4 tahun guru men4ngis call suami setiap hari sebelum ke sek0lah, str3s tend4ng pintu sampai pec4h… akhirnya let4k jawatan hanya kerana anak dan bibik

PERJALANANNYA setiap minggu dari Pulau Pinang ke Kelantan mengambil masa lebih lima jam sehala, namun digag4hi juga selama lebih empat tahun demi berjumpa anak-anak dan suami yang terp1sah disebabkan tugas sebagai guru.

Tek4nan yang dihadapinya bukan biasa-biasa, namun Yasmien Aiezzam Yasin, 32, akhirnya melepaskan tanggungjawabnya sebagai pendidik demi keluarga dan kebahagiaan dirinya sendiri.

Berk0ngsi pengalamannya dengan mStar, Yasmien yang kini menetap di Pasir Tumboh, Kelantan berkata, tinggal seorang diri di tempat orang, di samping perasaan rindukan keluarga yang jauh di kampung halaman sememangnya sesuatu yang sangat mendug4.

“Hari Jumaat malam saya akan bertolak balik ke Kelantan, Ahad malam bertolak ke Penang, sangat-sangat pen4t j1wa dan raga sebab hujung minggu pun tiada rehat.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Pagi Isnin sampai dari Kelantan saya siap-siap terus pergi kerja dengan hati berat.

“Saya akan call suami dalam perjalanan ke sekolah sambil menang1s untuk mencari kekuatan,” ceritanya sambil menambah setiap kali permohonan untuk perpindahan dibuka dia akan memohon namun g4gal.

Yasmien ketika bertug4s sebagai seorang guru di sebuah sekolah di Pulau Pinang

Menurut Yasmien, keadaan bertambah get1r apabila dia meng4ndungkan anak yang kedua.

“Bila pregn4nt saya makin sens1tif dan akibat terlalu str3ss saya meng4muk seorang diri sampai tend4ng pintu bilik hingga pec4h sedangkan saya tengah sarat meng4ndung tujuh bulan masa tu.

“Suami saya risau, masa tu juga dia ambil t1ket kapal terbang dan terus datang dengan anak sulung saya.

“Itu antara pengalaman saya tak dapat lupakan sebab saya menyewa rumah di tingkat 18, suami pun risaukan keadaan saya,” katanya.

Yasmien kini bahagia di sisi keluarganya.

Selain cabaran dari segi ment4l, Yasmien turut berdepan dengan k0s sara hidup yang tinggi akibat terp4ksa menyewa sebuah lagi rumah di Pulau Pinang selain k0s ulang alik.

“Pasangan jarak jauh ni banyak k0s yang nak dit4nggung, sewa rumah RM600 ke RM750, kos ulang alik setiap minggu, tiket bas, kadang minyak kereta kalau drive sendiri, kadang saya naik kapal terbang bila pen4t dan tak larat sangat, lagi-lagi masa pregn4nt.

“Du1t gaj1 tak cukup pun nak tampung semua kos tu, jadi tengah bulan saya dah start minta du1t belanja dekat suami,” katanya, sambil menambah suaminya bekerja sebagai jurujual kereta.

Namun sebab utama dia nekad untuk meletakkan jaw4tannya apabila dia tidak dapat melihat anaknya membesar.

“Lepas bersal1n anak kedua saya ambil cuti tanpa gaj1 selama setahun untuk jaga anak, Alhamdullilah masa tu saya sangat happy dan tenang walaupun tak dapat gaj1.

“Bila cuti hampir tam4t saya ambil keputusan untuk masuk kerja semula tapi rezeki sekali lagi Allah bagi saya meng4ndung kali ketiga,” katanya.

Menurut Yasmien, hatinya ped1h apabila melihat anak-anaknya ketika itu lebih akrab dengan pembantu rumah berbanding dirinya.

“Ni la paling tak boleh ingat, setiap kali anak menang1s dia cari bibik dulu dari saya, pelvk bibik depan saya, saya tak sanggup sungguh nak ingat,” katanya.

Sebelum berhent1 kerja, anak-anak Yasmien lebih rapat dengan pembantu rumah mereka.

Yasmien merasakan seperti dia sedang mens1a-s1akan hidupnya apabila dia memilih untuk meneruskan kehidupan berjauhan dengan keluarga yang penuh dengan tek4nan.

“Saya fikir, aku hidup hanya sekali, aku nak bahagia, nak rasa kasih sayang anak-anak, lepas ni anak-anak akan membesar dan saat anak-anak masa kecil ni tak akan dapat diputarkan semula, jadi kenapa perlu aku s1a-s1akan kehidupan ni?

Kenapa aku sendiri yang r4gut kebahagiaan aku? Saat-saat bersama suami dan anak-anak? Tak berbal0i lalui kehidupan yang str3ss macam ni, sebab hidup ini perlu dinikm4ti bukan untuk ditang1si,” katanya.

Keputusannya untuk meletakkan jaw4tan mendapat restu ibu, yang juga individu paling utama yang ingin melihat Yasmein menjadi seorang guru serta suaminya.

“Ayah dan mentua mula-mula tak tahu sebab t4kut nak beritahu tapi lepas res1gned mereka tak m4rah, ayah saya dan keluarga mentua pun restu keputusan saya Alhamdullilah.

“Sampai hari ini, dah lima tahun saya berhenti, saya tak pernah menyes4l, cuma rasa ralat bila terkenangkan ayah berhabis banyak du1t masa saya belajar dulu tapi last-last tak jadi cikgu sampai penc3n,” katanya.

Yasmien cuba pelbagai jenis perniagaan selepas berhenti kerja termasuk membuka kedai makan.

Pelbagai k0men negat1f diterimanya setelah melepaskan jaw4tan sebagai seorang guru, namun semua itu tidak di endahkan Yasmein.

“Orang kata saya res1gned sebab saya guru ganti je sebab tu tak sayang nak res1gned, ada kata sayang nanti tak dapat p3ncen, gelap masa depan la, macam-macam.

“Saya senyum sahaja, tak perlu nak explain panjang, nanti dia akan faham bila tengok kehidupan kita sekarang,” katanya.

Antara pern1agaan lain yang dilakukannya termasuk menju4l daging Har1mau Menang1s Suwar1n, bermula dari rumah sehinggalah dia mampu menyewa stor penyimpanan.

Yasmien yang kini menjalankan pern1agaannya sendiri secara dalam talian dan mempunyai dua pekerja tetap serta premis berkata, dia sentiasa yakin bahawa rezeki itu ada di mana-mana dan bukan hanya pada jaw4tan dalam ker4jaan.

“Percaya dan yakin pada diri sendiri, itu kunci kepada sesiapa yang nak berhenti kerja.

“Kalau hati tak kuat jangan berhenti sebab cabaran lepas berhent1 pun banyak, j4tuh bangun tetap ada, akak pernah buka restoran besar tapi j4tuh terduduk pun pernah, sekarang jadi leader untuk beberapa pr0duk makanan.

“Masa d0wn jangan sesekali menyal4hkan pasangan, lalui sahaja dengan tenang dan bahagia walau apa pun cabarannya,” nasihatnya.

Sumber : mStar

Leave a Comment