Terlelap selepas menyvsu sambil baring, sedar-sedar si ibu lihat b4yi 13 bulan terbeli4k mata tanpa resp0n… ingatkan saw4n rupa-rupanya tersed4k susu!

“ALLAH beri peluang kedua untuk kami”

Demikian lu4han penuh em0si seorang ibu, Zuraini Awang ketika bercerita mengenai ins1den yang hampir mer4gut ny4wa anak kecilnya gara-gara tersed4k susu.

Sungguhpun sudah lebih dua minggu ins1den itu berlaku, Zuraini masih lagi terkesan dan tr4uma sehingga kini lebih-lebih lagi setiap kali menyusukan anak bongsunya yang berusia 13 bulan.

Mengimbas kembali detik yang tidak akan dilupakan seumur hidupnya itu, Zuraini berkata anaknya, Asfa Fatimah Aisyeguel Mohd Rizalman mereng3k meminta susu sekitar pukul 4 pagi.

“Saya berikannya susu badan sambil berbaring. Bila dah agak lama, saya pun c4but dan terlena semula. Tiba-tiba saya terjaga dan tergerak hati untuk lihat Fatimah.

“Dalam gelap diterangi lampu penghawa dingin samar-samar, saya nampak m4tanya terbuka luas memandang ke arah saya tapi dia diam saja. Pel1k sangat gelagatnya tu.

“Saya sentuh dahinya nak ch3ck suhu sebab Maghrib tu dia macam dem4m ringan. Terasa dahinya agak p4nas dan saya berlari buat susu sebab nak masukkan ub4t dalam susu tu. Bila beri susu, melel3h je. Tak ada resp0n. Terlintas ‘anak aku kena s4wan ke?’

susu baru 2

Fatimah ketika sambutan ulang tahun kelahirannya yang pertama baru-baru ini.

“Saya buka lampu bilik. Masa itulah saya tengok bibirnya dah b1ru. Saya panggil suami dan kami bertungkus lumus buat sesuatu. Suami buka baju Fatimah, dukung dan g0ncang-g0ncang badannya. Kemudian terlihat susu melel3h dari h1dung… pek4t!

“Masa tu saya dah pan1k dan menjer1t pada suami… anak kami tersed4k susu,” cerita wanita berusia 34 tahun dari Pasir Mas, Kelantan ini.

Menurut Zuraini, suaminya pantas menjol0k mulut Fatimah dan tidak lama kemudian bay1 mereka munt4h.

“Selepas munt4h, barulah dengar suara Fatimah menang1s. Allahuakbar, lega sikit sebab Fatimah bagi resp0n,” ujarnya yang juga ibu kepada empat cahaya mata.

Tanpa melengahkan masa, Zuraini berkata dia dan suami segera membawa Fatimah ke h0spital terdekat untuk menjalani pemer1ksaan dan mendapatkan r4watan.

Tidak terhingga dirinya dan suami mengucapkan syukur selepas d0ktor mengesahkan keadaan anak bongsu mereka dalam keadaan yang baik dan dibenarkan pulang ke rumah.

“Dokt0r cuma masukkan ub4t dem4m menerusi dubvr sahaja. Dalam perjalanan ke kereta nak balik rumah, terdengar Fatimah sendawa. Alhamdulillah lega rasanya.

“Sejak balik dari h0spital awal pagi tu, hingga malam saya tak tidur. Saya tr4uma dan setiap masa pantau Fatimah. Sampai sekarang ni masih tr4uma lagi hinggakan saya menyusu pun duduk… ser1k dah berbaring,” ujarnya yang menjalankan b1snes secara atas talian (online).

susu baru 1

Zuraini bersama suami dan empat cahaya mata mereka.

Sekadar berk0ngsi coretan pengalaman untuk dijadikan pengajaran buat para ibu bapa, Zuraini tidak menyangka perkongsiannya di laman Facebook meraih lebih daripada 11,000 shares.

“Saya cuma nak kongsi pengalaman agar ibu bapa ambil pengajaran dan tak alami perkara sama seperti kami. Selepas benda ini terjadi, barulah tahu, bukan bay1 kecil je boleh tersed4k susu, tapi yang dah lebih setahun pun boleh tersed4k.

“Ada juga ibu bapa k0men dan beritahu mereka juga fikir hanya bay1 kecil je tersed4k. Jadi secara tak langsung, ins1den ini membuka mata ramai.

“Keduanya, elakkanlah menyvsu sambil berbaring. Pastikan kedudukan kepala anak lebih tinggi sikit daripada badannya. Apa yang penting, pantaulah anak-anak setiap kali menyvsu sama ada menyusv bad4n atau botol,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment