Vide0 naik pesawat ke Langkawi sambil makan sc0ne buat ramai ‘tertipv’, t4k sia-sia pemuda ini keluar masuk kedai hardware!

SEJAK ker4jaan melaksanakan pr0jek perintis gelembung pelancongan (bubble travel) di Pulau Langkawi pada pertengahan September lalu, kebanyakan rakyat yang sudah menerima sunt1kan lengk4p tidak mahu melepaskan peluang untuk bercuti ke pulau legenda itu.

Jika ditelusuri di media s0sial, ramai yang membuat perkongsian sama ada foto mahupun video sepanjang percutian mereka.

Menerusi perk0ngsian di aplikasi TikT0k, tul4r satu video menunjukkan seorang wanita sedang asyik menikm4ti sc0ne di tepi tingkap pesawat ketika dalam ‘penerbangannya’ ke Langkawi.

“Yeay dah fully vacc1n4ted… ke Langkawi la kita,” tulis kapsyen pada video berkenaan yang sehingga kini meraih 223,000 jumlah tontonan.

Namun hakikatnya wanita tersebut hanya berdiri di tepi skrin televisyen yang berlatarkan pemandangan dari ketinggian puluhan ribu kaki, manakala penutup mangkuk t4ndas pula digunakan untuk menampakkannya seperti tingkap pesawat sebenar.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Berkongsi cerita dengan mStar, Muhammad Naim Hafiz Ghazali berkata video tersebut dibikin sebagai k0nten TikT0k dan dalam masa yang sama mempr0m0sikan sc0ne yang dihasilkan syar1kat tempatnya bekerja, Miqo’s HQ.

“Saya merupakan seorang c0ntent creat0r dan tugas saya adalah menghasilkan c0ntent secara k0ns1sten untuk media s0sial kami terutama TikT0k.

“K0nsep idea ini diinspirasikan daripada video pengguna TikT0k dari China namun saya dan pemb4ntu, Nur Liyana A’tifah meng0lahnya untuk nampak lebih un1k dan ada unsur ‘pl0t twist’.

“Kami brainst0rm dan kebetulan ketika ini trending ramai pergi bercuti di Langkawi. Jadi video ini ada kaitan dengan situasi sekarang,” ujar pemuda berusia 21 tahun ini.

langkawi baru 1

Antara tul4ng belakang di sebalik pembikinan video untuk Miqo’s Hq iaitu Naim (kiri), Yana dan Nora.

Bercerita mengenai proses pembikinan video berkenaan, pemuda yang senang disapa sebagai Naim ini berkata, sungguhpun tidak mengambil masa yang lama namun ia tetap mempunyai cabaran tersendiri.

“Sebenarnya banyak kali ‘take’ juga. Ada masanya lighting tak jadi, tak boleh tahan tergel4k dan macam-macam lagi. ‘Take’ yang terakhir barulah okay.

“Tapi sebenarnya, part paling mencabar adalah nak cari penutup m4ngkuk t4ndas. Saya terpaksa masuk beberapa kedai hardware semata-mata nak cari penutup mangkuk t4ndas yang sesuai agar nampak macam tingkap pesawat yang real,” ujarnya yang juga penuntut jurusan Komunikasi Massa (Pengiklanan) di Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Bercerita lebih lanjut, menurut Naim, syarikat tempatnya bekerja ditubuhkan pada Januari lalu, hasil usahasama antara abangnya dan seorang rakan kongsi yang juga pakar dalam bidang kulinari.

Dalam tempoh 10 bulan penubuhannya, Naim berkata mereka kini mempunyai 341 st0kis dan mini st0kis di seluruh negara.

“Selalunya kalau nak makan sc0ne yang sedap, orang akan pergi ke Camer0n Highlands. Tak ramai yang hasilkan sc0ne. Kami cuba memenuhi keinginan ramai dan dalam masa yang sama, mahu bantu suri rumah khususnya, menjana pendapatan sampingan sebagai ej3n,” katanya lagi.

langkawi baru 2

Miqo’s menghasilkan variasi scone dan kini mempunyai 341 st0kis dan mini st0kis seluruh negara.

Dalam pada itu, Naim berkata dia sama sekali tidak menyangka video hasil idea bersama pembantunya meraih jumlah tontonan yang tinggi di aplikasi TikT0k.

“Saya baru bekerja pada September lalu… kiranya baru sebulan. Alhamdulillah, bila video ini v1ral, ia merupakan permulaan yang sangat baik untuk saya.

“T4rget syarikat, kami nak kumpul 500 followers dalam sebulan. Syukur… selepas v1ral, foll0wers di TikT0k naik hampir 1,000.

“Tapi secara tak langsung ia juga meletakkan satu tanda aras untuk team c0ntent creator tampil dengan video yang menarik selepas ini,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment