D0s b00ster bukan paksaan, tak jejas st4tus lengkap div4ksin – Khairy

KER4JAAN tidak mewajibkan sunt1kan d0s penggalak (b00ster) vaks1n c0vld-19 kepada rakyat Malaysia.

Bagaimanapun Menteri Kes1hatan, Khairy Jamaluddin berkata, sunt1kan d0s ketiga berkenaan amat digalakkan dan akan ditawarkan terutamanya bagi kumpulan tertentu yang berisik0 tinggi.

“Kita akan 0ffer kepada kumpulan yang kita rasa layak untuk mendapatkannya tapi ia bukan wajib atau mandat0ri.

“Kita akan tawarkan kepada kumpulan tertentu bermula seperti warg4 emas, mereka yang ada kom0rb1diti, petug4s kes1hatan barisan hadapan dan mereka yang 1mmun0suppressed (mempunyai s1stem 1mun lemah).

“Kita tak akan paksa tapi amat galakkan,” katanya dalam sidang media pada petang Khamis.

Khairy berkata mereka yang berhasrat untuk mendapatkan d0s tersebut agar tampil menerima sunt1kan dalam jangka masa enam bulan selepas sunt1an kedua.

Dalam masa yang sama, beliau menjelaskan st4tus mereka yang sudah lengkap menerima dua d0s sunt1kan vaks1n c0vld-19 sebelum ini tidak akan terjejas walaupun tidak mengambil d0s penggalak.

“D0s penggalak atau tak ambil d0s penggalak, ia tak akan menjejaskan st4tus anda sebagai individu yang lengkap div4ksin,” jelasnya.

Sementara itu Khairy juga menambah, individu yang terc1cir dan berhasrat untuk mendapatkan sunt1kan vaks1nasi c0vld-19 agar membuat tempahan menerusi aplikasi MySejahtera.

“Saya faham ada yang hubvngi kl1nik kes1hatan tapi tak jawab dan sebagainya. Kita akan ada satu ciri dalam ‘Helpdesk’ untuk mereka yang belum lagi div4ksin. Buat tempahan di situ dan akan dapat temujanji melalui MySejahtera,” katanya.

Sumber : mStar

Rakyat Malaysia bakal terima d0s ke-3 vaks1n C0v1d-19 selepas capai lebih 80 peratus imun1sasi dewasa

Perdana Menteri berkata d0s ketiga ini dapat meningkatkan tahap imun1ti dalam kalangan individu berisik0 tinggi terhadap jangk1tan C0v1d-19, yang mungkin menurun dalam tempoh tertentu selepas d0s kedua.

KER4JAAN bersetuju untuk melaksanakan pemberian d0s ketiga vaks1n C0v1d-19 bagi meningkatkan lagi perlindungan khususnya kepada golongan rentan.

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam satu kenyataan berkata keutamaan pemberian d0s ketiga ini akan diberikan kepada kumpulan berisik0 tinggi terlebih dahulu.

Ini termasuk angg0ta barisan hadapan kes1hatan, pesak1t kurang daya 1mun (1mun0compr0m1sed), warg4 tua dengan kom0rbid1ti dan individu yang tinggal atau bekerja di pusat jagaan jangka panjang.

Menurut Ismail, pemberian d0s ketiga ini akan mula dilaksanakan apabila liputan imun1sasi p0pulasi dewasa di seluruh negara melebihi 80 peratus.

“D0s ketiga ini dapat meningkatkan tahap imun1ti dalam kalangan individu berisik0 tinggi terhadap jangk1tan C0v1d-19, yang mungkin menurun dalam tempoh tertentu selepas d0s kedua.

“Untuk itu, p4nel pak4r perub4tan dan kes1hatan sedang membangunkan garis panduan pelaksanaan pemberian d0s ketiga ini,” katanya.

Perincian penuh mengenai pemberian d0s ketiga vaks1n C0v1d-19 ini akan diumumkan Menteri Kes1hatan kelak.

Selain itu ismail turut mengumumkan peruntvkan lebih RM471.6 jut4 bagi tujuan pemberian P4kej Penj4gaan C0v1d-19 (P PC) kepada Keluarga Malaysia yang berada dalam kategori B40.

Disamping memastikan diri dan keluarga ini bebas dari jangk1tan v1rus yang merb4haya ini, pemberian PP C ini juga bertujuan bagi meringankan beb4n kew4ngan isu rumah B40.

Pek b4ntuan PP C ini akan mengandungi empat pelitup muka guna semula, empat k1t uj1an kendiri C0v1d-19, satu pulse 0x1meter, satu term0meter dan risalah panduan penggunaan dan info kes1hatan.

“Pemberian PP C buat masa ini akan dimulakan dengan penerima B4ntuan Prihatin Rakyat (B PR) yang sudah berkeluarga.

“Mereka ini adalah dalam kalangan isi rumah B40 yang sudah berkahwin dengan ada atau tidak mempunyai anak, ataupun ibu dan bapa tungg4l yang mempunyai anak.

“Inisiatif ini dijangka akan memberi manfaat kepada lebih 3.6 jut4 keluarga B40,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment