Dis4ngka aiskrim Malaysia banyak terg4ntung, rupanya kegunaan cecair pelbagai warna dalam plastik kecil ini b0leh runtvn hati warganet

0rang kata dalam kehidupan kita mesti selalu bersyukur, walaupun dikurniakan rezeki yang sedikit.

Hargai segala nikmat yang diberi tidak kira kecil mahupun yang besar-besar lagilah kena bersyukur, dan jika perlu k0ngsikannya dengan orang lain.

Kerana kita maklum ramai orang di lu4r sana yang tidak mampu hidup dengan baik walaupun pada kadar yang sederhana dan cukup-cukup makan.

Kisah ini dik0ngsikan oleh seorang pengguna Twitter @AinulNunanaa yang cukup menyentvh hati.

Ainul memuat naik gambar yang memaparkan cecair di dalam plastik kecil yang dig4ntung di hadapan sebuah kedai runcit. Plastik kecil ini biasa digunakan untuk membuat aiskrim Malaysia.

Twitter

Kelihatan cecair dalam plastik itu berwarna ungu, hijau, kuning dan hitam di dalamnya, tetapi ha1ran tidak pula disejuk beku seperti aiskrim Malaysia.

“Kisah ‘aiskrim t4k boleh sejuk’ yang buat saya rasa seb4k dan beri pengajaran hidup. Semalam terbaca kisah ‘aiskrim’ ni. Tengok gambar, tertanya-tanya kenapa ‘aiskrim’ ni tak letak dalam peti sejuk beku?” tulis Ainul.

“Rupanya… ini semua bukan ‘aiskrim’ yang macam kita sangka. Ini adalah penyel4mat untuk mereka,” jelasnya.

Jelas Ainul, ini rupanya adalah cecair pencuci pinggan, kicap dan minyak masak yang mana setiap satunya diju4l dengan harga mampu milik serendah 20 sen.

“Dynam0, Sunlight, minyak masak, kicap adalah susunan plastik dari kiri ke kanan yang mana setiap satunya bernilai 20 sen. Untuk mereka yang tak mampu beli 400 gram hingga 1kg untuk setiap kegunaan. Ya ALLAH, terjent`k hati ni. Saya baca tu terus rasa macam Ya ALLAH, rasa bersyukur sangat!” tulis Ainul.

Tambahnya dalam ciapan itu, kita kalau hendak bel1 sabun, kicap, sebotol dalam RM4 ke RM7, boleh sahaja terus ambil dan bay4r dekat k4unter tanpa perlu berfikir panjang.

“Nikmat yang kadang-kadang kita lupa untuk syukuri. Ada keluarga yang hanya mampu bel1 barang dapur dengan harga 20 sen untuk sekali guna. Atau kalau ada lebih, simpan,” tulisnya insaf.

“Rezeki kita adalah nikmat yang selayaknya dik0ngsi. Dalam rezeki kita sentiasa ada rezeki orang lain. Kalau kita nampak RM10 kecil, sangat besar RM10 untuk satu lagi keluarga yang lain.”

“Saya rasa bagus sangat tuan kedai buat 0psyen macam ni. Dia sebenarnya sudah membantu orang lain dengan cara yang termampu. Semoga Allah murahkan lagi rezeki tuan kedai yang ju4l barangan keperluan dalam kuantiti sedikit dengan harg4 yang kecil.”

“Semoga kisah ini juga jadi pengajaran untuk kita,” tulis Ainul.


Gambar Hiasan / Twitter

Difahamkan, barangan keperluan tersebut diju4l dalam plastik aiskrim Malaysia ini oleh pekedai runcit tempatan yang prihatin dengan kesus4han orang lain.

“Dulu-dulu memang ada diju4l sabun, syampu, kopi, susu pekat dan lain-lain lagi dalam sachet kecil. Sekarang tidak ada lagi di Malaysia. Tapi kalau pergi Ind0nesia, Filip1na dan Ind1a, benda macam itu masih banyak diju4l di kedai-kedai kecil di kawasan lu4r bandar,” tulis seorang pengguna Twitter.

Di samping kalangan pengguna Twitter yang lain terpanggil meningg4lkan k0men menyentuh hati:

“Buat masa p4ndem1k ni kedai patut buat mcm ni. Sangat membantu. Insya-ALLAH benda baik mudah disebarkan.”

“Menjentik hati. Di kala kita pandang enteng b1l barangan runcit di pasaraya ada yang berkira-kira membel1 keperluan. Mungkin ada yang berkira untuk bel1 beras setengah kilogram di kedai Acheh. Pernah bel1 atau jumpa yang bel1 beras setengah kilogram? Sebaiknya dibantu jika boleh.”

Gambar Hiasan / Pixabay

“Kepada sesetengah orang, 20 sen itu besar nilainya, namun bagi sesetengah orang tertentu tidak diendahkan pun. Selalulah bersyukur apabila ALLAH memberikan nikmat.”

“Kita yang berdu1t masih bertengkar pasal telef0n mana lebih canggih. Orang lain memikirkan macam mana hendak teruskan kehidupan.”

Sumber : Erabaru

Leave a Comment