Asyik buat sil4p, gadis ini sering men4ngis tiap kali ke kelas memandu… ‘kemuncak’ ket4kutan nyaris l4nggar cikgu – “Mungkin sebab perut k0s0ng”

SETIAP orang pasti pernah lalui detik cem4s dalam hidup mereka.

Begitu juga dengan seorang gad1s yang sering mengalirkan air m4ta sewaktu ke kelas memandu.

Rakaman video yang dimuat naik oleh gadis berkenaan memaparkan k0mpilasi gambar dia menang1s disebabkan satu ins1den yang berlaku di pusat latihan memandu.

Bercakap kepada mStar, Irdina Ahmad Nazri, 22, berkata, video yang dimuat naik di aplikasi TikT0k itu sekadar mengimbau kembali kenangan sewaktu menghadiri kelas memandu di sebuah pusat latihan memandu di Gombak pada Mac lalu.

Irdina sepatutnya mengambil uj1an memandu Jabatan Pengangkutan Jalan (JP J) pada Julai, namun terp4ksa dit4ngguhkan kerana Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP).

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Video tu adalah k0mpilasi gambar waktu saya ke kelas memandu pada bulan Mac lalu dan sepatutnya ambil uj1an JP J pada Julai, tetapi ia terp4ksa dit4ngguhkan kerana PK P.

“Pada bulan Ogos lalu ada pengumuman mengatakan bahawa pusat latihan memandu akan dibuka semula.

IMG_0264

Irdina mula mengambil kelas memandu pada Mac 2021.

“Jadi saya pun teringatlah tak lama lagi mesti kena ambil uj1an JP J, sajalah nak thr0wback kenangan waktu belajar memandu.

“Saya memang banyak menang1s sepanjang belajar memandu, cikgu selalu tegur kerana asyik buat kes1lapan yang sama sahaja. Belajar bawa kereta manual ni memang agak sus4h sikit sebab banyak benda nak kena tek4n,” kata pelajar Ijazah Sarjana Muda Pengiklanan di sebuah universiti di Shah Alam, Selangor

Cerita Irdina, dia pernah terl1bat dalam satu 1ns1den apabila hampir mel4nggar seorang guru memandu yang berada di simpang sewaktu memandu di dalam litar.

Bagaimanapun lelaki tersebut sempat mengel4k dan menasihatkan Irdina selepas kejadian itu.

“Nak dijadikan cerita, saya ada kelas memandu lima jam straight bermula dari pukul 8 pagi pada 9 Mac. Jadi pvkul 7 pagi lagi saya dah sampai di pusat latihan memandu dan tak sempatlah nak sarapan.

“Kelas pula pada pukul 12 tengahari dan sepanjang tempoh latihan tu saya memandu dalam keadaan perut k0song. Waktu nak belok ke simpang tiba-tiba saya tertek4n minyak, sepatutnya masa tu kena tek4n brek.

IMG_0282

Irdina menulis nota dan menjadikan beberapa video t1ps pemanduan di Y0uTube sebagai persediaan untuk mengambil uj1an memandu JP J.

“Masa tu hampir nak terl4nggar seorang cikgu memandu lelaki berusia 30an yang berada di simpang tersebut, nasib baiklah dia sempat mengelak.

“Cikgu tu kemudian masuk ke dalam kereta dan menasihatkan saya, dia ada juga tanya dah makan ke belum? Mungkin sebab tak makan lagi,” katanya yang menetap bersama keluarganya di Hulu Kelang, Gombak.

Ketika kejadian, guru memandu Irdina pula hanya memerhati kejadian tersebut dari dalam litar dan tidak dapat memb4ntu untuk mengawal kereta.

Terkejvt dengan apa yang berlaku, anak kedua daripada tiga beradik itu mengalirkan air m4ta sewaktu ditegur oleh guru memandunya.

“Waktu tu memang t4kutlah, kemudian cikgu saya pula masuk dalam kereta dan tegur perbuatan saya. Dia kata saya kena bertanggungjawab atas kereta yang dipandu jika berlaku sebarang ker0sakan.

“Lagilah rasa cu4k bila dia cakap macam tu, sampai menang1s. Cikgu cakap dia t4k nak ajar dah kalau saya buat lagi kes1lapan macam ni.

“Sebenarnya ada betul apa yang cikgu saya cakap tu, dia cuma nak jalankan tug4snya dan pastikan pelajarnya selamat,” ujarnya.

Irdina yang bakal menduduki uj1an JP J pada 20 Oktober nanti berpesan kepada mereka yang bakal mengambil les3n kereta untuk banyakkan berlatih memandu dan merujuk video pemanduan di internet.

Dia juga berharap agar dapat memiliki sebuah kereta transm1si aut0m4tik suatu hari nanti.

“Bagi mereka yang bakal mengambil uj1an JP J dan nak belajar memandu tu, pastikan anda semua makan terlebih dahulu sebelum ke kelas.

IMG_0263

Irdina akur dengan teguran guru memandunya dan cuba memperbaiki cara pemanduan.

“Kalau boleh chill je waktu memandu dan jangan pan1k, rajin-rajinlah teng0k YouTube untuk t1ps serta cara pemanduan yang betul.

“Saya pun sebenarnya banyak belajar daripada video sebab dekat rumah semua guna kereta auto,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment