Berk0piah masuk dapur, vide0 masak kerang mampu raih jut4an views… rupa-rupanya ramai suka sebab ustaz muda ni ada ‘selit’ ilmu lain

BUKAN biasa-biasa.

Mungkin itulah yang dapat digambarkan mengenai vide0 masakan jejaka ini apabila ia meraih jut4an tontonan di aplikasi TikT0k.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Menurut Abdul Hakim Razali, 23, dia terkejvt dengan sambutan luar biasa yang diterima biarpun semua vide0 itu dihasilkan secara suka-suka sahaja.

“Sebenarnya saya buat vide0 masakan santai-santai saja. Pada awalnya saya k0ngsi menu ayam panggang, tiba-tiba dapat sambutan. Jadi apa saya masak, saya akan k0ngsi di TikT0k.

“Video saya masak kerang pun dapat jut4an tontonan. Saya tertanya-tanya sendiri, biar betul? Macam tak percaya akan dapat jumlah tontonan tinggi. InsyaAllah selepas ini saya akan belajar menu lain dengan kakak dan akan dikongsi di TikT0k.

“Saya rasa seronok dapat beri sesuatu kepada masyarakat. Saya harap perkongsian video saya dapat memberi manfaat kepada yang menonton,” ujarnya kepada mStar.

Di sebalik video masakan yang dik0ngsi, siapa sangka jejaka yang mesra disapa Hakim adalah pendidik di sebuah sek0lah tahfiz di Ip0h, Perak.

Malah, Hakim juga sering memakai kopiah dalam setiap vide0 masakan yang dik0ngsi sehingga ada netizen yang menyapanya dengan panggilan ustaz.

hakim5

Hakim merupakan guru mengaji al-Quran.

“Sebelum buat vide0 masakan, saya juga ada berk0ngsi vide0 berkaitan bacaan al-Quran. Jadi ada netizen yang panggil saya ustaz. Tapi biasanya saya akan pesan supaya mereka panggil nama saja, saya segan digel4r ustaz.

“Selain soalan mengenai masakan, ada juga yang tanya soalan berkaitan al-Quran. Contohnya mereka minta petua untuk naf4s panjang setiap kali mengaji. Ada juga yang minta petua untuk mudah hafal al-Quran.

“Paling penting pada saya kalau nak hafal al-Quran, kita kena jaga pandangan dan fikiran. Kita juga kena lancarkan dulu bacaan, baru boleh mula menghafal. Kemudian kita kena ulang banyak kali. Nak kekalkan hafalan, kita kena mengulang,” ujarnya yang sudah lebih setahun bergel4r pendidik.

Kata Hakim, dia juga setuju bahawa TikT0k boleh menjadi platform untuk menyebarkan dakwah dan inspirasi jika dimanfaatkan sebaiknya.

“Saya setuju bahawa TikT0k merupakan satu platform yang bagus. Ada juga guru yang beritahu supaya kita sertai media s0sial kerana di situ ada ramai anak muda.

“Dalam keadaan p4ndem1k c0vld-19, susah kita nak berjumpa dan lakukan majlis ilmu. Jadi kita boleh berdakwah menggunakan media 0osial,” ujarnya yang berasal dari Pendang, Kedah.

Bercerita mengenai dirinya, Hakim yang juga anak keempat daripada enam beradik mula dided4hkan dengan al-Quran sejak kecil lagi.

hakim4

Video dikongsi Hakim meraih perhatian ramai di TikT0k.

Imbas Hakim, dia berjaya menghafal 30 juzuk al-Quran pada usia 18 tahun dan meng4kui suk4r percaya dengan pencapaian itu memandangkan ia bukanlah satu proses yang mudah.

“Kalau ingat balik, macam tak percaya boleh hafal. Perasaan ketika itu turut bercampur-baur, saya rasa terharu sebab kita dah usaha bertahun-tahun.

“Bila dah tamat, rasa seb4k pun ada. Terharu bila tengok mak ayah. Alhamdulillah, semua kami enam beradik turut dihantar ke sekolah tahfiz. Cuma adik bongsu belum tamat pengajian,” ujar Hakim lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment