Jang4n ditambah bara… Cub4 5 cara ini pujuk suami sedang mar4h

MAS4LAH rumah tangga adalah perkara biasa dalam setiap perkahwinan dan sesekali pasti pas4ngan akan mer4juk atau bertengk4r.

Kebiasaannya, apabila bertengk4r si suami akan memujvk isteri sebagai tanda berdamai selain membel1kan hadiah seperti bunga, cokelat dan sebagainya.

Tetapi bagaimana pula hendak memujvk suami yang sedang m4rah dan suk4r ditenangkan? Mengendalikan lelaki yang sedang m4rah boleh jadi perkara men4kutkan.

Tetapi ketahuilah individu yang mampu menenangkan lelaki yang sedang m4rah adalah isterinya. Cara memvjuknya bukanlah bersikap manja dihadapannya tetapi mencuba memahaminya dengan lebih baik.

Berikut adalah lima cara yang boleh dilakukan isteri sekiranya suami sedang dalam keadaan m4rah.

Suami marah

1. Kem4rahan tanda perlukan b4ntuan

Kem4rahan adalah tanda bahawa ada sesuatu yang perlu diselesaikan. Dalam hal ini, suami berada dalam keadaan tertek4n, oleh yang demikian taw4rkan b4ntuan.

Bertanyalah kepadanya sekiranya ada sesuatu yang boleh anda lakukan bagi meredakan kem4rahan dan membuatnya berasa lebih lega.

Berusaha memahami apa yang membuatkan si dia m4rah selain menghilangkan tek4nan yang dir4sainya sama ada berkaitan hubvngan suami-isteri atau pun faktor luar.

2. Tetap tenang

Meskipun suk4r namun demi meredakan keadaan si isteri perlu tetap tenang apabila berhadapan dengan suami yang sedang m4rah.

Apatah lagi jika ia berkaitan dengan rumah tangga. Jangan menambah b4ra pada kem4rahannya dan menyebabkan situasi menjadi lebih bvruk.

unnamed

3. Pastikan em0si suami tenang

Semua orang perlukan ketenangan em0si, tidak terkecuali lelaki yang dilihat kuat secara luarannya. Dalam kebanyakan k3s, kem4rahan seorang lelaki itu adalah disebabkan rasa terluk4 yang mendalam.

Seorang lelaki akan berasa lebih tenang dari segi em0sinya apabila isteri yang disayangi memahami dan sentiasa ada di sisinya.

Ucapkan perkara baik dan menyenangkan saatnya sedang m4rah dan jangan mengkr1tiknya. Lebih banyak mendengar sekiranya suami mula melu4hkan apa terbuku di dalam hatinya.

4. Jangan buat andaian

Andaian dan cuba membaca fikiran sang suami sebenarnya adalah lebih berbah4ya berbanding cara lain untuk memujvknya.

Jadi jangan cuba-cuba membuat andaian sendiri mengapa dia sedang m4rah. Sebaliknya, cuba bertanya secara terus terang tentang perubahan sikap dan alasan di sebaliknya.

Sekiranya suami engg4n melu4hkan, jangan dip4ksa kerana dia sendiri akan memberitahu apabila tiba masanya.

5. Selami hati suami

Kemar4han seorang lelaki boleh bertambah p4rah apabila seorang isteri tidak mendengar atau mengh0rm4tinya. Penyelesaiannya adalah k0munikasi.

Cuba mendengar dengan tekun apa yang ingin dikatakan dan j4ngan terus membuat kesimpulan atau menyal4hkannya meskipun ada beberapa perkara yang perlu dijelaskan.

Sumber :  mStar

Leave a Comment