R4hsia aruw4h suami akhirnya trb0ngkar. Aku trbaca lu4han anak, trus aku jer1t brlari mcm org gile cari dia

Salam min. Tlg h1de fb kawan sy yer. Mungkin cerita yang share agak panjang. Tapi saya menggunakan entry ini untuk melu4hkan apa yang terbuku dalam hidup saya. Maaafkan saya terlebih dahulu.

Saya diuj1 dengan kem4tian suami. Saya ada 2 orang anak yang berumur 7 dan 1 tahun. Saya tak dapat terime kem4tian suami saya sebab saya rasa saya hilang tempat berg4ntung. Saya anggap suami saya her0 saya. Sayang pada saya dan anak anak, setia pda saya.

Tapi Allah menguj1 saya lagi. Selepas 2 minggu kem4tian aruw4h, saya terdetik untuk bukak fon aruw4h, dan dari situlah segalanya bermula. Dari A hingga Z kecur4ngan aruw4h terpamp4ng, berk0ngsi gambar2 yang tidak sen0noh dan pernah bawak balik perempuan lain di rumah smasa ketiadaan saya.

Saya terduduk dan mer4ung sekuat hati. Saya bertanya kpda Allah, kenapa menguj1 saya sebegini. Kenapa harus saya tahu segalanya selapas aruw4h sudah tiada. Dari perasaan merindui aruw4h bertukar kepada kebennc1an yang teramat sangat. Saya rasa dikh1anati dan tert1pu. Saya putvskan hubvngan dengan mertua saya.

Saya pindah dari rumah yang saya sewa dengan suami, segala tentang suami saya bennc1 sehingga saya langsung tak melawat kubor aruw4h. Tapi ada satu yang selalu ingatkan saya pada aruw4h.

Wajah anak sulong saya sangat miripkan aruw4h hingga saya terlupa yang saya sudah lepaskan kem4rahan pada anak yang tidak bers4lah. Saya selalu m4rah dan sebut dia sama sahaja seperti aruw4h. Anak minta untuk melawat kubvr saya tak benarkan.

Saya bu4ng semua gambar aruw4h dan tak benarkan anak saya ingat pada aruw4h. Ya Allah kej4mnya saya waktu itu. Keadaan berlarutan dengan hidup saya yang sentiasa str3ss memandangkan selepas ketiadaan aruw4h saya mula bkerja dan memikul segala tanggungjwab. Saya mula menjadi seorang yang g4rang.

Tapi saya tetap tak dapat menatap wajah anak sulong saya. Saya akan mengelak jika dia nk bermanja dengan saya. Pada satu hari, ibu kepada kawan anak saya telefon dan mintak c3k beg anak saya jika jika ada termasukkan buku sekolah anak dia yang h1lang.

Saya pun tanpa berlengah terus bukak beg anak dan cari satu persatu hingga saya terjmpa satu buku yang saya teringin nak baca sebab pada kulit buku tu ada gambar kahwin saya yang entah bila dia cur1 cur1 amik sebelum saya musn4hkan. Saya bukak satu persatu dalam buku tu.

Allah, seperti tersedar dari m1mpi bila seorang anak kecik yang baru menginjak usia 8 tahun sekarang sudah boleh melu4hkan apa yang terbuku. Didoakan agar saya berubah mnjadi ibu yang dulu seorang penyayang dan lemah lembut, apa yang buat saya sed1h bila dia lukis gambar kub0r dan setiap hari dia akan tengok gambar kubor tu konon konon dia melawat aruw4h.

Waktu tu saya terasa saya sangat sangat kej4m. Saya menahan seb4k yang terasa sangat sak1t dan terbayang wajah anak saya yang langsung tidak bersalah. Dan dipenulisan terakhir anak saya, dia berdoa agar Allah tarik ny4wa dia agar dia boleh berjumpa ayahnya. Sebab dia tak nak sus4hkan saya.

Saya keluar macam orang g1ler mencari anak saya seoalah itu hari terakhir saya bersama dia. Saya menjer1t nama dia satu rumah. Dia berlari mendapatkan saya dengan ket4kutan sebab fikir dia ada buat silap. Saya pel0k dia,

saya ciom dia dan mintak maaf berkali kali pada dia dan saya berjanji akn menjaga dia sebaik mungkin. Dia trus memelok saya seolah olah sangat merindui saya. Mulai hari itu saya cuba memaafkan aruw4h dan hari ini saya sudah mampu tersenyum sebab saya sudah melepaskan satu beb4n besar dalan hati saya.

Saya ikhlas maafkan aruw4h. Ini adalah jalan hidup dan ketentuan Allah buat saya. Tujuan saya berkongsi agar semua yang pernah ada rasa dend4m, m4rah atau sesiapa, sebaiknya kita maafkan saja dengan iklas.

Apabila kita ikhlas Allah akan memberikan ketenangan dalan hidup kita. Sekarang saya sudah bahagia dengan anak anak saya.

Antara k0men k0men win netizen.

Rita Arshad : Syukur Tuhan puan dah sedar. Bertapa kas1hanya anak yang tidak berd0sa itu jadi m4ngsa dend4m yang orang lain buat.

Semoga kita yang lain ambil iktibar dari kisah puan ini. Terima kasih perkongsian puan.

Saljie Utama : Alhamdulillah..disaat puan hmpir2 buat 1 kes1lapan besar dlm hidup puan, Allah hadirkan seseorg utk sedar kan puan.

klu ibu kawan anak puan xkol puan utk sruh puan check beg ank puan, smpai skrg mngkin puan masih mbenc1 ank puan.

Nur Ezatie : Sed1hnya lu4han Puan. Semoga hidup Puan sentiasa bahagia dunia akh1rat & anak2 Puan membesar menjadi anak soleh, Aamiin.

Pauziah Ali : Allah…. sed1h sy baca,syukur sgt2 bila Allah jentik hati puan utk menyedari kes1lapan yg telah puan lakukkn…

Anak itu amanah Allah buat puan,jagalah dye sebaik mungkin..semoga Allah permudahkn segala urusan puan dan anak2.

Sumber : Seleksi Media

Leave a Comment