Ser1usnya! PM umum b0leh rent4s negeri, nenek terus buat pengumuman penting untuk anak cucu – “Datang jumpa 0pah!”

“0PAH nak umumkan, esok boleh rent4s negeri. Datang jumpa opah!”

Begitulah sedutan ucapan seorang w4rga emas dalam sebuah video yang dimuat naik oleh cucunya pada Ahad malam.

Pengumuman yang nampak ser1us dan pent1ng itu dik0ngsi bersama ahli keluarga yang lain dengan harapan mereka semua dapat bertemu kembali selepas ker4jaan memberi kebenaran untuk merent4s negeri.

Berk0ngsi kisahnya bersama mStar, Nur Amirah Najihah Johari, 25, memberitahu bahawa video neneknya, Hazizah Abdul Rahman, 75, dirakam secara sp0ntan oleh saudara-maranya yang menetap di S3ksyen 4, Bangi.

Apa yang lebih menarik, w4rga emas itu langsung tidak kelihatan kekok apabila disuruh memberi ucapan di hadapan kamera untuk tatapan sembilan anak, 29 cucu dan tujuh cicitnya.

Nur Amirah memuat naik berdurasi 28 saat itu di media s0sial sebagai kenangan dan setakat ini meraih hampir 2,000 tontonan di TikT0k.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Opah saya ni jenis sp0rting dan kelakar, dia ikutkan je cucu-cucunya nak rek0d video. Dia memang dah terlalu rindukan kami semua sebab itulah excited nak buat video tu.

“Lebih-lebih lagi opah saya ni seorang yang banyak cakap dan selalu nak bagi ucapan. Jadi saudara mara pun terfikir nak bagi opah berucap siap dengan mikr0fon yang ada.

IMG_0901

Amyra (baju kuning) mempunyai hubvngan yang rapat dengan neneknya.

“Video itu daripada grup WhatsApp keluarga mak saya dan kemudian edit sikit dekat TikT0k, saja p0st di media s0sial sebagai kenang-kenangan,” katanya yang menetap bersama keluarganya di Gelung Pepuyu, Bota, Perak.

Mesra disapa Amyra, katanya, dia sudah lama tidak berjumpa dengan nenek dan ahli keluarga yang lain disebabkan pelaksanaan Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP).

Walaupun masih boleh berhvbung melalui telefon, namun ia masih tidak dapat mengub4ti rindu seorang cucu terhadap neneknya.

“Opah ni pun dah hampir setahun saya tak berjumpa dengan dia, hanya dapat bercakap dan vide0 call melalui telefon sahaja sepanjang P KP.

“Dia suka bersembang dengan saya sebab saya jenis banyak bercakap juga.

“Rindu nak dengar cerita dia yang lucu, sebab opah suka buat lawak dan meriahkan suasana keluarga kami. Waktu PK P dulu opah kerap sak1t, tak ada selera makan dan selalu sak1t d4da.

“Dah bawa pergi check sampai kena t4han w4d sebab d0ktor svspek t1bi. Tapi selepas beberapa kali buat pemer1ksaan, bukan t1bi cuma j4ntung opah sedikit lem4h.

“Maklumlah, orangnya pun sudah berumur. Alhamdulillah, sekarang dah okay sikit,” katanya yang membuat b1snes menju4l pr0duk kecantikan secara 0nline.

Anak bongsu daripada empat beradik ini meng4kui tidak sabar untuk bertemu dengan neneknya semula memandangkan ker4jaan telah memberi kebenaran untuk merent4s negeri.

Dia juga berpesan agar rakyat Malaysia sentiasa mem4tuhi segala langkah kesel4matan yang telah ditetapkan oleh ker4jaan sebelum pulang ke kampung.

“Asalnya kami memang nak mel4wat opah minggu ni di Bangi, tapi dia cakap nak datang ke Perak dalam masa terdekat. Sebab opah pun memang asal duduk di Perak, dekat je dengan rumah saya.

“Tapi sejak atuk saya dah tiada, opah tinggal di Bangi bersama anak-anaknya. Masa saya kecil dulu opah la yang selalu menjaga saya.

IMG_0897

Hazizah (baris kedua, tengah) dikurniakan sembilan cahaya mata, 29 cucu dan tujuh cicit.

“Jadi pesanan saya, hargailah atuk dan nenek kita semua. Sebab di sebalik kasih sayang mak ayah, atuk dan nenek juga la insan yang selalu mengambil berat tentang kita.

“Paling penting sekali sebelum nak balik jumpa atuk nenek atau keluarga, past1kan buat c0vld test dulu dan p4tuhi S0P,” katanya.

Pada Ahad, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob membuat pengumuman bahawa rakyat Malaysia yang sudah lengkap dua d0s vaks1n c0vld-19 boleh merent4s negeri untuk bertemu keluarga atau melancong.

Sumber : mStar

Leave a Comment