram d0kumentari Nati0nal Geographic sejak kecil.

“Saya cerita kat ayah tentang haiwan-haiwan eks0tik ni. Dan buat pertama kalinya ayah bel1kan iguana semasa saya berusia 15 tahun. Tiada haiwan berb1sa yang saya bela.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Bila dah tambah beberapa iguana dan haiwan lain seperti ul4r, timbul idea mak untuk adakan pameran bergerak seperti di sekolah-sekolah,” katanya kepada mStar.

gadis haiwan eksotik 6

Antara jenis iguana dan ul4r sawa yang dibela keluarga Syazlin.

Lebih mesra disapa Syazlin, katanya, antara sebab mengadakan pameran bergerak adalah bagi memberi kesedaran dan berk0ngsi ilmu dengan masyarakat mengenai haiwan eks0tik.

“Bila kami bela dan bawa keluar tunjuk pada orang, mereka tanya haiwan apa. Jadi, kami k0ngsi ilmu dengan memperkenalkannya menerusi pameran sebelum p4ndem1k c0vld-19.

“Kami juga memberi kesedaran bahawa bukan semua haiwan eks0tik itu berb1sa. Kami nak ajar mereka untuk tidak terus t4kut atau bunvh apabila terjumpa haiwan tersebut,” ujarnya sambil menambah keluarganya mendapat l3sen untuk memelihara haiwan eks0tik dan perm1t bagi mengadakan pameran bergerak daripada Jabatan Perh1litan.

Setakat ini, terdapat tiga iguana, enam ul4r sawa, seekor musang dan seekor ferret yang dibela keluarganya, dan kesemuanya adalah jinak.

gadis haiwan eksotik 5

Musang antara haiwan eks0tik yang dibela.

Antara lain yang turut dibela adalah cicak dari jenis Plated lizard, Frilled lizard dan Blue Tongue Skink, h4mster dan Sug4r Glider (spes1s tupai) serta t1kus belanda atau Guinea P1g.

Menurut gadis yang berasal dari Kulim, Kedah itu, kesemua haiwan eks0tik itu dibel1 di Malaysia dengan harga antara RM180 sehingga mencecah RM1,500 seekor.

“Kesemua haiwan ini kami letak dalam sangkar, kecuali dua daripada tiga iguana dilepaskan di dalam rumah. Seekor tidur di ruang tamu, dan seekor lagi tidur di bilik saya.

“Bagi saya, cara untuk menjaga kesemua haiwan ini adalah senang, cuma perlukan komitmen dan masa,” ujarnya yang merupakan anak tunggal.

gadis haiwan eksotik 4

Pameran bergerak yang dibuat di sekolah pada 2019.

Dalam pada itu, pelajar Diploma Teknologi Maklumat dan K0munikasi (Teknologi Digital) di Politeknik Seberang Perai, Pulau Pinang itu turut berk0ngsi pengalaman membela 20 ekor kucing pelbagai baka.

“Kami lepaskan kucing-kucing, banyak h1lang kena cur1 mungkin sebab bulu haiwan ni cantik seperti kucing Parsi. Sekarang hanya tinggal tiga ekor kucing je.

“Bila kami bela haiwan eks0tik seperti ul4r sawa dan iguana, lebih ramai yang gel1 dan t4kut. Jadi tak ada orang berani cur1,” ujarnya secara berseloroh.

gadis haiwan eksotik 3

Syazlin (tengah) bersama ibu (kiri) dan bapanya.

Syazlin berkata, membela haiwan-haiwan eks0tik ibarat terapi yang mampu memberi ketenangan terutama ketika dilanda kesed1han, pen4t dan tertek4n.

“Saya anggap semua haiwan eks0tik ni macam adik-adik, kawan saya paling rapat. Haiwan yang saya gel1 dan ta4kut adalah ulat g0nggok atau apa saja binatang yang banyak kaki seperti lipan.

“Masa sekolah rendah dulu pernah tr4uma selepas terp1jak seek0r ulat g0nggok sampai ia mengeluarkan bau. Sekarang kalau nampak ulat g0nggok, akan terbayang ia masuk di celah-celah kaki dan merayap ke seluruh badan,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment